Vis enkelt innlegg
Gammel 22-08-11, 18:51   #24
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken hunderase passer for meg?

Hva er det med førstegangshundeeiere som absolutt skal ha Schäfer eller Staff eller Rottweiler/Dobermann? Finnes det virkelig ingen andre av de ca. 300 rasene som ville passet bedre?! Når man i tillegg vet at man sannsynligvis ikke har tid å gi den det den trenger bør man virkelig begynne å tenke alternativt. Gå på en utstilling, snakk med oppdrettere, sjekk en hundebok og velg noe annet.

Jeg sier ikke at det er umulig å ha en slik hund, og at de alltid lager trøbbel, men kunnskapsnivået når man skaffer seg en slik hund bør være ganske bra. En Labrador eller Golden "tilgir" mange feil i oppdragelsen. Det gjør ikke en hund som har bakgrunnen sin som vakthund/kamphund.

Jeg har trent hunder lenge, og har så å si aldri opplevd at uerfarne eiere har hatt problemer med Labrador, fuglehunder osv. Problemer med Schäfer, Rottweiler, Staff og Pitbull og de japanske rasene derimot... Det er ikke engang hundens feil, kun eieren som trodde det holdt å være snill og grei uten å investere MYE tid i trening og sosialisering I tillegg har mange unge kvinner en merkelig forkjærlighet til å velge seg en rase som førstegangshund som de ikke har sjans til å håndtere rent fysisk hvis hunden har bestemt seg for å gå løs på en annen hund eller har sett noe den skal løpe etter.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat