|
Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Nybegynner
Medlem siden: Jul 2007
![]() |
![]() JulebukkHei! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
rakkarpus
|
![]() Sv: julebukkNesten utdødd vel?
![]() |
#3 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() |
![]() Sv: julebukken tradisjon som lever i beste velgående i Bergen - men kun på nyttårsaften |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: julebukkJeg har opplevd julebukk kanskje 2 ganger i mitt liv, sett bort fra den éne gangen jeg gikk det selv som barn, så her lever ikke skikken i beste velgående, tror jeg.
![]() |
#5 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() Sv: julebukkJeg gjorde det da jeg var liten. Vi kledde oss ut som nisser gikk fra dør til dør og sang julesanger i romjula. Vi har ikke videreført tradisjonen ettersom det nesten er ingen som gjør det lenger. Litt trist egentlig.
![]() |
#6 |
|
![]() Sv: julebukkGikk mye julebukk da jeg var liten. Kledde oss i tøy vi hadde liggende (strømpebukser over hodet, mammas kåpe og bestefars hatt), og gikk fra dør til dør og sang julesanger i nabolaget. Da vi ble eldre (over 18 år) gikk vi ølbukk. Det kan vi plutselig finne på å gjøre nå også. Da er det alkohol vi forventer å få ved dørene, og ikke sjokolade eller mandariner.
![]() |
#7 |
Superaktiv
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Sunnhordland
![]() |
![]() Sv: julebukkEn fin tradisjon som lever i beste velgående her i bygda! Ungene her går 13.dag jul
![]() |
#8 |
WF: Sausnebbet
|
![]() Sv: julebukkVi gikk julebukk i romjula da jeg var liten. Vi kledde oss ut, og gikk fra hus til hus og sang julesanger. Det var alltid fint å få litt godter i kurven, men det mest spennende var utkledningen, og å se hvor blide folk var når vi kom. -Vi elsket å opptre, tulle og tøyse, og julebukk var en fin anledning til å gjøre det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Møllspist fletthurpe
|
![]() Sv: julebukkUtdødd nei?
![]() |
#10 |
Øyboer
![]() Sv: julebukkVi gikk hver eneste nyttårsaften. Masse barn ute i gatene fra kl 16 og til kl 19ca. Synger en julesang og får litt snop. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: julebukkVi gikk som barn.
![]() |
#12 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: julebukkVi hver nyttårsaften som barn. Som ungdom gikk vi fyllebukker med glass natt til 1. nyttårsdag.
![]() |
#13 |
Jordbærpiken
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: julebukkHer hvor jeg er oppvokst gikk vi julebukk 12 desember, og den tradisjonen er her fremdeles. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Glamorøs
|
![]() Sv: JulebukkDen er vel mer eller mindre utdødd andre steder enn Bergen, og de går vel helst nyttårsbukk. Det har vært mest utbredt på landet, og jeg hadde ikke engang hørt om det før jeg flyttet fra det sentrale østlandet til Oppland på åttitallet. Det var ikke en utbredt tradisjon der heller, men kom kanskje et par stykker.
![]() |
#15 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: JulebukkJeg er oppvokst i Bergen og vi gikk alltid julebukk på nyttårsaften. Vi kledde oss ut i rare klær, ofte store boblejakker og sjal, og så hadde vi en eller annen stygg maske på oss så ingen skulle se hvem vi var. Vi gikk fra dør til dør i blokkene der vi bodde, og sang 1 julesang og fikk snop. Som oftest sang vi "We wish you a merry christmas" eller "På låven sitter nissen".
![]() |
#16 |
I endring
|
![]() Sv: JulebukkJeg må bo på samme plass som Tilde for her er 12.desember den store julebukkdagen, er kjempe førjulskos med syngende, blide og utkledde barn. Vet ikke hvordan det ble den dagen, har iallefall vært slik siden jeg var barn.
![]() |
#17 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: JulebukkVi gikk alltid julebukk i romjulen. Kledde oss ut som nisser, sang sanger og fikk julegodt.
![]() |
#18 |
Jeg ble frisk!!
![]() Sv: JulebukkHer går man julebukk på nyttårsaften. Vi er alltid hos mine foreldre den dagen, så jeg vet ikke hva som er vanlig i borettslaget her vi bor nå.
![]() |
#19 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() Sv: Julebukk"Alle" gikk og går julebukk der jeg vokste opp. Vestlandet, men langt nord for Bergen.
![]() |
#20 |
Aktiv
Medlem siden: Jul 2010
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: JulebukkHer går vi julebukk alle mann alle! Eller, rettere sagt nyttårsbukk,da. (jepp, bor i Bergensområdet) Vi kler oss ut både voksne og barn og synger for mandariner og godterier. (ofte de ekle lakristwistene som ingen andre vil ha...) |
![]() |
![]() |
![]() |
Emneord |
julebukk |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|