Vis enkelt innlegg
Gammel 15-11-07, 00:00   #2
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Doris Lessing: The Grass is Singing (Det synger i gresset)

Det slo meg hvor gjennomført usympatisk og usjarmerende hovedpersonen er, og hvordan jeg virkelig aldri fikk noen sympati med henne, samme hvor godt kjent jeg ble med henne - til tross for at hun hadde et virkelig tragisk liv (og det var veldig synd på henne), og til tross for hvor mye forståelse man på mange måter fikk for hvordan hun er. Det virker både originalt og - tja - modig på meg å ha en hovedperson som det ikke egentlig er noen unnskyldning for (men som likevel ikke er et monster eller en klisjé). Mary er selvølgelig et produkt av samfunnet rundt seg, som er hardt og brutalt og rasistisk og misogynistisk, og av sin egen barndom, som var trist og kjærlighetsløs. Men hun virker på meg som om det er mer "i veien" med henne enn som så. Hun virker veldig umoden og grunn på mange måter - den måten hun ble værende i en slags forvrengt "ungpiketilværelse" på, mens alle rundt henne ble voksne og gikk videre, for eksempel. Det er jo også tydelig at hun har problemer med en fortrengt seksualitet som er med på å drive det marerittaktige forholdet til Moses til en tragisk avslutning (og det var ting i drømmene hennes der som hintet om at faren kunne ha misbrukt henne, eller i alle fall om at faren, som hennes første "mannserfaring", hadde gitt henne både følelsesmessig og fysisk avsky for menn).

Det kommer godt frem, både direkte og indirekte, hvor avskyelig de hvite sørafrikanerne behandler både de svarte og landet de har bemektiget seg. På en måte er Mary både representant for undertrykkerne (veldig tydelig) og for ofrene, fordi hun som jente og kvinne har blitt presset inn i en veldig begrenset og begrensende rolle, og fordi hun har blitt utnyttet på forskjellig vis gjennom hele livet. Kanskje det går an å se noen paralleller mellom rovdriften på (overgrepet mot) jorden og de innfødte - mot naturen - som f.eks. naboen representerer, og forkvaklingen av den kvinnelige seksualiteten som kanskje er ekstra brutal i Sør-Afrika fordi det er så veldig viktig for hvite menn at de svarte mennene ikke på noen måte skal kunne sees som seksuelt attraktive for de hvite kvinnene.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat