Vis enkelt innlegg
Gammel 06-05-18, 15:21   #58
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis vi forutsetter at klimaforskerne har rett...

Jeg forutsetter at klimaforskerne har rett og at kutt må skje veldig raskt. Raskere enn politikerne ønsker/tør/vil sette inn tiltak som monner.

Det vi gjør som monner mest, er at vi nesten ikke flyr. Jeg har ikke vært oppe i et fly på to år, og har vel 3-4 private flyreiser siste 10 år. Dette til tross for at jeg elsker å reise. Jeg elsker sol og varme. Det er mange byer/land jeg gjerne skulle besøkt som det er praktisk umulig å nå med mer miljøvennlig transport. Likvel ser jeg ikke at det skal være noe argument for at jeg skal fortsette å fly. Det får vente til det kommer bedre alternativer. Ett av barna synes nok det er urettferdig at vi er så restriktive når det gjelder å fly, men det tenker jeg at hun tåler greit. Det kan kanskje bli en flyreise i høstferien i år (London/GB), men det sitter langt inne for meg.

I jobbsammenheng prøver jeg også å fly minst mulig. Jeg har takket nei til å bli med på reiser (bl.a. til Georgia som jeg gjerne skulle besøkt) fordi jeg mener at mitt evt. bidrag ikke forsvarer miljøkostnaden. Jeg har i stedet deltatt på Skype, evt. sørget for at kollegaer med tilsvarende kompetanse som skal være med på turen er briefet på deg jeg kan.

Av andre ting vi som familie gjør, er å kjøpe minst mulig av klær, ting, møbler osv. Vi reparerer og arver. Jeg vasker klær så lite som mulig (vel, undertøy må man jo skifte ofte altså ), og bruker f.eks. samme håndkle i dusjen 6-7 dager. Vi sykler og går dit vi kan så mye som mulig, og vi ligger langt under snittet for bilkjøring på et år, enda bil ofte er framkomstmiddel i sommerferien. Vi prøver å lage minst mulig søppel, og plukker ofte søppel når vi er på tur. Når det gjelder kjøttspising, mener jeg som andre at det ikke er der det er viktig å kutte helt så lenge man spiser norsk kjøtt.

Jeg bruker mye av fritiden min på en organisasjon som prøver å legge til rette for at folk flest kan leve mer miljøvennlig. I den organisasjonen prøver jeg også å være en pådriver for at organisasjonen skal være enda mer miljø- og klimabevisst og har oppnådd å få igjennom flere konkrete tiltak for dette.

Vi har kuttet mye, men nå er grensen nådd for oss så lenge mange andre gjør veldig lite. Vi kan slutte å kjøre bil helt, noe som innebærer at ungene må slutte med fritidsaktiviteter, vi må selge hytta (som er ekstremt miljøvennlig siden den ikke har innlagt vann og vi bare har på strøm når vi er der) og får færre muligheter til å dra på nærferie.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat