Vis enkelt innlegg
Gammel 11-02-12, 10:24   #48
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Restauranttråden: Anbefalinger og avbefalinger

Hanami

Jeg tror dette er en anbefaling, men med en del forbehold. Ikke tro at dette er et gourmetmattempel, det er mye mer et nokså uformelt sted med tidvis veldig gode småretter. De har litt høyere ambisjoner enn de klarer å innfri, og jeg mener bestemt at det er noe dyrere enn det er verdt. Men det var ganske gøy likevel!

Pro:
– De kan virkelig lage cocktails. Jeg drakk en mojito-aktig kreasjon med zubrowka-vodka(!!!), knust is, mynte og superfrisk eplesmak, og mannen drakk en fantastisk pasjonsfrukt-og-chili-cocktail. Nam!
– De har en virkelig veldig morsom meny med mye flott sjømat. Det er sjømat de kan. Velg det.
– Jeg liker smårettkonseptet. Det er gøy å bestille fire retter, og så fire retter til! Og selv om jeg mener de er overpriset, synes jeg egentlig ikke det var så ille å betale 2500 kr for overdådig fråtsing i menyen, to cocktails, en flaske (veldig god!) Alsace-riesling, en dessert på deling og to kaffe.
– Skikkelig gode ting vi spiste: torched laksesashimi med lakserogn, sjøkreps med grønn chilisalsa, tunfisksushi med ordentlig, ordentlig god tunfisk, Hanami-maki med tempura-softshellkrabbe. Mmm!
– Jeg angrer på at jeg ikke bestilte lettrøkt kveitesashimi servert i en liten røykfylt glassklokke!
– De kunne sannelig lage sjokoladefondant. (Men det kan jeg også. )

Contra:
– Flere av rettene var akkurat litt for mye stekt. Ikke nok til at jeg sendte dem tilbake, men nok til at jeg ble irritert. Det tristeste var at dette også gjaldt hummeren med foie gras-smør, som i utgangspunktet var aldeles smaskens. Kamskjellene hadde riktig konsistens, men var småsvidd på utsiden. Og kalvebrisselen var også overstekt.
– Et par av rettene var ikke helt vellykkede – tunfisksashimi med pæresaus var altfor store stykker temmelig smakløs tunfisk med en nokså aparte saus, og rødvins- og fenikkelsausen til den stakkars kalvebrisselen var også altfor søt og et stykke over på den merkelige siden. I tillegg til at de altså hadde overstekt brisselen. Og dette er retter de har hatt på menyen lenge.
– De var tomme for flere ting på menyen, blant annet «Seks østers på seks måter», som jeg hadde gledet meg til.
– Servicen var stort sett kjapp, vennlig og effektiv, men jeg var ikke akkurat imponert over kunnskapsnivået. Legg til at de i tillegg ga uttrykk for høylytt forundring over at vi greide å velge mat som passet sammen helt selv.
– Både mannen og jeg er naturlige observatørtyper, men selv vi ble til slutt lei av å smugfnise av styrtrike pappagutter og stivpyntede vestkantbabes som ikke så ut til å like mat i det hele tatt. Jeg tror ikke det lover godt for nivået på restauranten om dette skal være grunnklientellet.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat