Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinnoff: Hull i ørene hos barn - igjen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-08-12, 10:41   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spinnoff: Hull i ørene hos barn - igjen

Dette er en spinnoff fra den andre tråden om barn med hull i ørene.

Det er voldsom motstand mot dette på FP. Jeg er helt enig, men samtidig så ser jeg at snuppa er en av ganske få i vennekretsen som ikke har hull i ørene. Hvorfor er det sånn?

Grunnen til at jeg er så bastant er at jeg selv har fått enorme utslett og eksem av ørepynt (også av den "rene" typen) som barn, men det er jo ikke helt bombesikkert at det er noen sammenheng og at allergien hadde vært der uansett.

Gammel 14-08-12, 10:44   #2
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spinnoff: Hull i ørene hos barn - igjen

Jeg synes ar barna bør være så store at de selv klarer å stelle dette, og at de skjønner litt om hva det innebærer å ha hull i ørene. Min datter fikk da hun var 9 år gammel. Hun får ikke gå med "dingle-øredobber" annet enn til fest, jeg er for redd for at hun skal hekte seg opp. Og hun får ikke bruke juggel i ørene.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 10:45   #3
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet ikke, og kanskje er det tilfeldig. Min elleveåring har kun noen ytterst få venninner/ bekjente med hull i ørene. 80-90% har ikke.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 10:46   #4
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg er ikke mot hull i ørene på barn uansett alder, så jeg reagerte på at barnet i nevnte tråd var bare 2,5. I mitt hode er det alt for tidlig. Jeg klarer ikke å tallfeste når vesla evt. skal få det nå, men hun må være i stand til å stelle og ordne litt med det sjøl også, så kanskje 9-10? Jeg har aldri hatt problemer med nikkel, men vi har jo enorme mengder allergi i familien, så jeg er skeptisk, men blir det gjort skikkelig får vi vurdere det når hun blir ganske så mye større enn nå dersom det er noe hun ønsker.

Gammel 14-08-12, 10:46   #5
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Det er voldsom motstand mot dette på FP. Jeg er helt enig, men samtidig så ser jeg at snuppa er en av ganske få i vennekretsen som ikke har hull i ørene. Hvorfor er det sånn?

I disse diskusjonene er det jo sjelden foreldre som tar hull i ørene på barna faktisk deltar. De holder seg klokelig nok unna fordi de får så mye motstand, og dermed får man lett et skjevt inntrykk av hvor vanlig det er. Ellers tror jeg andelen jenter med hull i ørene er svært varierende ut fra hvor man bor, de fleste jenter jeg kjenner i barneskolealder har ikke hull i ørene.

Sitat:

men det er jo ikke helt bombesikkert at det er noen sammenheng og at allergien hadde vært der uansett.

Nei, det er ikke sikkert, men det vet man ikke før det er for sent.

Gammel 14-08-12, 10:47   #6
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å ta hull i en barne-/babykropp for at det i manges øyne ser pent ut er helt hinsides for min del. Og at det i tillegg trigger en del allergier gjør at det er helt uaktuelt i min verden.

Sist redigert av Kirsebær : 14-08-12 kl 10:53.
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 10:48   #7
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor det er sånn? Fordi mange ikke innhenter den informasjonen som trengs slik at man kan ta en skikkelig valg før man setter hull i ørene på barna sine. Og så er det de som ikke gidder å forholde seg til denne informasjonen som de evt er i besittelse av og gambler, "det går jo greit med de fleste". I tillegg er det ikke så rent få som ikke orker å høre på maset til ungene, og som gir etter fordi "alle andre for lov". Det er vel i denne saken som i de fleste andre som har oppdragelse og generelle holdninger å gjøre, vil jeg tro.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 10:48   #8
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har også kjipe minner om verk fra hullene, enda jeg var 12 år da jeg tok hull og enda jeg brukte gull, så derfor vil jeg helst ikke at ungen skal ta hull i det hele tatt. I hvertfall ikke før hun blir gammel nok til å gjøre det i et skikkelig piercingstudio som bruker keramisk stål, som er det eneste jeg tåler å bruke. Så får vi se når hun blir større om jeg gir etter for press.

Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 10:50   #9
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Mine jenter er nå 10 og 12. De har ikke hull i ørene. Ikke skal de få det heller. Mellomstepropellen har til og med skjønt hvorfor og sluttet å mase. Hun oppdaget at hun klør av klokker. Da forstod hun godt argumentene mine mot hull i øra. :fornøyd mor:

Gammel 14-08-12, 10:55   #10
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Jeg var selv en av de siste som fikk hull i ørene, da var jeg 11 år. Den eneste som var igjen og heller ikke fikk hull etter meg, var bestevenninnen min og hun har ikke hull i ørene den dag i dag.

Den ene niesen min fikk hull da hun var 3-4 år, hun er bare halvåret eldre enn Fjåtten og jeg var lenge redd for at Fjåtten skulle komme til å mase om hull. Det har hun ikke gjort, og så seg én gang meget fornøyd med klistremerkeørepynt. Etter det har hun ikke nevnt det med et eneste ord og jeg kommer ikke til å gi etter med det første heller.

Hvordan saken stiller seg når hun blir en 10-12 år gammel, tør jeg dog ikke uttale meg om riktig enda.

Gammel 14-08-12, 10:55   #11
Serafin

Serafin sin avatar

Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har også en ikke pokker at jenta får hull i ørene på lenge, lenge. Hun er jo ikke tre år engang. Men ser at flere av venninnene i bhg har. Jeg sier nei pga at jeg fikk skikkelig verk etter at jeg fikk hull i ørene som 4 åring, og måtte være 1 år uten hull før jeg fikk nye. Og jeg maste virkelig hull i hodet på mamma.

Men noen ganger tenker jeg at jeg kanskje er for streng?

Hun får heller ikke gå i bhg i jålekjoler og sånn, må ha på det jeg bestemmer og jålesko er ikke til lek osv... Ser at andre jenter gjerne kommer i bhg med sånt...

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 10:55   #12
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Min er ti år, og jeg sa hun kunne få hull i ørene når hun ble ti. Jeg sa det for lenge siden, og ti år virket som en evighet unna. Jeg regner med det blir hull snart.

Hun er den eneste jenta i klassen uten hull i ørene.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 11:00   #13
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg fikk selv ikke hull i ørene før jeg var 11 år gammel, og var nok den siste i klassen, noe som føltes fryktelig urettferdig. Frøkna på tre kommer garantert til å mase og rase etterhvert, og hun er fryktelig jålete, men pga. eksem og allergier kommer vi nok til å holde igjen så lenge vi klarer først.

Dog får hun pynte seg så mye hun vil, og går gjerne i barnehagen med flere tyllskjørt, smykker (perlekjeder med elastisk snor), og har lomma full av leppepomader, eller "lebedipp", som hun selv kaller det.

Gammel 14-08-12, 11:02   #14
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

Hun får heller ikke gå i bhg i jålekjoler og sånn, må ha på det jeg bestemmer og jålesko er ikke til lek osv... Ser at andre jenter gjerne kommer i bhg med sånt...

Jeg har ikke tatt den kampen. Snuppa har vært i barnehagen med rosa tyllskjørt utenpå vinterdressen.

Jeg har tenkt at tyllskjørtet gjør liten skade. Jeg er ikke like overbevist når det kommer til hull i ørene.

(Vi bor i Oslo indre øst, og jeg antar at det bidrar til at mange har hull i ørene i første klasse. Det er vanligere hos innvandrere enn hos nordmenn, og blir sikkert også vanligere når "alle andre har".)

Gammel 14-08-12, 11:03   #15
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

Men noen ganger tenker jeg at jeg kanskje er for streng?

For streng som velger å ikke utsette en treåring for potensiell allergi og infeksjon? Trokke det!

Jålekjoler er jo bare upraktisk i lek, men ikke skadelig. Jålesko med hel og smal passform er jo ikke akkurat bra for barna, så det er jo helt greit å bruke kun til fest.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 11:05   #16
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Storesøster er ei lita pyse, så ho vil ikkje. Det er heilt greit, men ho hadde fått lov no om ho hadde ønska det.

Gammel 14-08-12, 11:09   #17
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Vår datter på ni har ikke ennå, og har ikke mast veldig. Jeg har forklart at både jeg og mormor har har vært plaget med nikkelallergi, og at det kan gjøre at hun også blir plaget med det.

Hvis hun maser igjen, så antar jeg at vi kanskje forhandler oss fram til 12 år, og strenge rutiner på stell. Og ikke noe juggel i ørene. Kun sølv eller gull. (eller noe annet trygt hvis det finnes??)

Gammel 14-08-12, 11:10   #18
Serafin

Serafin sin avatar

Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Leppestift, jålekjoler, jålesko og dilldall får hun bruke alt hva hjertet begjærer 5-6 uker i året i Spania. og neglelakk får hun også der, så jeg tror jenta overlever. Haha.

I dag er hun i bhg i kjole og hun trodde ikke sine egne øyne når jeg hadde lagt frem sommerkjole til barnehagen.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 11:12   #19
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Og så er det de som ikke gidder å forholde seg til denne informasjonen som de evt er i besittelse av og gambler, "det går jo greit med de fleste".

Mi fekk til skulestart i fjor med bakgrunn i dette. :står fram:

Gammel 14-08-12, 11:13   #20
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg har ikke tatt den kampen. Snuppa har vært i barnehagen med rosa tyllskjørt utenpå vinterdressen.

Jeg har tenkt at tyllskjørtet gjør liten skade. Jeg er ikke like overbevist når det kommer til hull i ørene.

(Vi bor i Oslo indre øst, og jeg antar at det bidrar til at mange har hull i ørene i første klasse. Det er vanligere hos innvandrere enn hos nordmenn, og blir sikkert også vanligere når "alle andre har".)

For meg har det ikkje vore en kamp en gong. Om jenta vil gå i rosa tyllkjole over ulla si og bruke feriepengane sine til "muffins" til å lage topp; værsågod!

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:36.