Vis enkelt innlegg
Gammel 21-04-18, 12:23   #9
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valgfrihet til videregående skoler

Fritt skolevalg er kjempeproblematisk. Også i min hjemby er det skoler som sliter med lignende problematikk som Ulsrud. Jeg har jobbet på en av dem, og søkte meg bort da jeg fikk muligheten. Jeg liker en utfordring, og får en god følelse hvis jeg kan klare å få en elev med dårlige odds gjennom videregående, på mange måter føler jeg meg mer nyttig da enn når jeg underviser "får vi dette på eksamen?"-elevene med 5.5 i snitt fra ungdomsskolen. Men- det blir slitsomt i lengden å bare jobbe med umotiverte elever. Jeg synes ikke nødvendigvis topp-klassene er mer spennende å undervise i heller, elevene blir for like, og de er ofte veldig- og bare, i noen tilfeller- opptatt av karakterer. Jeg liker best klasser som er godt blandet, men jeg er ikke helt imot fritt skolevalg. Elever trenger noe å strekke seg etter på ungdomsskolen (Gudene vet at mine egne barn har gjort det...) og det at de kan komme inn der de vil hvis de jobber godt, er en god motivasjon for mange. Men så har du de som jobber godt og likevel får 3.1 i snitt. Vanskelig problemstilling. En skole der halvparten av plassene går på karakter og halvparten på adresse, ville kanskje vært en god løsning. Jeg tror vi hadde fått et bedre tilbud til alle på den måten.

Når det gjelder Malkenes, hans opptreden i Dagsnytt 18 (var det ikke der?) og etterspillet som følger nå, mener jeg at han kunne valgt en annen måte å fortelle om utfordringene på skolen på. Å skildre konkrete hendelser på den måten, selv om han anonymiserer elevene, er ikke greit, synes jeg. Jeg tviler ikke på det som skjer i klasserommet er korrekt skildret, men det finnes mange måter å fortelle om problemene på der man unngår å henge ut enkeltelever.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat