Vis enkelt innlegg
Gammel 27-03-21, 12:09   #6
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lommepenger /ukelønn

Mine får 300/400 kr i mnd (13/16 år), hvis de ikke gjør mer enn å holde rommene sine ryddig og litt oppvask og søppel. I tillegg får de 250 kr for "full helgevask" hvor jeg har en liste med oppgaver som skal gjøres hver uke pluss ekstraoppdrag som rullerer hver tredje uke. De bytter på, så de får da totalt 800/900 kr per mnd mot 3-5 timers arbeid, med fratrekk hvis de ikke fullfører helgevasken. Jeg er opptatt av at de får disponere egne penger, men oppfordrer til å flytte litt over på sparekonto innimellom. De får ikke ekstra hvis de er tomme for penger og vil i badeland, kino, kjøpe nye (unødvendige) klær, e.l.

De begynte å disponere egne penger til en viss grad da de var ganske små, men først som feriepenger til godteri og is. Det skremmer meg at mange unge folk ikke lærer å disponere og prioritere penger før de har mulighet til å få seg kredittkort og forbrukslån, så dette har vært viktig for meg.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat