Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Å vaske en kjole som ikke kan vaskes (viskose)

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel I går, 12:32   #21
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å vaske en kjole som ikke kan vaskes (viskose)

I fjor sommer kjøpte yngste kjole på Kappahl i viskose. Jeg vasket den på finvask 30 grader og den krympet. Først da jeg gikk tilbake til butikken og klagde fikk jeg beskjed om at den ikke kunne vaskes.
Jeg fikk en lang overhaling om hvordan den kjolen skulle behandles med stryking og hva har du.
Så jeg er helt enig at å selge klær som ikke kan vaskes burde ikke være lovlig.

Gammel I går, 13:05   #22
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 460
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Det er jo ikke helt uvanlig at klær må sendes til rens, da. Jeg har både blazere, bunader og ytterplagg som må det. De er definitivt ikke engangs-plagg likevel. Jeg er enig i at det er mer uvanlig at en kjole må renses, og det hadde vært lurt med tydelig merking.

Blazere og bunad, og sånt er man mer klar over. En kjole, not so much, tenker jeg. Med mindre det kanskje er en brudekjole eller gallakjole.
Men en helt "vanlig" pen sommerkjole, eller andre tilsvarende plagg, burde vært merket dersom de ikke kan vaskes.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I går, 14:15   #23
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Stor forskjell på rens og vask da, en vanlig kjole bør og skal kunne vaskes

Gammel I går, 14:27   #24
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville vasket den på håndvask og strøket den.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I går, 15:05   #25
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Jeg pleier å hive slike ting i en vaskepose og vaske de på ullvask. Har aldri gått galt for meg

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I går, 15:21   #26
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av gnuri, her.

Jeg pleier å hive slike ting i en vaskepose og vaske de på ullvask. Har aldri gått galt for meg

Det samme gjør jeg, og har aldri opplevd at klærne har blitt ødelagte. Viskose krymper jo litt i vask, men de strykes/strammes i fasong igjen etter vask.

Gammel I går, 15:41   #27
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg har ikke noe egnet sted for å håndvaske uansett.

Men er ullvask mer skånsomt enn finvask?

Mitt ullprogram er (standard) 40 grader og 800 omdreininger. Finvaskprogrammet har 30 grader og 400 omdreininger som standard.

Du får ikke justert temperatur og omdreininger på ullvask? Da er det nok veldig forskjellig fra maskin til maskin. Ullvugge har jeg og da er det skånsommere enn finvask og kan velge svakere omdreininger.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I går, 15:43   #28
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Jeg har vasket (i maskin) både klær og sofatrekk som ikke kan vaskes men må renses, og det har alltid gått bra, så jeg hadde tatt sjansen.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I går, 16:29   #29
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Du får ikke justert temperatur og omdreininger på ullvask? Da er det nok veldig forskjellig fra maskin til maskin. Ullvugge har jeg og da er det skånsommere enn finvask og kan velge svakere omdreininger.

Joda, det kan jeg. Men jeg tenkte at finvask var enes mer skånsomt da?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I går, 16:42   #30
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Jeg vasker alt jeg har. Har også vasket dressjakke som der står må renses.
Vasker også dunjakker/kåper dunputer og dundyner uten å ha tørketrommel. Må bare ristes ofte når de tørkes.

Jeg har et program som er enda mer skånsomt enn ullvask. Er for silke.
Ville brukt det laveste programmet du har og hengt opp på henger og ristet så ofte som mulig i tørkeprosessen.

Gammel I går, 21:23   #31
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Jeg vasker mine viskosekjoler på finvask. Gått bra det.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:55.