Vis enkelt innlegg
Gammel 01-09-17, 23:41   #5
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gammel fuktig kjeller

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.


Går det egentlig an å skifte ut kjelleren ?

Nei, det er ikke gitt. På så gamle hus er det ikke sikkert det er mulig å få kjelleren tørr. Moderne hus er drenert rundt huset, men det er også fuktsperre under kjellergulvet. (Usikker på om jeg bruker riktig term her.) Slik sperre finnes vanligvis ikke under gamle hus. Selv om man klarer å drenere langs veggene, risikerer man at det fortsetter å sive fukt inn fra bunnen av huset.

Nå er det ikke gitt at det er et problem med fukt i kjelleren. Det er som jeg nevner over, helt avhengig av hva man ønsker å bruke den til. Gamle hus var ikke bygget for å ha tørre kjellere; de er bygget etter helt andre prinsipper enn dagens boliger. Et hundre år gammelt hus er bygget for at fuktigheten skulle kunne sive inn og trekke seg tilbake igjen, alt etter vær og årstid. Fuktighet kommer, og fuktighet går. Det i seg selv er ikke noe problem, så lenge grunnmuren ikke er tett (og det er den ikke, den er porøs), og ikke minst, så lenge man ikke prøver å gjøre det tett innvendig. Gamle råkjellere er bygget for å vare i hundrevis av år, med fukt. De store problemene med gamle kjellere oppstår gjerne når man prøver å tilpasse dem til moderne byggeskikk og forsøker å hindre fukten å komme inn.

I det øyeblikket man ser på en 100 år gammel kjeller og tenker "Her er det jo plass til både én og to utleieenheter", det er gjerne da problemene oppstår. Hvis man lever fint med at man har uendelig med lagringsplass (bare ikke til førsteutgaver av Ibsen), men ikke har mulighet for kjellerstue eller hybelleilighet, da er det normalt ikke noe problem at kjelleren er fuktig heller.

Også finnes det selvsagt en masse unntak, og gamle kjellere som har fått sopp, råte og Annen styggedom, som man selvsagt ikke kan leve med. Jeg sier altså ikke at det automatisk er greit med en fuktig kjeller hvis huset er gammelt; jeg sier bare at det ikke nødvendigvis trenger å være verken dyrt eller problematisk.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat