Vis enkelt innlegg
Gammel 01-08-18, 10:37   #7
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kostnad ved å ha hund

Jeg har to tibetanske terriere (en gjeterhundrase) og en labrador. Labradoren har seks uker av en 12 kg sekk som koster 800 kr. De to mellomstore spiser en 8 kg sekk til 500 kr i måneden på deling. I tillegg kommer undøvendigheter som tyggebein, godbiter osv.

Vi betaler 4600 pr år i forsikring for hele gjengen. Da er den ene tispa også forsikret ifht avl siden hun er avlsgodkjent og jeg tenker å ha et kull av og til.

Kennel koster her ca 350 pr døgn pr hund, og vi betalte nettopp 450 for de to minste nylig. Det blir en betydelig del av feriebudsjettet og vi måtte ut med over 5000 for en tolv dagers periode nylig for to hunder.

Klippemaskin kosta vel 2000, bur til bil koster fra 2000 og opp (merk at man må ha ordentlig bilbur, disse sammenleggbare burene kan kun brukes inne). Innebur koster
noen hundrelapper, børster, klotang og annet stelleutstyr likeså, selvsagt litt avhengig av rase.

Så har vi kennelklubbmeldlemsskap, meldlemsskap i lokal hundeklubb (de to er vel ofte koblet sammen) osv osv.

Jeg har renrasede hunder, men har kun betalt for den ene. Labradoren er en «kassert» førerhundaspirant som vi betalte 400 kr i omregistrering for, og den ene tibetanske terrieren er en omplasseringshund noen hadde gitt opp pga atferdsproblemer. Hun var gratis, men har kostet meg enormt mye tid og krefter å få skikk på.

Konklusjonen er vel at hund er dyrt, men det er det mange hobbyer som er. For min del er det verdt hver en krone.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat