Vis enkelt innlegg
Gammel 01-06-16, 15:40   #59
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.879
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det mulig å bli a-menneske, og er det verdt å prøve?

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Det funker ikke for meg.

Enkelte ukedager har jeg behov for å legge meg kl 22:30. Andre dager kan jeg kose meg med å pusle rundt i huset, planlegge diverse (er på mitt mest kreative sent på kvelden), eller bare slappe av med ei bok og nyte stillheten i huset når de andre sover, og være oppe til kl 01, og lenger enn det også. Jeg kan ikke gjøre det hver kveld selvsagt, men jeg fungerer likevel som jeg skal neste dag, når det bare er en gang i blant. Og jeg vil ha muligheten til å snu helt om i helger og ferier. Sitte oppe og skravle til soloppgang med gode venner ei natt, sove ute sammen med ungene og våkne i grålysningen ei anna natt. Det er det som er ferie for meg.

Det som er mest naturlig for meg når kroppen får styre døgnrytmen helt selv er vel å sove fra ca 01-02 til ca 09-10. Men som sagt, jeg er fleksibel (i alle fall så lenge det ikke gjelder å legge meg veldig tidlig), fungerer helt greit på lite søvn en gang i mellom, så lenge det ikke er snakk om lange perioder, og liker å kunne variere ettersom det passer seg. Og for meg går det faktisk helt fint å stå tidlig opp en helgedag i ny og ne også, når aktivitetene krever det. Jeg er ikke avhengig av å sove lenge, og selv om jeg også elsker lange søndagsfrokoster så er ikke det avgjørende for at jeg skal få "helgefølelse". Da er det viktigere hva vi bruker helgedagen til, at den for eksempel ikke kun går med til handling og husarbeid, men at man også tar helt fri og gjør noe annet, kun for rekreasjon. Men kveldene altså, de vil jeg ha. Det skjer nesten aldri at jeg legger meg før midnatt i helgene (ikke så ofte i ukene heller, når sant skal sies).

Det er alltid interessant å se hvor forskjellig vi fungerer med tanke på søvn og søvnmønster. Jeg fikk det så mye bedre da jeg innså at jeg hadde et stort søvnbehov og at regelmessighet var viktig. Tidligere var jeg ofte mye lengre oppe på kveldene og var da konstant trøtt og uopplagt om morgenen. Selvsagt hender det at jeg er sen i seng, men jeg prøver å unngå det i hverdagene. På fest er jeg gjerne den som går sist hjem (men jeg klarer ikke sove lenge neste dag for det).

I ferier ender jeg typisk med å sove fra ca 24-08, og det er nok den døgnrytmen kroppen min foretrekker om den hadde kunnet velge.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat