Vis enkelt innlegg
Gammel 23-02-21, 21:12   #4
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv
 
Marla Singer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 2.235
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Flat kake og hvordan vende inn eggehviter

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Høres ut som vendingen din var ganske adekvat, altså. Poenget er å være varsom slik at du ikke «slår» luften ut av eggehvitene; altså rolige skjærebevegelser, vennligsinnet redskap (gjerne slikkepott) og myk nynning mens du holder på.

Men er du sikker på at kaka er gjennomstekt? Den faller typisk en del sammen hvis den fortsatt er litt rå i midten.

Jeg var superrolig og myk og god og zen, men jeg tror kanskje at jeg slo lufta ut av eggehvitene siden røra ble helt glatt til slutt (siden jeg fjernet klumper)? Er nesten helt sikker på at kaka var gjennomstekt, var ikke noe røre på pinnen (eller spaghettien, som jeg bruker).

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Har du oppskriften? Da er det litt lettere å se hva som evt. har gått galt. Baking er i stor grad kjemi, så ting må være godt tilpasset hverandre.

Ja, her er den, klippet herfra:

Ingredienser
125g meierismør
1dl vann
3ss kakao
1ts vaniljesukker
4 egg (store)
250g sukker
150g hvetemel
3ts bakepulver

Framgangsmåte
Steg 1
Smelt smøret i en kasserolle på svak varme. Bland inn vann, kakao og vaniljesukker.

Fjern kasserollen fra varmen. Bland inn 4 eggeplommer.

Hell blandingen over i en stor bakebolle og tilsett sukker. Bland sammen mel og bakepulver og sikt dette inn i blandingen. Rør godt.

Pisk eggehvitene stive i en helt ren glass- eller metallbolle. Med en slikkepott rører du inn ca 1/3 av eggehvitene i resten av røren. Deretter tilsetter du resten av eggehvitene og blander de forsiktig inn røren. Ikke bland mer enn nødvendig.

Steg 2
Kle bunnen av en rund form, 24 cm, med bakepapir. Smør bakepapiret og sidene av formen. Fyll røren i formen og stek kaken nederst i ovnen i ca 45 minutter, på 175 grader.

Avkjøl på rist.

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat