Vis enkelt innlegg
Gammel 15-01-16, 09:29   #19
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg eller meg?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Nei, man kan ikke normere folks muntlige uttrykk, har Toffen sagt.

Vi gjør ikke slikt i Norge. Og det er jo helt riktig at mange dialekter slår sammen subjekts- og objektsform, det er en helt naturlig følge av at vi mistet kasussystemet – pronomensystemet er det eneste stedet der vi har litt igjen av det.

Ellers er det jo sånn at det er noe spesielt med koordinering (altså når to ord eller fraser er sidestilt med for eksempel et og). Det er noe med den plassen som gjør det lettere å bruke objektsform i subjektsposisjon selv om man ikke ville gjort det hvis subjektet ikke var koordinert, sånn at det blir

Jeg blir med.

vs.

Per og meg blir med.

Her kan man tenke på engelsk også, hvor du også kan få subjektsform i objektsposisjon.

Paul and I went to a restaurant.
Paul and me went to a restaurant.

They gave Paul and me a present.
They gave Paul and I a present.

Så det er noe med posisjonen. Selv om både normert skriftlig norsk og engelsk krever den «riktige» kombinasjonen.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat