Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinn off: Syltetøy og denslags

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-08-12, 16:03   #1
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Spinn off: Syltetøy og denslags

Ser at syltetøy er nevnt som nei-matpakke-mat i annan tråd. Eg kjenner faktisk ikkje til kva som er ok og ikkje på vår skule, eg antar berre at sjokoladepålegg (og sjokolade i alle variantar ) er ting som ikkje bør vere i matboksen.

Men mi jente får faktisk syltetøy på skiva sånn dann og vann - som eit av veldig mange pålegg ho av og til brukar. Når det er sagt er eg enig i at syltetøy kan innehalde masse sukker. Er det slik at mange skular har regel mot syltetøy på skivene? Om ikkje reglar - at dei i alle fall har uttalt eit ønsker for kva dei helst ikkje vil sjå at ungane har på skiva.

Kva med honning på skiva - i den grad det framleis er i bruk (uaktuelt hos oss). Hapå? Sunda (finst det??). Andre søte saker?

Gammel 22-08-12, 16:08   #2
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinn off: syltetøy og denslags

På vår skole har lærerne sagt at de helst ser at ungene ikke har sjokopålegg og syltetøy med seg, men de sjekker ikke matbokser, altså. Det var mer en generell oppfordring.

Mine barn spiser syltetøy hjemme av og til, men får det ikke med seg på skolen. Det handler nok for vår del mest om praktiske hensyn.

Prim, brunost, Hapå og den slags finnes ikke hos oss verken til hverdags eller fest, rett og slett fordi det ikke finnes noe godt melkefritt alternativ til vårt melkefrie barn som tidligere elsket søte melkebaserte pålegg. Sjokopålegg får de til spesielle anledninger som jul osv.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 16:10   #3
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine barn har ofte prim på en av de to skivene i matboksen. Og i følge min datter er det en gutt i klassen hennes som har fem skiver med sjokoladepålegg hver dag. Så hos oss er jeg forholdsvis sikker på at det ikke er noen slik regel.

Jeg har ingen problemer med en skive med søtt pålegg hver dag. Mine får faktisk gjerne to, om de vil. En til frokost og en i matpakken. Jeg er tilbakemholden med sjokoladepålegg, det får de bare i helgen. Jeg vet ikke egentlig om det er så mye verre enn prim og syltetøy, det bare føles mer usunt.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 16:11   #4
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kan jo bekjenne sjøl da. Her er det sjokoladepåleg berre på lørdagar. Syltetøy har eg ikkje speielle reglar for - men det er syltetøy med minst mulig sukker i. Utan at det betyr at det er bra av den grunn.... Anna søtt har vi ikkje.

Edit: prim og brunost ja! Jo, det kan dei få om dei vil ha det, men det vil dei sjeldan ha.

Gammel 22-08-12, 16:13   #5
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 53
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Banos! En av fem om dagen.

Ingen av skolene jeg har jobbet på har hatt regler mot søtt pålegg. Jeg pleier oppfordre foreldrene til å lage sunne matpakker. Ang sukker har det, i enkelte klasser, vært behov for å fokusere på mindre muffins og kaker i matboksen. At enkelte innimellom har sjoko, honning, syltetøy eller lignende, det lar jeg glatt passere.

Gammel 22-08-12, 16:25   #6
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns syltetøy er helt uproblematisk, og ingen av ungene mine har vært så glad i det at det har vært noe problem. Det må jo ikke nødvendigvis være av den sorten som inneholder 70% sukker heller. Minstemann spiser det ikke i det hele tatt, han liker ikke bær eller frukt etter noen uheldige kryssallergiepisoder da han var liten. Så jeg hadde egentlig blitt glad om han ville spise litt syltetøy av og til.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 17:05   #7
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinn off: Syltetøy og denslags

Poden kommer sjelden på at han vil ha syltetøy, men når han vil, så får han. Ville han hatt bare det, ville jeg begrenset. En periode var han veldig glad i kombinasjonen brunost og appelsinmarmelade, og da fikk han én skive med det og én skive med ikke-søtt pålegg i matpakken. Annet søtt pålegg har vi ikke, jeg synes stort sett det er ekkelt kliss og vil ikke oppfordre til det. Det har mer med smak enn med sukkerinnhold å gjøre, egentlig (og da Poden en gang argumenterte seg frem til å kjøpe Nugatti for lørdagsgodtpengene, fikk han lov).

Gammel 23-08-12, 08:47   #8
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Her er det ingen restriksjoner annet enn at skolen anbefaler sunne matpakker.
Veldig mange, særlig i 7.klassen har sjokoladepålegg/syltetøy ol. hver eneste dag og som eneste pålegg.
Ungene mine får ikke syltetøy på skolematen, men kan godt ta seg en skive med det hjemme, det samme med honning. Vi har ingen regler utover at de alltid må spise en skive med noe litt sunnere på først. Sjokoladepålegg får de lørdag morgen etter samme regel.
Syltetøy lager jeg sjøl, ellers har vi mager prim og mager mysost i kjøleskapet bestandig, men det er det bare jeg som liker

Gammel 22-08-12, 18:21   #9
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Jeg sender ikke med sjokoladepålegg til junior, men kan finne på å ha syltetøy, prim, gomme og brunost om han ønsker det. Han spiser også mye leverpostei, hvitost, skinke, smøreost så jeg har ikke noe motforestillinger mot sånt pålegg så lenge det ikke er hver dag.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 18:34   #10
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror ikke det er noen regel om hva man kan ha på maten, men de ønsker vel helst sunnest mulig pålegg.

Min sønn har aldri sjokoladepålegg på skolematen. Han har prim en sjelden gang. Syltetøy spiser han ikke hjemme, så det spør han ikke etter. Han velger som regel servelat eller salami.

Gammel 22-08-12, 18:35   #11
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Ikke noe regler for syltetøy på skolen vår, men jeg tror ikke ungene har spurt etter det noen gang. Sytetøy er til vaffler Brunost og prim derimot har vi brukt en del oppgjennom, spesielt minsten. Men har så variert kosthold at det tenker jeg ikke på. Største derimot har spist husman knekkebrød med trønderfår på som skolemat i tre hele år! Hun hadde hatt godt av litt variasjon.

Gammel 22-08-12, 19:28   #12
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Kan ikke huske å ha hørt noen regler for pålegg i matpakka. Hos oss er sjokopålegg forbeholdt lørdag og evt ferie/turmatpakkemat.

Syltetøy kan han få på en av to skiver innimellom, men jeg foretrekker å holde ganske stram linje på sunt pålegg på skolematen. Mest fordi den spises uten noen videre diskusjoner, så kan jeg heller være grei når det er snakk om skiver som spises umiddelbart, som frokostskive, kveldsmat eller lunsj i helga. :spineless sucker:

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 22:52   #13
millact

millact sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Aner ikke om syltetøy er lov hos oss eller hva.

Yngste, som er bhg gutt, får syltetøy på skiven hjemme om han vil ha det. Det er det eneste pålegget han liker. Det går ikke mengder, men da kan han i alle fall spise en hel skive. Forleden spiste han to skiver, første gang noensinne.

Gammel 22-08-12, 20:12   #14
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg spiser appelsinmarmelade (uten tilsatt sukker fra Nora) på frokostskivene hver dag uten å skamme meg. Om det hadde gjort at ungene for eksempel spiste frokost uten å grøsse så hadde jeg lett gitt dem det.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 20:16   #15
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det gikk akkurat opp for meg at jeg aldri har hatt noen påleggsregler. Det har igrunnen fordelt seg helt fint uten noe reglement. Sjokoladepålegg har vi hatt kanskje to bokser av i året, til fri avbenyttelse inntil boksen er tom.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 20:20   #16
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes syltetøy er helt greit, det er ikke nødvendig å ha syltetøy som består av mer sukker og e-stoffer enn bær. Det at man får i seg bær synes jeg oppveier det at det er litt sukker i det. Skolen hos oss reagerer på sjokopåleggg, men ikke noe annet. Nugatti er lov på lørdager hos oss.

Gammel 22-08-12, 20:25   #17
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Har ikke hørt om noen regler på skolen hittil, men vi har uansett ikke syltetøy , prim eller nugatti i hus.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 20:47   #18
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Min gutt var melkeallergiker før, så han er ikke så glad i brunost, prim, hapå eller andre slike søte melkepålegg, så han får innimellom med seg ei skive med et tynt lag syltetøy på. Det anser jeg som helt uproblematisk.

Jeg syns det blir ganske håpløst om skolen skal ha regler for en masse typer pålegg som skal være forbudt, fordi det alltids finnes slike tilfeller som våre. Min gutt får mindre sukker i seg han enn de som spiser prim en gang for dagen.

Gammel 22-08-12, 20:51   #19
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke hørt om noen sånne regler på vår skole, helt til mandag. Å ha med seg et stykke hvetekringle i matboksen fra farens bursdagsfeiring på første skoledag etter ferien var visstnok grunn til morsk tiltale fra en av lærerne. Ellers hender det at Plutten har prim på skiva, men aldri andre søte saker.

Gammel 22-08-12, 21:02   #20
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Den skolen jeg jobber på, har ingen regler om pålegg. Det har heller ikke skolen barna mine går på. Lærerne holder alltid et innlegg på foreldremøtet på høsten og spør ydmykt om det kunne være mulig å sende med mat som ikke består av bare sukker (altså ikke hveteboller og kjeks), men det kommer ingen forbud.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:01.