Vis enkelt innlegg
Gammel 31-01-11, 16:10   #311
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg tror ikke mange er uenig i viktigheten av planleggingsdager. Og jeg tror folk flest skjønner at barnehagen og skolen ikke avholder planleggingsdager for å være kjipe. Derimot er det mange måter å løse planleggingsbehovet på, som ikke krever at halvparten av landets småbarnsforeldre går ut av arbeid fem dager i året.

Det hadde garantert lønt seg, på et overordnet nivå, om ansatte i barnehagen eller skolen fikk overtidsbetalt for å holde planeggingsmøtene på kveldstid eller i helgen. For å nevne én av veldig mange måter dette kunne vært løst på uten å pålegge folk å jobbe gratis.

Jeg mener at planleggingsdager er noe man har med seg fra den tiden da skoleelever hadde hjemmeværende mødre, eller var alene hjemme hvis de ikke hadde det, og det ikke spilte noen rolle for samfunnet om skolen var åpen eller stengt. Ikke snakk om at en slik ordning hadde fått aksept om den skulle vært innført i dag, og jeg synes, helt ærlig, at den burde vært avviklet til fordel for en ordning som ikke hadde like store konsekvenser for resten av arbeidslivet.

Og nei, det har ingen ting med at jeg ikke synes planlegging er viktig eller at jeg synes lærere og førskolepedagoger har det alt for fett i arbeidsdagen sin.

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

En ting er at det er et dilemma for den enkelte forelder, men det er svinsk dyrt for samfunnet som helhet.

Som sagt er vi ofte nede i 75 % bemanning når det er planleggingsdager, og da er ikke avdelingen på topp. Og hvis folk ikke er borte, har de gjerne ungene med seg på jobb, noe som er riktig hyggelig, men som ikke akkurat borger for topp effektivitet, for å si det forsiktig.



Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Det kan jo rett og slett hende man ikke kan jobbe fullt begge to da. Kanskje må man jobbe redusert, enten mor eller far eller begge. Det er bare sånn det er. Jeg innrømmer at jeg får litt sånn "har ikke tid til å ha barn" bismak av dette. Jeg har selv valgt å hoppe av det jeg drev med før for å få kabalen til å gå opp, så det er ikke sånn at jeg ikke selv har kjent på disse greiene.

Det er ikke sånn at man ikke prioriterer AS Familien selv om man ikke har en lærers arbeidstid og ferie-og fritidsordning. Hele Norge kan faktisk ikke ha samme ferie og fritidsordning som det, for da ville Norge stått stille i juli, august, påske, jul, pinse, 17.mai osv.

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg kjenner at jeg er glad for at du ikke er min venninne. Jeg kan med stor sikkerhet si at mine venninner IKKE skriver dette om meg på et forum. (De av de som ikke er lærere.)

Vi diskuterer masse vi. At mine venninner klager på sin jobbsituasjon gjør dem ikke til dårlige venninner. Man snakker da annet enn jobb....og jeg har da mine klage-stunder for dem jeg også hvor de får høre litt av hva jeg er misfornøyd med på min arbeidsplass. Skal man bare alltid jatte med venninnene sine og forsvare all sutring og klaging ? Lytte ja, forsøke å forstå ja, komme med innspill ja, men alltid være enig? Nei.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat