Vis enkelt innlegg
Gammel 04-01-12, 12:21   #32
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lege ga Jehovas Vitne blodoverførsel

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Jeg mente ikke å være uenig med deg altså, egentlig bare "nikke enig og si noe av det samme".

Dette er veldig viktig for mange. Og av den grunn umulig å besvare.

Då misforstod eg deg. Eg lurte på om eg hadde uttrykt meg uklar, for det såg ut som om du var ueinig og samtidig sa akkurat det same.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg kjenner at jeg som ikke-troende blir så sint av sånne religiøse regler.

Problemet er at for dei truande er dette veldig mykje meir enn "sånne religiøse regler". Det er avgjerande for kor dei skal leve mesteparten av eksistensen sin.

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Klarer du å se for deg at du opplever at det livet du lever i dag ikke er viktig (men dog avgjørende for resten) i det hele tatt, men at det kun er en form for prøve på om du er god nok for det stedet du helst vil tilbringe evigheten? Hvis man tror fast og fullt på at det er slik, kan jeg (utrolig nok) forstå at man velger slik, selv om jeg personlig opplever det som kvalmende groteskt. Hvis vi alle sammen visste at det finnes et paradis vi får lov å tilbringe evigheten dersom vi lever livene våre riktig her og nå, hadde vi alle sammen gjort alt som sto i vår makt for at våre barn skulle få komme dit. Og disse menneskene opplever selv at de vet nettopp det.

Eg skjønner det godt, sjølv om det for meg verkar grotesk. Og det er jo nettopp her dette med verkelegheitsforståing kjem inn. Det nytter ikkje å sjå på dette som levereglar og liknande, for for dei som trur på dette er det så utruleg mykje meir. For dei er det avgjerande for kor dei skal tilbringe mesteparen av eksistensen sin.

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Jeg ser at det finnes mange fundamentalister og religiøse grupper som tviholder på å følge ordrett både koran og bibel. Vi kan jo selvfølgelig ikke overkjøre deres tro og si at det de tenker er riv ruskende gale selv om vi mener det, men jeg skulle ønske de selv ville forstå at mange av fortellingene i bøkene inneholder henvisninger til leveregler som var nødvendige på den tiden for å unngå sykdommer.

Men nå er du tilbake til kontekstualisering av hellige skrifter. Det er lett å seie at dette må lesast ut ifrå kontekst og at i varme, arabiske land blei ein sjuk av forderva svinekjøtt, men nå som vi har kjøleskap er det ingeting i vegen for å spise gris. Men då stiller vi oss utanfor religionen og vurderer innhaldet. Dei som trur på desse tinga har eit anna perspektiv, dei ser på Guds ord som ein autoritet og om dei då i tillegg er veldig bokstavlege i lesinga si, vil ikkje slike tids- og kontekstargument vere relevante i det heile tatt.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat