Vis enkelt innlegg
Gammel 09-01-08, 11:58   #11
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Eldreomsorgen i Norge - Advarsel! Langt

Takk, alle sammen for råd, synspunkter og deres egne erfaringer!

Jeg er ganske sikker på at min oldemor trenger hjelpen om morgenen, det er mormor som hjelper henne opp av sengen og tar på henne strømpene(det er hovedproblemet, resten er nok også tungvindt men hun klarer det bare hun tar tiden til hjelp). Mormor sier at om ikke hun hjelper til med strømpene så tar det minst en halvtime før hun klarer det selv. Nå har hun i tillegg begynt med støttestrømper og det er mye vanskeligere å få på. Mormor klarte ikke å få det på bena til oldemor første gangen, det måtte min mor hjelpe til med(det skal sies at dette var om dagen. Hva de gjør når de er alene med de strømpene aner jeg ikke.)

Jeg skal slå meg sammen med min kjære tante og høre om vi kan gjøre noe. Hun er veldig bestemt og ordnet opp i mye da oldemor lå inne til rehabilitering. Hun har jobbet innenfor helsevesenet i mange år, så hun vet sikkert hva som kan kreves. Det største problemet er vel å få lov til å gjøre noe med det, egentlig aller mest av mormor, hun er den som er mest redd for å bry noen. Da hjelpemiddelsentralen var på befaring i huset for å finne ut av hva oldemor trengte hadde de noen forslag om aktuelle hjelpemidler. De spurte oldemor om forskjellige ting som hun kanskje kunne ha bruk for bla. en spesiell stol. Mormor svarte "nei, det kommer hun aldri til å bruke". Min tante var med og var rimelig frustrert over at mormor skulle svare for oldemor. Det er ikke alltid så lett med eldre, sta og beskjedene mennesker. Der er jo oppegående så man kan ikke tvinge på dem noe heller.

Opprinnelig lagt inn av Jinx, her.

Man har faktisk rett på hjelp.Og mange eldre er nok som din mormor.Når de først har tatt motet til seg og søkt, og fått avslag,tror de at de ikke trenger hjelp. Jeg har vært med og vurdert såpass mange pasienters behov for hjelp, så hun har så absolutt rett til hjelp. Hvis de mener hun burde klare å stå opp selv om sette på seg strømper, så kan de om ikke noe anent hjelpe henne med hjelpemiler.Så slike praktiske ting blir lettere. Hvis du orker råder jeg deg til å ta over kontakten med kommunen, be om grunnlag for avslaget og klag på det hvis dere mener det er urimelig.

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.

Sist redigert av *HH* : 09-01-08 kl 12:05.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat