Vis enkelt innlegg
Gammel 30-01-18, 14:59   #30
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vedlikehold av vekt. Lett eller vanskelig?

Jeg har lest/hørt at når man går ned mye i vekt vil kroppen i noen år etterpå arbeide for å komme tilbake til startvekt. I tillegg vil man som tidligere overvektig ha lavere forbrenning enn mennesker med samme vekt som aldri har vært overvektig, så man må være mer påpasselig.

Jeg tror iallefall at man ikke kan forvente å kunne slanke seg og så være ferdig. Ofte er det jo det man gjør, man øker aktivitetsnivå og spiser mindre og så går man ned i vekt. Men dersom det ikke er en livsstilsendring man kan klare å fortsette med resten av livet er det lite sannsynlig at det holder. For meg er det også en haug med psykologiske faktorer som spiller inn og gjør at jeg gjerne motarbeider meg selv.

Jeg syns dette med å vedlikeholde vekten er det som er mest interessant å høre om. Ofte får man jo bare artikler om de som gikk ned 50 kg på 5 måneder og ikke artikler om de som gikk ned 30 kg i løpet av et par år og nå holder vekten enda et par år senere.

Det jeg lurer på med denne nedsatte forbrenningen, er om det er mulig å motvirke denne på noen måte med hvordan man går ned i vekt og om det er mulig å få den tilbake på et normalt nivå dersom man holder vekten i noen år? Eller er man bare dømt til å måtte spise mindre enn normalen for resten av sitt liv?

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat