Vis enkelt innlegg
Gammel 06-11-18, 14:15   #29
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg trenger å bli bedre til å lage saus

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Men jeg har fått passet mitt påskrevet her inne tidligere, for å brune mel i smøret, fordi det er det ingen som har peiling på matlaging som gjør, visst. Ja ja, jeg har kanskje ikke peiling på matlaging, men det driter jeg i, så lenge folk elsker sausen. De som spiser hos meg har muligens ikke peiling på hva som er god mat heller, siden de liker den, så da passer det vel egentlig ganske bra.

Jeg syns absolutt ikke det smaker likt når smøret bare er smeltet og ikke brunet. Se her på matprat for eksempel, her skal smør og mel brunes.

https://www.matprat.no/oppskrifter/tradisjon/brun-saus/

Jeg syns det blir veldig god saus med en metode som Jamie Oliver bruker endel - hvis en for eksempel steker en kalkun i ovnen og lar endel grønnsaker ligge i formen sammen med den. Da stavmikser jeg alt av kraft og grønnsaker fra formen og siler det, og sper på med vin, fløte, krydder eller hva jeg ellers vil ha oppi. Blir veldig godt. Kan også ha litt mel om det trengs, men grønnsakene gjør at det tykner. Dette er mer søndags- og festmetode her, sjelden jeg lager sausen sånn på hverdager.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat