Vis enkelt innlegg
Gammel 29-12-06, 19:31   #29
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat til 1 1/2 åring

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Men dere gir han ikke noe annet alternativ enn middag når det er middag?

Og er det greit hvis poden bare vil spise tomat til middag når tomat er en del av middagen vår?

Ja, det er greit hos oss, men har vi feks spaghetti med kjøttsaus og revet ost får han en mengde ost som virker rimelig ift resten av porsjonen og han får ikke da lov til å spise BARE ost resten av måltidet (altså forlange mer og mer ost). Vi har jo også bare en viss mengde av ting, så det går ikke å spise helt urimelig mengder av kun 1 ingrediens.

Vi pleier også å "tipse" litt om at det finnes annen mat på tallerkenen, for han er litt periodeopphengt i ting. Akkurat nå er det veldig stas med broccoli, og det er jo supert, men da pleier vi gjerne nevne "skal du ikke prøve laksen også" og snu laksesiden av tallerkenen litt mot ham. Da kommer han gjerne på at han har noe annen mat også. Dersom han da sier nei er det greit.

Jeg gidder ikke kommentere din praksis videre, TBM, annet enn at det ikke er tilfelle at vi som ikke praktiserer ditt regime er curlingmødre som lar barna styre alt. Det er vel ingen av dem som har svart her som lar barnet styre 100% hva de skal spise den dagen. At man spiser 1 brødskive ekstra med leverpostei til kveldsmat istedenfor feks pasta til middag, kan vel neppe kalles komplett selvstyring. Jeg vil også bemerke at hovedinnlegger og flere av oss som har svart har barn på rundt halvannet, og med dem forhandler man ikke i den detaljgrad du skildrer. Min sønn klarer iallfall ikke fortelle meg hvor mye mat han tror han orker.... Den dagen han blir 4 år håper jeg selvfølgelig også at han sitter ved bordet til han har spist opp og ikke stadig lar mat ligge igjen.

Ellers vil jeg nevne at jeg også har en det ikke går an å la hjelpe til på kjøkkenet foreløpig.... Det er veldig forskjell på barn. Her legges det puslespill eller sees i bøker på kjøkkenbordet under middagslagingen isteden og det fungerer bedre enn de gangene jeg forsøkte meg på aktiv deltagelse fra ham.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)

Sist redigert av apan : 29-12-06 kl 19:38.
apan er ikke aktiv   Svar med sitat