Vis enkelt innlegg
Gammel 13-02-24, 22:25   #20
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.865
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Film og TV i 2024

1. Ted Lasso s. 3
Vi kom oss endelig igjennom sesongen etter flere pauser, og det var greit å ha blitt advart om noen av problemene sesongen har, så ble det lettere å sette pris på de mange fine tingene som faktisk er der – sånn som forholdet mellom Roy og Jamie, den fine historien om Colin, Trent Crimms generelle knusesøthet osv. osv. En sesong med halvtimesepisoder, mer tid til Ted og Nate og helt uten Zava og Jack hadde vært noe!

2. Sex Education s. 4
Jeg har virkelig elsket Sex Education – ikke at alt har vært perfekt, men på sitt beste er den briljant, og for et persongalleri! Og jeg synes dette var en fin slutt, som plukker opp tråder fra hele serien og ordner opp i ting vi har ventet på i årevis, uten å ødelegge noe av det med sentimentalitet og billige løsninger. Og så er jeg så glad for at Ncuti Gatwa er den nyeste inkarnasjonen av Doctor Who, for hans vilt karismatiske, lattermilde og nyanserte Eric viser at han har absolutt alt doktoren trenger.

3. Reservation Dogs s. 1
Jeg hadde ventet at denne skulle være morsom, og det er den jo utvilsomt, men det kom litt overraskende på meg hvor alvorlig og følsom den også er, en nydelig liten serie om en gjeng tenåringer i en lurvete småby i et reservat i Oklahoma. Stort sett alle i produksjonen og rollebesetningen er amerikanske urfolk, og det merkes. Aldeles nydelig om vennskap, familie, tilhørighet og utferdstrang, sorg og konflikt. Ganske novellistisk med et fantastisk persongalleri og noen helt storartede unge skuespillere.

4. Moji dumky tykhi / Tankene mine er stille
Absurd og snodig ukrainsk film om en temmelig retningsløs ung mann og den svært emosjonelle moren hans, som drar på en eksentrisk roadtrip for å ta opp dyrelyder til kanadiske dataspill. Småmorsom, men litt seig.

5. Legend of Korra s. 1
Oppfølgeren til animasjonsklassikeren Avatar: The Last Airbender er riktig bra – den foregår 70 år seinere, og det aller morsomste er å møte etterkommerne til de forrige hovedpersonene i et litt mer moderne univers, men plottet er spennende og gjennomtenkt, og den står fint på egne bein og er som forgjengeren nydelig tegnet.

6. Percy Jackson and the Olympians
The Lightning Thief er en riktig morsom og ganske spennende bok. Den nye serien er fint castet og ganske trofast mot boka (veldig mye mer enn den gruelige filmversjonen), men dessverre glemmer de altfor ofte å være morsomme og spennende, til fordel for å være Heroiske™ og Overtydelige™. Gud forby at noen gikk glipp av noe! (Bonuspoeng for litt dialog på gammelgresk, da!)

7. Høstgule blader
Det er bare nyhetsmeldingene på radioen om krigen i Ukraina som forteller oss at dette ikke er f.eks. på 60-tallet. Ellers er alt som det ofte pleier i Kaurismäki-land, jobben er hard og/eller meningsløs, sjefen har overdrevne ideer om egen makt, du bor i en brakke, snakker altfor lite, og kanskje drikker du altfor mye vodka også. Og med den helvetes krigen på toppen av det hele er det klarere enn noen gang at du trenger kjærlighet for å holde ut, andre mennesker, kanskje en hund. En nydelig film!

8. Makta
For en fabelaktig morsom/underfundig/absurd/inderlig/rampete/subtil/omskiftelig serie! Hatten av!

9. Kedi
Nydelig dokumentar om kattene i Istanbul, og menneskene som elsker dem over alle grenser, ser på dem med blikket fullt av kjærlighet, analyserer personlighetene deres og gir dem akkurat det de vil ha å spise.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat