Vis enkelt innlegg
Gammel 11-04-16, 09:03   #26
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Billig laptop til koding?

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Dei fleste teknikerne eg kjenner sverger til PC og ikkje Mac, og eg er gift med ein. Mitt inntrykk er at folk som driv med koding jobber på PC (ikkje nødvendigvis i Windows) og at dei foretrekk det. Mannen kjøper pcar som koster mykje meir enn min MacBook pro kosta og dei varer lenge. Fordelen med Mac er at det er enkelt å bruke for folk som ikkje kan data. For meg som er mest opptatt av å bruke ferdige program, er det gull. Men eg trur folk som programmerer stort sett foretrekk PC.


Det stemmer overhode ikke med mitt inntrykk. Hos oss har omtrent alle på (IT) avdelingen (bortsett fra de få som jobber med Microsoftsystemer) gått over til Mac, og alle jeg kjenner fra webutviklermiljøet bruker også stort sett Mac. De få som ikke bruker Mac har stort sett en PC med en eller annen Linux-distro installert, noe jeg ALDRI ville anbefalt en nybegynner. Føler også at det er litt "image" knyttet til PC-bruk blant nerdsa og. Det er liksom litt mer "hardcore". Bare tøys.


Opprinnelig lagt inn av HP, her.

PC eller Mac til koding kommer an på hva man skal kode. Alt kan gjøres på begge plattformer. Microsoft-teknologiene, Java er enklest på PC, andre språk som Ruby, Python, Perl, PHP er enklest på Mac/Linux. iOS-programmering krever Mac. HTML/CSS/JS kan kodes alle steder som har nettleser (med inspektør).

I programmerings-sammenheng er en Mac en bruker-vennlig Linux-maskin.




En annen ting da. Vi drifter store parker med Macer og PCer. Dvs vi har i grunnen i stor grad faset ut PCer fordi det er så mye mindre problemer med Macer (noe man kan si med greit grunnlag når man har flere hundre maskiner stående). Verdt å notere seg.


Sist redigert av Joika : 11-04-16 kl 09:11.
Joika er ikke aktiv   Svar med sitat