Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bøker lest i 2024

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-10-24, 09:10   #81
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2024

1. Frances Hodgson Burnett: The Secret Garden (lydbok). Jeg både leste denne og så tv-serien som barn, men hadde bare vage minner. Utrolig velegnet oppleser som reddet mye av opplevelsen. Hvis ikke hadde det vært litt for mye fokus på flora og fauna for min smak. Men veldig interessant å se hvordan boken beskriver barn. Den omtaler barn som stygge og slemme, samtidig som den viser et oppsiktsvekkende moderne syn på barn og hvordan omgivelser og relasjoner påvirker barnets psykiske og fysiske helse.

2. Bonnie Garmus: Lessons in Chemistry. Den ultimate ferieboken. Lettlest, men samtidig intelligent. Jeg koste meg med boken fra a til å, men var hele tiden litt redd for at den skulle trå feil, slik at heltinnen bare ble irriterende. Men genistreket med å skrive så inngående om kjemi og roing reddet boken. Jeg ble oppriktig interessert i begge emnene, og det hadde jeg aldri trodd. Dessuten var boken til tider hysterisk morsom. Slutten var dog litt skuffende. Litt for enkel. Men alt i alt en fryd å lese.

3. Erika Fatland: Grensen. Dette er en slik bok hvor jeg føler meg som et bedre og mer opplyst menneske etter å ha lest den, samtidig som jeg er litt flau over hvor lite kunnskap jeg hadde om temaet på forhånd. Jeg ble litt svett av all oppramsingen av årstall og historiske hendelser, men frydet meg desto mer over alle reiseskildringene og historiene til de menneskene hun møtte på sin vel.

5. Jussi Adler-Olsen: Kvinnen i buret. Meh! Jeg hadde hørt at han skrev skikkelig gufne bøker, så jeg gledet meg litt. Men jeg ble skuffet. I starten var beskrivelsene av oppholdet i buret temmelig nervepirrende, men det dabbet av mot slutten. Og selve historien om etterforskningen og etterforskeren var så utrolig full av klisjeer at det nesten ble komisk.

6. Mikael Niemi: Koka björn (lydbok). God bok. God innleser. En interessant blanding av religiøs vekkelse, sosialrealisme og vaskeekte krim. Løp og les. Eller aller helst: Løp og lytt – på originalspråket.

7. Sumaya Jirde Ali: Et liv i redningsvest. Burde vært obligatorisk lesing for alle. Jeg mistet nesten pusten av hvor godt hun klarer å sette ord på følelser som det nesten virker umulig å sette ord på.

8. Sigrid Undset: Kransen. Leste trilogien da jeg var ung, og syntes den var kjedelig og tidvis uforståelig. Så det ante meg at det var verdt å prøve igjen. Jeg synes selve kjærlighetshistorien mellom Kristin og Erlend er det minst spennende med hele boka. Det interessante er kvinnesynet, det katolske Norge og generelt hvordan folk levde.

9. Karin Fossum: Farvel, Farah Diba. Jeg er ofte litt lunken til krim. Men dette er ikke krim, det er ... ja, hva er det. Psykologisk thriller med dypdykk ned i menneskesinnet. Holdt meg på pinebenken helt til slutten. Ufattelig bra!

10. Rebecca F. Kuang: Yellowface (lydbok). Ungdommelig og sparkende både hit og dit. Om en litt mislykket forfatter som stjeler et manus, og som prøver å overbevise seg selv og oss leserne om at hun overhodet ikke har gjort noe galt. Spennende, men også tidvis irriterende, om selvbedrag, woke og den tydeligvis litt tvilsomme bokbransjen.

11. Christopher Fairburn: Overcoming binge eating. Anbefalt fag- og selvhjelpsbok om overspising og hvordan man kan komme seg ut av det.

12. Sigrid Undet: Husfrue. Likte denne bedre enn Kransen. Mindre lidenskap og mer traust hverdag og atskillige kvaler for Kristin.

13. Thomas Erikson Omgitt av idioter. Fullstendig populærvitenskapelig, men likevel morsomt og ekstremt gjenkjennende om ulike personlighetstyper.

14. Sigrid Undet: Korset. Det er sikkert fordi jeg begynner å bli gammel selv, men dette er den boka i trilogen som traff meg mest. Er så utrolig glad for at jeg valgte å gjenlese disse bøkene i voksen alder.

15. Kazuo Ishiguro: The Buried Giant. Jeg ble anbefalt denne, og ønsket veldig sterkt å like den, men jeg vet ikke helt. Jeg elsket starten og slutten, som var litt mystisk og rørende på samme tid, men hele poenget om identitet, lojalitet og tidens gang forsvant litt i det fantasy-pregede midtpartiet. Drager og riddere? Jeg kan betakke meg.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-24, 00:23   #82
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bøker lest i 2024

Januar
1. Fern Brady: Strong, female character (lydbok)
Stand-up-komiker forteller om sin oppvekst som udiagnostisert autist. Interessant.

2. Robert Galbraith: The Running Grave (lydbok)
Litt vanskelig å holde styr på det enorme persongalleriet, men fortsatt veldig spennende, liker hovedpersonene og fortellerstilen godt.

3. Rebecca Yarros: Iron Flame (lydbok)
Likte den første, men nå ble det aaaaltfor mye (i mangel av en bedre beskrivelse) jentebokdrama. Den tok seg opp litt mot slutten, men jeg kjente meg særdeles middelaldrende og surmaga i flere partier av lesingen.

4. Akwaeke Emezi: You Made a Fool of Death With Your Beauty (lydbok)
Oppdaget forfatteren med The Death of Vivek Oji i sommer og wow! Boka er kort, hot og fin. Jeg har sporenstreks lagt flere av bøkene deres i biblioteket.

5. Frode Grytten: Den dagen Nils Vik døde
En bittteliten, men vakker og klok bok, absolutt noe å unne seg.

Februar
6. Gabrielle Zevin: Tomorrow and tomorrow and tomorrow
Frisk, sjarmerende og særdeles velskrevet.

7. Jón Kalman Stefánsson: Himmelrike og helvete
Kritikerrost så det holder, og jeg kan forsåvidt se hvorfor, men meg fenget dette bare sånn passe.

8. Gabrielle Zevin: Elsewhere
YA-bok og debuten til forfatteren. Helt ok, men ikke noe som kan måle seg med den lenger opp på lista her.

9. Sarah J. Maas: A court of thorns and roses
Stor Litteratur™? Nei. Hekta? Oh, yes.

10. Sarah J. Maas: A court of mist and fury
Fortsatt hekta!

11. Ben Aaronovich m.fl.: Body work (tegneserie)
Tegningene er sånn passe, men jeg elsker alt med Peter Grant og gjengen.

12. Alice Oseman: Heartstopper 1 (tegneserie)
Hællandussen! Dette tror jeg må være det søteste paret jeg har lest om på årevis!

13. Janne S. Drangsholt: Ingrid Winters makeløse mismot
Gjenlesing av en slags akademisk utgave av Bridget Jones. Helt fantastisk, jeg lo og lo.

Mars
14. Matt Haig: Midnattsbiblioteket
Godt konsept, men ble for mye selvhjelpsbok for meg.

15. Iain Banks: The Crow Road
Denne boka var en fornøyelse på veldig mange plan. Intrikat fortellerstruktur, språklig overskudd, sjarmerende og lite polert persongalleri og mye humor.

16. T. Kingfisher: What moves the dead
Gotisk horror, passelig god. Det frister å lese den originale Poe-novella The fall of the house of Usher.

April
17. Eleanor Catton: Birnam Wood
Spennende!

18. M.L. Wang: The Sword of Kaigen (lydbok)
Flerbarnsmor med sverd!

19. John Green: Anthropocene reviewed (lydbok)
Fiffig prosjekt, sjarmerende forfatter. Four stars.

20. N.K. Jemisin: The Fifth Season (lydbok)
Litt trå å komme i gang med, men etterhvert ble det sving på sakene! Satte straks i gang med neste bok i trilogien.

Mai
21. N.K. Jemisin: The Obelisk Gate (lydbok)
Den litt treige trilogimidtboka?

22. R.F. Kuang: Babel
Spennende bok der det er mye å like og diskutere, men til syvende og sist er det ikke et eneste subtilt poeng som ikke blir hamret inn. Budskapet blir så overtydelig at det skygger for leseopplevelsen.

Juni

23. Emily Brontë: Agnes Grey
Til tider svært infam, ellers litt for religiøs liten bok.

24. V. E. Schwab: A darker shade of magic (lydbok)
Nja, tja.

25. Bahiyyih Nakhjavani: The woman who read too much
Godt språk, men til tider forvirrende tidslinje, om en myteomspunnen person i iransk historie. Her hadde det vært en fordel å kunne mer om irans historie og mytene om hovedpersonen fra før.

Juli

26. Joe Abercrombie: The blade itself (lydbok)
Midt på treet, denne føler jeg bare at introduserte hovedpersonene for videre lesning.

27. T.J. Klune: The house in the Cerulean sea (lydbok)
Helt middelmådig og ganske forutsigbart som litteratur, men veldig, veldig koselig.

28. Hannah Nicole Maehrer: Assistant to the villain (lydbok)
Veldig kul tittel, men det var også alt.

29. Holly Jackson: A good girl's guide to murder (lydbok)
Spennende, falt helt i gryta og koste meg.

30. Holly Jackson: Good girl, bad blood (lydbok)
Fortsatt hekta!

31. Holly Jackson: As good as dead (lydbok)
Og der var fortryllelsen brutt, gitt. Denne burde jeg bare hoppa over.

32. Elizabeth Barton: My name is Lucy Barton
En litterær perle, med litt samme tematiske følelse som A Hillbilly Elegy, som jeg leste for noen år siden.

August

33. Elizabeth Barton: Åh, William
Det er mulig det særlig var oversettelsen, men her tok jeg meg i å irritere meg en del over den muntlige formen. Fortsatt absolutt en god bok med mange fine passasjer og observasjoner.

34. Sarah J. Maas: A court of wings and ruin
Fortsatt hekta!

35. Bjarte Arneson: Kilder til begeistring (lydbok)
Åh! ELSK!

36. Emily St. John Mantel: The glass hotel
Velskreven, frustrerende, men god

37. Helena Brodkorp og Ida Jackson: Svartebok for deg som vil opp og fram (lydbok)
Kort og underholdende, men kanskje ikke så veldig revolusjonerende.

September

38. Pete Wharmby: Untypical (lydbok)
Fin og sympatisk innføring i høytfungerende autisme.

39. Susie Dent: Guilty by definition
Oxford-mordgåter og leksikografi.

Oktober
40. Emily Tesh: Some desperate glory
Elegant, intelligent, velskrevet og velskreven sci-fi med interessant, kvinnelig hovedperson. Dette er sjelden vare!

41. Sally Rooney: Intermezzo
Rooney har truffet meg midt i hjertet med alt jeg har lest av henne, så også denne gangen. Anbefales!

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:04.