Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Han er heldig, han, mamma

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-09-10, 09:49   #1
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Han er heldig, han, mamma

Var kometaren fra min pode på 8 år, da vi passerte en et år yngre nabo som satt i forsetet på farens bil.......

Mitt svar var ikke hverken gjennomtrenkt, pedagogisk eller diplomatisk

Hva svarer man?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 09:50   #2
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Han er heldig, han mamma.....

Man svarer: "De har sikkert slått av airbagen i sin bil, og da er det greit. Vi kan ikke gjøre det i vår, og da kan det være veldig farlig."

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 09:50   #3
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Tja... mine barn er informert om belte-over-hals-problematikk, airbag-problematikk, sidekollisjon-problematikk, og ikke-alle-foreldre-vet-så-mye-om-bilsikring problematikk.
Hvis barnet satt i beltestol foran, så er det jo lov når airbag er slått av. Her om dagen observerte vi dog en 5-åring som satte seg direkte inn i setet, og der jeg ikke kunne se at han hadde sele på seg i det hele tatt.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 09:51   #4
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lar for øvrig Frøkna sitte foran fra tid til annen, fordi vår airbag kan skrues av med nøkkel.

Gammel 14-09-10, 09:52   #5
Havbris
Aktiv

Havbris sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Havbris er litt kul
Standard

Sv: Han er heldig, han, mamma

Jeg fikk noe av den samme uttalelsen av min 9 åring i sommer...
Mitt svar var heller ikke pedagogisk.

"Han er ikke like heldig om de kræsjer..."
Å så en lang og kjedelig avhandling.

Havbris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 09:52   #6
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

At det går ann å skru av airbagen slo meg i grunn ikke før sent i går kveld......

Det går nemlig ikke på vår, derfor er det å sitte i forsetet ikke aktuelt.

Gammel 14-09-10, 09:53   #7
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Havbris, her.

.

"Han er ikke like heldig om de kræsjer..."
Å så en lang og kjedelig avhandling.

Det var nøyaktig mitt svar også

Gammel 14-09-10, 09:53   #8
Havbris
Aktiv

Havbris sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Havbris er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Det var nøyaktig mitt svar også

Godt vi er flere..

Havbris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 09:54   #9
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

At det går ann å skru av airbagen slo meg i grunn ikke før sent i går kveld......

Det går nemlig ikke på vår, derfor er det å sitte i forsetet ikke aktuelt.

Og da har du akkurat det svaret du trenger til poden, uten å måtte rakke ned på vennenes foreldre.

Det er selvsagt fullt mulig at airbagen deres er på og foreldrene er idioter, men jeg pleier gjerne å gå lange omveier for å slippe å snakke stygt om foreldrene til Frøknas venner hvis jeg kan.

Gammel 14-09-10, 09:58   #10
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi kan skru av airbagen på passasjersiden så snuppa sitter ofte foran hvis det bare er vi to som skal på tur.

Hun er dog helt klar over at det ikke er mulig i bestemor sin bil. Det er også helt uaktuelt for henne å sitte på med venninner uten å ha med egen bilstol. Dette er helt greit for venninner/venninners foreldre, men beskjeden fra meg har vært "det er faktisk ikke lov, så sånn gjør ikke vi". Jeg har ikke gått inn på detaljene om hvordan venninnene vil påvirkes av et eventuelt kræsj når de sitter usikret i bil.

Gammel 14-09-10, 10:05   #11
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Satt det andre barnet med sete eller uten? Jeg fikk inntrykk av at det var uten?

Det kan være vanskelig å svare ungene skikkelig uten å samtidig fortelle dem at andre gjør noe som ikke er så lurt.

Gammel 14-09-10, 10:07   #12
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Jeg må bare spørre:
Er det like trygt å sitte foran som bak, når airbag'en foran er utkoblet?

Jeg fikk ikke lov til det før jeg var 18. Det var selvfølgelig andre tider da jeg vokste opp, men var det altså helt ubegrunnet?

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 10:09   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Jeg må bare spørre:

Jeg mener å huske at noen quotet noe fra Trygg Trafikk her inne nylig, der det stod at så lenge airbagen var koblet ut så var det like trygt foran som bak ja.
Jeg aner ikke hvordan man skrur av vår airbag så her får de ikke sitte foran, men i vår gamle bil fantes det ikke engang airbag så da satt eldste fremme noen ganger.

Gammel 14-09-10, 10:11   #14
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Jeg må bare spørre:

Jeg fikk ikke lov til det før jeg var 18. Det var selvfølgelig andre tider da jeg vokste opp, men var det altså helt ubegrunnet?

Det er airbagen som er problemet, ja. Hvis det ikke finnes en airbag eller den er utkoblet, er det ikke noe i veien for at barnet sitter foran (i bilstol, så klart).

Gammel 14-09-10, 10:12   #15
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sier også at de antagelig har koblet ut airbagen, og det får ikke vi til.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 10:18   #16
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må bare spørre:

Jeg har vært i kontakt med Trygg Trafikk om dette. Deres svar var at det er akkurat like sikkert og ganske mye mer koselig. Snuppa og jeg koseskravler på tur når hun sitter foran. Når hun sitter bak roper vi til hverandre.

Sikring av setene foran er generelt bedre enn setene bak. Ved påkjørsel foran er det selvfølgelig bedre å sitte bak, men ved sidekollisjon er det best å sitte foran. Dessverre kan man jo ikke velge hvor man vil bli påkjørt.

Gammel 14-09-10, 10:19   #17
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Og da har du akkurat det svaret du trenger til poden, uten å måtte rakke ned på vennenes foreldre.

Det er selvsagt fullt mulig at airbagen deres er på og foreldrene er idioter, men jeg pleier gjerne å gå lange omveier for å slippe å snakke stygt om foreldrene til Frøknas venner hvis jeg kan.

Ja, jeg ser den. Det var det jeg skulle svart.

Gammel 14-09-10, 10:23   #18
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Akk ja - man kommer på de lure svarene som regel først når det er for seint.

I den gamle bilen vår fikk Guttungen sitte foran om vi dro på langtur - da i bilsetet sitt, og med airbagen slått av. Jeg satt bak sammen med Lillemann, for lettere å kunne ta meg av ham når han fikk anfall etc.

Nå har vi nye biler, og hverken i forden eller i merchedesen kan vi slå av airbagen foran. Ergo er Guttungen forvist til baksetet, og han har fått grei forklaring på hvorfor han ikke lenger får lov å sitte foran. (Og det er blitt mye mer knotete å legge ut på langtur med en liten kar som får epilepsianfall i eninga bak ryggen min. )

Gammel 14-09-10, 10:39   #19
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg har vært i kontakt med Trygg Trafikk om dette. Deres svar var at det er akkurat like sikkert og ganske mye mer koselig. Snuppa og jeg koseskravler på tur når hun sitter foran. Når hun sitter bak roper vi til hverandre.

Mine synes også det er stor stas. Vi kan koble ut airbag ved å bruke bilens nøkkel, de kan da sitte i beltestolen sin foran.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 10:47   #20
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Vi kan også skru av airbag med nøkkel, og mange ganger når vi er på tur er det enklest at vi deler oss opp, så mannen sitter bak med minsten og jeg har frøkna foran. Og når vi skal noe sammen, bare henne og en av oss voksne sitter hun ofte foran da det er en gylden anledning til å kose oss og skravle uten forstyrrelser.
Nå som vi kommer til å trenge både bakovervendt smårollingstol, babystol og beltestol/pute setter vi den mest plasskrevende foran da det er den beste løsningen for vår del.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:29.