Vis enkelt innlegg
Gammel 13-12-16, 12:27   #53
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Labradoodle/Australian Cobberdog

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Kan jeg spørre et spørsmål av nysgjerrighet? De fleste "rene" raser som finnes har vel blitt avlet frem som en miks en gang? Og noen nyere raser, som eurasieren, er vel også en blanding? Når blir en rase "ren"?


Ellers begriper jeg altså ikke hva jeg har i en hundetråd å gjøre.


(Men om noen har en anbefaling av en medium minus størrelse hund med fredelig lynne og myk pels som for eksempel spaniels (fordi de er så utrolig pene) , så kan jeg kose meg med bilder av dem, så lenge? )

Dette er et godt poeng Polly.
Jeg syns avlen som foregår på mange raser er mer kritikkverdig enn blandinger som avles frem.
Schæferen er et godt eksempel på hvordan avl i generasjon har ført til dårligere helse.
Alle hunder med kort snute, er også en uheldig type avl. Det gir hundene unødvendige helseplager.
http://forskning.no/husdyr-biologi/2...dom-og-lidelse

"min egen" rase - golden retriever. Har nå to grener det avles på. Utstilling og bruks. Jeg fatter og begriper ikke hvorfor de skal avles for å se pene ut. Det er en brukshund.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat