Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

PetiteKnit - Louvre - bruk av begrep høyre og venstre side

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-07-25, 14:56   #1
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

PetiteKnit - Louvre - bruk av begrep høyre og venstre side

Jeg har strikket denne genseren før, men ikke vet jeg hva jeg tenkte da, om jeg forstod det. Altså, når det brukes begrepene høyre og venstre side og erme i oppskriften, tenker man da på "sett forfra"? Jeg tenker liksom at det i utgangspunktet er motsatt, altså siden til den som har genseren på. Men da skjønner jeg ingenting.

Omgangen starter midt bak, og så skal man begynne med vendepinner. Og da er det type: "strikk til markøren ved høyre erme", "strikk tilbake på vrangsiden til markøren ved venstre erme". Ingenting av dette stemmer vel dersom man ikke ser genseren forfra?

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-25, 15:10   #2
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Sv: PetiteKnit - Louvre - bruk av begrep høyre og venstre side

Jeg tenker altså høyre/venstre som om jeg har plagget på meg, og det pleier å stemme. Har ikke strikket akkurat den genseren, da, men andre fra PK.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-25, 15:24   #3
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Jeg tenker altså høyre/venstre som om jeg har plagget på meg, og det pleier å stemme. Har ikke strikket akkurat den genseren, da, men andre fra PK.

Det er egentlig det jeg tenker også, men det er helt umulig for meg å få det til å stemme her.

Gammel 07-07-25, 17:37   #4
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Nå spurte jeg en venninne om dette, og hun påpeker at man holder jo strikketøyet opp ned når man starter fra toppen... Derfor må man tenke omvendt når man holder det. Det forklarte alt.

Gammel 07-07-25, 19:34   #5
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Nå spurte jeg en venninne om dette, og hun påpeker at man holder jo strikketøyet opp ned når man starter fra toppen... Derfor må man tenke omvendt når man holder det. Det forklarte alt.

godt poeng, det er veldig lett å bli forvirret! Men siden du har strikket denne før, er du fornøyd med den? Trenger et høstprosjekt etter hvert, og har ikke bestemt meg enda.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-25, 20:47   #6
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det blir mye å skjønne mellom hver gang jeg strikker ovenifra så synes det hjelper på starten med å tegne opp fellingene sett ovenifra, en sirkel/ oval sirkel, og merker med en strek hvor fellingene er for å huske hvor jeg er i strikkingen.

Gammel 07-07-25, 20:54   #7
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

godt poeng, det er veldig lett å bli forvirret! Men siden du har strikket denne før, er du fornøyd med den? Trenger et høstprosjekt etter hvert, og har ikke bestemt meg enda.

Ja, er fornøyd med den. Den er jo ganske oversized så jeg har nå valgt å gå ned en størrelse (men strikker den lenger da. Det gjør jeg alltid uansett). Den er enkel og grei. Peer Gynt er jo litt tykt og ikke det mykeste, men jeg liker veldig godt å strikke i det.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:25.