Vis enkelt innlegg
Gammel 04-12-08, 17:45   #30
Tussilago
Spoon2
 
Tussilago sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 750
Tussilago er populærTussilago er populærTussilago er populærTussilago er populærTussilago er populær
Standard

Sv: Sunt sukker, stevia

Når Stevia ikke er lov å omsette som næringsmiddel i Norge, så synes jeg det er litt dumt å reklamere for å kjøpe det...

Utdrag fra Matportalen.no:

Er det farlig å bruke søtningsmiddelet Stevia?
Forfatter: Mattilsynet
Publisert: 14.07.2004

Spørsmål:
Jeg har brukt Stevia som søtningsmiddel en tid. Nå hører jeg at det er forbudt selv om jeg fortsatt kan få kjøpt det i helsekostforretningen min. Kan Stevia gi helseskader?

Svar:
Ja, Mattilsynet fraråder folk å bruke Stevia. EUs vitenskapelige komité mistenker at stoffet kan innvirke negativt på mannlig forplantningsevne, og også gi uheldige nedbrytningsprodukter i kroppen.

Vi antar at det er uttrekket (steviosid) av planten ”Stevia rebaudiana bertoni” du har brukt. Planten Stevia inneholder opp til 13 prosent steviosid som er 250-300 ganger søtere enn sukker. Det er ikke lov å selge søtningsstoffet steviosid i Norge. Forretninger som selger slike produkter gjør seg derfor skyldig i regelbrudd og vil risikere en reaksjon fra Mattilsynet.



De vurderingene som er gjort av stoffet tilsier at stoffet kan gi helseskader hos forbruker. For tilsetningsstoffer så har man bruksbetingelser som skal sikre at helseskader hos forbruker ikke skal skje. Dersom disse bruksbetingelsene ikke overholdes, vil det likevel for de fleste ta lang tid før helseskadelige effekter kommer til uttrykk. Du bør likevel slutte å bruke Stevia.

Mattilsynet vil ikke godkjenne tilsetningsstoffer der vitenskapelig vurdering tilsier helseskade hos forbruker. Inntil noen kan fremlegge vitenskaplig holdbar dokumentasjon for Mattilsynet som viser at dette er helsemessig trygt, vil det være forbudt å omsette produkter av denne planten i Norge.

__________________
Lillesøster-07, Mellomsøster-03 og Storebror-01
Tussilago er ikke aktiv   Svar med sitat