Vis enkelt innlegg
Gammel 03-02-17, 23:13   #26
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bunaden er ferdig

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Jeg har Gudbrandsdals festdrakt selv, og om du ikke har broder tidligere er dette heltvilt, altså. Veldig mange og store broderier og fargesjatteringer.

Hvordan syns du det var å brodere med gulltråd? De sier at det er den vanskeligste delen, det er vriene sting og mønster, og gulltråden er visst noe herk å brodere med.

Gulltråd er ikke spesielt gøy, men heller ille så ille som jeg trodde. Det hjelper å ha kort tråd fordi den ellers fliser seg fort. Ellers er det bare å begynne og heller være forberedt på å ta opp igjen hvis man ikke treffer på første forsøk. Jeg ventet med gulltråden helt til slutt, både fordi jeg ville ha øvelse først, men mest fordi den bør syes etter at ullbroderiene er dampet. Den kan fort smelte hvis den får for høy varme.

Ellers kan jeg bare anbefale å kaste seg ut i det for de som har lyst til å brodere bunad. Denne har en stor fordel i at borden på stakken er løs og lett håndterlig. Den er grei å starte med, også fordi broderiene nederst på baksiden er lite synlige, så de kan brukes som trening.

Materialpakken til denne bunaden koster ca 11.000.- Selges kun hos Heimen.

Husfliden selger forresten pakker med en prøvlapp og litt garn der man kan teste brodering. De har for flere typer bunader.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat