Vis enkelt innlegg
Gammel 19-09-17, 21:40   #226
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.272
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Velferdsstaten - og hvem skal vi stemme på?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg er fullstendig enig i den siste setningen. Vi må ha ordentlig debatt og en forståelse om at alle vi i Norge er i samme båt og at ressurser må styres etter behov og ikke etter de som roper mest. Beslutningsforum kan være veldig lurt eller spektakulært dumt alt etter hvem som får være med på å bestemme.

En forståelse om at byråkratisk kontroll må holdes til det nivået pasientene har nytte av.

En forståelse om at new public management er en veldig dårlig måte å styre på, fordi det samfunnsmessige regnskapet blir helt borte. Eks: det lønner seg ikke for sykehus å ansette geriater og farmasøyt for å optimalisere medisinliste for eldre fordi det er kommunen som får den økonomiske gevinsten.

Og så bør vi ha en holdningskampanje på at helt vanlige folk må tenke etter på hva de egentlig har behov for. Når datteren min bruker medisiner jeg har greit råd til uten at de går på blå resept, ja så kan jeg jo betale fullt.
Når man har råd til å kjøre til poliklinikken, ikke be om refusjon selv om man har krav på det.

Å så enig med siste avsnitt. Nok en gang noe jeg har tenkt og ikke greid å sette ord på. Litt fordi at det høres så stygt ut. Men det er veldig mye "hva har jeg KRAV på".

Må man ha alt? Må man ha de 123,43 for kjøring til sykehuset?

Jeg får mye "pes" for at jeg ikke krever å få igjen penger for at jeg kjører til skolen, og for at jeg ikke krever taxi. Det tar meg 3 min å kjøre til skolen. Taxi koster over 100 kr. Gang det med hver dag i 10 år.
Det går helt fint å kjøre - jeg har muligheten, så å kreve penger for det er for meg helt bak mål. De kan bruke de kronene på noe nyttig. *ler*

Som jeg sier til ungene - du kan ikke få alt i verden.

Men jeg merker at holdningene ofte er "få så mye som mulig"


Misforstå dette riktig dog.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat