Vis enkelt innlegg
Gammel 17-01-07, 12:45   #51
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dukker og homofili

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Tror du en slik test får innvandrerne til å glemme kulturen, oppdragelsen og hvem de er? Man integrerer ikke innvandrere i samfunnet ved å gjøre dem til nordmenn. De kan ha all verdens forståelse av hvordan det norske samfunnet fungerer og hvordan våre sosiale spilleregler er - det betyr ikke at de automatisk tar dem og tilslutter seg dem. Integrering handler om at innvandrere skal fungere i den norske hverdagen, at de skal kunne skape seg et liv i Norge. Det betyr ikke at de skal glemme hvem de er, hvor de kommer fra eller at de skal bli norske og ha norske verdier. Selv om vi syns vårt samfunn er ideelt, så må vi ha respekt for at andre ikke syns det. Det er nettopp det som er et av de store problemene når det kommer til integrering - det at nordmenn ikke godtar at innvandrere er annerledes enn dem selv. Innvandrere skal respektere og leve etter norske lover og regler, og vi nordmenn skal godta at innvandrere er annerledes enn oss sosialt og kulturelt. Forståelse og toleranse er stikkord på begge sider.

Ettersom du henviser til mitt innlegg, hvor fikk du inntrykk av at jeg vil at innvandrere i Norge skal glemme hvem de er, hvor de kommer fra og at jeg mener de skal bli helt norske? Da leser du helt feil, eller mer mellom linjene enn jeg ser. Selv om jeg er for en evt. test for utlendinger som ønsker å flytte til Norge, så har da ikke det noen verdens ting med saken å gjøre at de skal glemme seg selv, sitt opphav eller kultur/religionsbakgrunn.

Med den bakgrunn og utlandserfaring som jeg selv har, så vil jeg vel tro at jeg antakeligvis er langt mer tolerant og integrerende enn folk flest nettopp fordi jeg vet en god del om hva det vil si å være innvandrer i en annen kultur enn ens egen. Jeg synes det var kjempefint at jeg hadde fått informasjon og om Antillene på et kurs i regi av et institutt før jeg flyttet hit. Jeg visste i forkant av kurset ingenting annet enn det man ser i turistbrosjyrene, og de viser bare glamouren, og ingenting om fattigdommen, stoffmisbruket, religions-viktigheten, religionsforskjellene, politikken, befolkningsgrupperinger, bosetting, famileliv, syn på homofile, syn på hvite innvandrere osv. Dersom antillianske myndigheter hadde krevd at jeg skulle ta en test for å vite at jeg hadde forberedt meg, så hadde det vært helt ok. Jeg hadde ikke følt det som at de forsøkte å ta fra meg det at jeg liker grovbrød og melk, står på ski og foretrekker hvit jul og juletre inne ,og liker å drikke alkohol med venninner og heiser flagg på 17.mai!

Forøvrig er jeg helt enig i at forståelse og toleranse er alfa omega for både nordmenn og innvandrere i Norge.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat