Vis enkelt innlegg
Gammel 10-01-08, 14:59   #31
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.964
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Minoritetsflertall på 48 Oslo-skoler - et problem?

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

I Oslo er det veldig mange gode skoler, og noen av de som har høyest andel minoritetsspråklige er veldig gode skoler (feks Vahl, Jordal, Stieg). Så lenge skolene er flinke til å håndtere de utfordringene som dukker opp, er det jo bare spennende. I motsatt tilfelle ville jeg vært skeptisk.

Nå ble jeg litt glad her jeg sitter og surfer på jobb på Jordal.

Jeg tror det du sier er veldig riktig, og vi ser at avgiverskolene våre har veldig forskjellig måte å håndtere problemer på. Problemene kommer på skoler med store andeler minoritesspråklige, og det som blir vårt problem igjen som lærere, er at det så mange småkulturer innenfor hver enkelt minoritet. Det er et hierarki der enkelte kulturer setter seg selv høyere enn andre, og problemet er ikke at norske elever setter seg selv på toppen.

Skolen tar tak i problemene når de oppstår, vi veit at elevene har leser dårlig, og jobber med det og prøver å legge opp undervisning etter det.

Det er ikke til å legge skjul på at det er vanskelig når du har tiende klasse, og du får en elev fra Mottak (1 år på skole i Norge) og eleven skal ta eksamen på linje med resten av elevene som har har langt lenger fartstid. Hvordan tilrettelegger man for undervisning så alle får utbytte?

Det var vel en forsker som gitt ut og sa noe sånt som at, om man delte inn Pisa eller nasjonale prøver resultater i forhold til foreldres yrker og utdannelse, så ville man fått det samme resultatet.

Litt på sidelinjen og en digresjon, men likefullt en tanke tider

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat