Vis enkelt innlegg
Gammel 31-05-17, 17:44   #5
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan skal vi ha råd til velferdsstaten?

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Jepp. Tiltakene du nevner er jo mye basert på omfordelingspolitikk og avgifter. Hva med reell verdiskapning? Jeg tror vi må investere i innovasjon og tiltak for å bygge næringsliv- og ikke bare det å gründe men også kommersialisering og sunn operasjonell drift av startups.

Jeg tror på miljøavgifter som et ledd i å operasjonalisere en miljøpolitikk, men ikke som et virkemiddel for å finansiere velferdsstaten.

Jeg er helt enig i det siste du sier, og man kan gjerne diskutere det som en egen sak, men særlig verdiskapende vil det ikke være. At det er et tiltak vi må vurdere for å fortsatt ha et bærekraftig samfunn er en helt annen diskusjon.

Norge må finne en måte å tjene penger på fremover som vi kan leve av når vi ikke lenger har en pengemaskin utenfor kysten som pumper milliarder inn i statskassen hvert eneste år. Flere avgifter og høyere skatter vil dessverre være kontraproduktivt her. Økt formueskatt vil for eksempel gjøre det vanskeligere å få til kommersialisering og sunn drift av nye selskaper og tjenester.

Økte inntekter i samfunnet vil gi økte skatteinntekter, og et av virkemidlene for å få til det kan faktisk være lavere skattebelastning på enkelte områder.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat