Vis enkelt innlegg
Gammel 05-11-14, 09:40   #32
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Innen 5. november"

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Vi har på jobb en årlig frist "innen oktober", som er ment å være "innen utgangen av 30. september, men som hvert år blir til "i løpet av oktober da", siden det store flertall ikke tenker på "innen oktober" som "i september" (evt glemmer hele greia, og kommer på det når det sendes ut påminnelse... i midten av oktober, som sier at "joda, i løpet av oktober går greit i år også siden det gjorde det i fjor)

Jeg mener dette har med presisjonsgrad å gjøre.

Jeg ville aldri lest en frist "innen oktober" som noe annet enn "i løpet av oktober". I den sammenhengen mener jeg innen absolutt har betydningen "i løpet av". Det er veldig missvisende å bruke "innen en hel måned" når fristen er 30. sept.

Jeg leser også fristen "innen 5. november" som "i løpet av 5. november". Av samme begrunnelse som over. Når det ikke er spesifisert noe mer enn enn en dato går jeg ut fra at det er den datoen som gjelder. Jeg ser det er mer i grenseland enn når en hel måned oppgis, men fremdeles vil jeg gå ut fra at 5. november er fristen.

Når det derimot er oppgitt et eksakt tidspunkt som "innen 4. november kl 20.00" betyr innen før.

En oppgave kan også ha innleveringsfrist innen uken. Da er det jo helt klart at det betyr i løpet av, og ikke før. Det virker derfor rart for meg at noen mener innen kategorisk betyr før.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.

Sist redigert av Java : 05-11-14 kl 09:50.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat