|
Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Arbeidsgivere, legeerklæring og syktbarndager, oppkast og barnesykdommerJa, her i heimen har vi nå hatt sjukdom siden søndag og det er typisk at det skjer nå som mannen er borte. Han er nemlig å fikser vannlekasje i den leiligheten vi prøver å få solgt. På søndag får minstemor plutselig høy feber. Hun hadde høy feber på mandag og tirsdag og så kom prikkene på beina og armene og i bleieområdet. Ja, mest sannsynlig en av disse barnesykdommene med andre ord. Natt til onsdag begynner eldstefrøkna å kaste opp og jeg må atter en gang ringe en lite blid sjef å fortelle at jeg må bli hjemme.
![]() |
#2 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Arbeidsgivere, legeerklæring og syktbarndager, oppkast og barnesykdommer
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Arbeidsgivere, legeerklæring og syktbarndager, oppkast og barnesykdommerFUGLEinfluensa? Jeg håper det var SVINEinfluensa du mener?
![]() |
#4 |
|
![]() Sv: Arbeidsgivere, legeerklæring og syktbarndager, oppkast og barnesykdommerDet er jo _teknisk_ riktig det han sier da, sjefen din. Selv om det virker lite smidig, så her er det nok legen som er på bærtur.... Du skal kunne fortsette med sykt barn dager hvis legen skriver en erklæring. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() Sv: Arbeidsgivere, legeerklæring og syktbarndager, oppkast og barnesykdommer
Men altså, sjefen følger trygdeloven, han... (det står _kan_ kreve erklæring fra lege da, men dog). Så det er legen som er på bærtur her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Borte
|
![]() Sv: Arbeidsgivere, legeerklæring og syktbarndager, oppkast og barnesykdommerDet er jo heller ikke mulig å ta over tre dager egenmelding om man ikke er IA-bedrift, så den legen der kan bare ikke reglene når han sier du kan ta åtte dager med egenmelding når det egentlig er ungene som er syke.
![]() |
#7 |
stressmonster
![]() Sv: Arbeidsgivere, legeerklæring og syktbarndager, oppkast og barnesykdommerIkke vet jeg, men vi er en IA bedrift og jeg jobber i kommunen. Hva skal en stakkar gjøre da når en ikke får en legeerklæring? Minste har jo bare noen prikker igjen på armene og bena og eldste har ikke kasta opp siden i natt så det er ikke slik at han kan konstatere at de har vært syke om vi ikke får komme inn idag?
![]() |
#8 |
![]() Sv: Arbeidsgivere, legeerklæring og syktbarndager, oppkast og barnesykdommerGreit nok at arbeidsgiver KAN kreve, men når det er unge nummer to som har sykdom, og det er omgangssyke"karrens" så synes jeg det er litt lite smidig å ikke avvente det kravet med en dag eller så.
![]() |
#9 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Arbeidsgivere, legeerklæring og syktbarndager, oppkast og barnesykdommerHer er det legen som er på tur, sjefen har sitt på det tørre. Egenmeldingsdager går på tillit, hvis man skalter og valter med dem, kan man bli fratatt retten til å bruke egenmelding og må levere sykmelding hver gang (nå blir ikke den regelen brukt ofte - kanskje burde den brukes oftere!, men jeg tenker at hvis man liker muligheten til å bruke egenmelding må man også være lojal og følge reglene og ikke mikse dager når det ikke er sant. ) Hvis legen ikke kan ta inn til time, er jo det legens greie. Hos min lege er det slik at hvis jeg ringer f.eks. mandag blir det notert, og får jeg ikke time før tirs. eller ons. hindrer ikke det at jeg kan få legeerklæring fra mandag, når det var da jeg ringte (forutsatt naturligvis at legen konstaterer at det jeg sa da var riktig). Normalt kommer vi inn samme dag med syke barn, barn blir prioritert ved akutt sykdom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
![]() Sv: Arbeidsgivere, legeerklæring og syktbarndager, oppkast og barnesykdommerLegen er absolutt på bærtur ja. Men arbeidsgiver er etter min mening likevel en liten anelse lite smidig om ikke "legen gir ikke bekreftelse over telefon, og har ikke tid til oss i dag, men ungene er nok friske i morgen" aksepteres (en slik bekreftelse er jo absolutt ikke verd fem flate øre uansett, jeg mener, hvordan skal legen vite om ungene er syke om legen ikke ser dem?)
![]() |
#11 |
ekstremt trøtt
|
![]() Sv: Arbeidsgivere, legeerklæring og syktbarndager, oppkast og barnesykdommerHvis de to første dagene var for den ene barnet og så var det det andre barnet den tredje dagen, må man da fortsatt ha legeerklæring? Det syns jeg ikke står klart i loven. Det står for de tre første dagene i hvert enkelt tilfelle. Her kan man jo egentlig tolke det som to tilfeller, eller kan man ikke det?
![]() |
#12 |
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Arbeidsgivere, legeerklæring og syktbarndager, oppkast og barnesykdommerBarns sjukdom dele ikkje på om det er to ulike barn.
![]() |
![]() |
#13 |
ekstremt trøtt
|
Står det noe sted?
![]() |
#14 |
stressmonster
![]() Sv: Arbeidsgivere, legeerklæring og syktbarndager, oppkast og barnesykdommerLegen foreslo at jeg kanskje kunne la noen tanter eller onkler passe barna. Jeg måtte le. Vi har ikke akkurat lang kø av mennesker som står utenfor og vil passe dem og når de i tillegg har omgangssyke...
![]() |
#15 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Arbeidsgivere, legeerklæring og syktbarndager, oppkast og barnesykdommerSjefen har rett og legen tar feil.
![]() |
![]() |
#17 |
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
Nemlig.
![]() |
![]() |
#18 |
Men loven sier KAN, og en _smidig_ sjef kan da akseptere dag fire uten erklæring.
![]() |
#19 |
Textrovert
|
![]() Sv: Arbeidsgivere, legeerklæring og syktbarndager, oppkast og barnesykdommerJa, hva er det med dette kortet noen arbeidsgivere tar om at kan ikke tante/onkel/bestemor/nabo passe barnet, dah?
![]() |
#20 |
Skal rømme
|
![]() Sv: Arbeidsgivere, legeerklæring og syktbarndager, oppkast og barnesykdommerMen dette med at legen skal gi erklæring på at man har en syk unge er jo helt fjernt egentlig. På den ene siden skjønner jeg at legen ikke vil gi ut erklæringer på telefon uten å ha sett det selv. Men man kan jo ikke ta med en spyende unge på venterommet bare fordi at legen skal se spyet?
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|