Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Sommeroppbevaring av barn

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-06-13, 12:46   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sommeroppbevaring av barn

Aftenposten har en utrolig teit artikkel om sommeraktivteter for barn i dag. Fulgt av enda teitere kommentarer fra leserne:

Sitat:

Min familie har alltid bestått av individer med et minstemonn av ærefølelse. Derfor har vi aldri skaffet oss barn uten at hensikten har vært å bruke mye tid på dem. Derfor har vi alltid sagt nei til barnehage, førskole og obligatorisk skole.

Jeg reagerer på vinklingen av artikkelen. Oppbevaring? I Oslo har man massevis har gratis, pedagogiske sommerskolekurs osm dekker tre uker av sommerferien. DogA har sommerleir for barn som er opptatt av design og arkitektur. Det finnes friidrettsommerskole, forskerfabrikksommerskole og what not, til varierende priser.

Også vinkler de det som det er oppbevaring og nærmest kjipt for ungene? I tillegg trekker de ut et sitat fra en forsker i ingressen som slett ikke viser seg å være det det ser ut som lenger ned i teksten:

Ingress:

Sitat:

- Frykter foreldre betaler dyrt for noe barna egentlig ikke har lyst til å være med på, sier forbrukerøkonom.

Litt lenger ned:

Sitat:

Sandmæl i DNB frykter også at en ganske stor andel foreldre betaler dyrt for noe som barna egentlig ikke har lyst til å være med på.

- Tenk på hva barna dine liker og ikke liker. Hvis datteren din ikke liker ballspill, så ikke meld henne på fotball- eller håndballskole bare fordi mange andre skal delta på det, sier Sandmæl.
- Ballspill seks timer om dagen kan være er mareritt for de som ikke mestrer eller liker det.

Eh ja, selvsagt.

http://www.aftenposten.no/familie-og...l#.UcQtHevE5T5

Lurer på om Aftenposten skrev samme dusteartikkel da ungene ble sendt på Hudøy hele sommeren.

STILLESTE GUTT PÅ SOVESAL 1 Tekst og musikk: Lillebjørn Nilsen [Manus]
Husker du den gangen da vi gikk på folkeskolen, da sommer'n det var feriekoloni?
Vi møtte opp på Møllergata, fikk en lapp rundt halsen med navnet og hvor lenge vi sku' bli.
Opptil åtte uker var vårt tilbud fra Kommunen.
Og selvsagt måtte vi bli tida ut.
Så sto vi der og stamma mens vi tok farvel med mamma.
Den enste jeg kjent der var Knut.

På Møllergata skole ble vi telt og delt i grupper, som marsjerte ned til Østban' for å dra.
Jeg følte meg litt ensom da jeg så at Knut ble borte.
En kompis hadde vært så fint å ha.
Det var ingen som jeg kjente da jeg kom om bord i toget.
Så jeg satt der uten noen ting å si.
Med trill rund skalle som var klipt en gang for alle på vei til sommer'ns feriekoloni.
Ingen visste hvor vi skulle.
Noen gjetta og funderte.
Noen hadde vært på mange plasser før.
Det var Brusetkollen, Eilert Sundt og Wergeland Og Tangen og visstnok flere steder lenger sør.
Jeg kikka ut av toget det ble slutt på hus og gater.
Det var trær og vann og grønt og sikkert bra.
Jeg satt der nokså stille, for jeg syn's det var litt ille å bli sendt av gårde hjemmefra.

Omsider var vi framme på ord'ntlig bondelandet.
Og en kraftig voksen stemme ropte: "Hør!"
Så kom det fram en mann som kalte seg for "onkel", - men ingen av oss kjente'n ifra før...
"Det var på Capri jeg så henne komme!" sang onkel.
Og etter'n to og to marsjerte vi.
Kan tro vi var et syn: førti gutter ifra by'n på vei til orn'tlig feriekoloni.

Jeg skulle vel fortelle noe spennende som skjedde.
Men stort sett var det fotball og mat.
Men jeg husker nokså godt at vi reiste hjem igjen.
Og mamma fikk se sommer'ns resultat.
Jeg hadde lang fin lugg og fine bollekinner.
Hadde vrikka foten som seg hør og bør.
Hadde fått no'n nye venner.
Hadde felt no'n flere tenner.
Men ellers var jeg akkurat som før.

Det er lagd så mange sanger om å ha det gøy på landet.
Denne handla om å lengte hjem.
jeg husker noen kuer,- kanskje enda flere fluer!
Men det va'kke noe spennende med dem.
Nå mange år etter kan jeg kikke opp på veggen, på et minne som jeg ennå har igjen.
Diplomet som jeg fikk har en enkel symbolikk:
-STILLESTE GUTT PÅ SOVESAL 1-

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-13, 13:05   #2
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sommeroppbevaring av barn

Jeg leste den tidligere og er enig i at den var håpløst tendensiøs. De fleste snakker vel med ungene om hva de liker og hva de vil gjøre i ferien. Ellers kan jeg til en viss grad være enig i at det er unødvendig å gjennomorganisere barnas feriehverdag. Ungene har godt av litt susetid og dager uten planer og det har jammen vi voksne også.

Var den egentlig en Oslo-artikkel? Jeg oppfattet det ikke slik, men mulig den var det altså.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-13, 13:07   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg vet ikke om det var en Osloartikkel, jeg skrev bare utifra egen erfaring.

Jeg er enig med deg i at unger ikke trenger å gjennomorganiseres, men det er jo ikke det artikkelen tar for seg. Og jeg syns ikke nødvendigvis unger på 9-10 år trenger å gå alene hjemme i fire uker hver sommer uten noe å gjøre. De fleste foreldre bruker jo disse tingene når de ikke selv har ferie og ungene ikke har annet å ta seg til.

Gammel 21-06-13, 13:20   #4
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det første sitatet ditt kunne kommet fra en barselgruppen min. Hun fikk ikke barn for å sende dem vekk i barnehagen, hun skulle jo være sammen med dem.

Heller organisert "oppbevaring" enn hjemme med fri tilgang til TV, DS og iPad, spør du meg.

Gammel 21-06-13, 13:32   #5
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Gammel 21-06-13, 13:34   #6
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg reagerte på beløpene. Jeg kjenner ingen som bruker så mye på å aktivisere barna mens de selv er på jobb. Jeg vet noen betaler ekstra for SFO i sommerferien, plass på SFO inkluderer ikke plass i feriene. Teller de med det også?

Sist redigert av veobra : 21-06-13 kl 13:39. Årsak: skrivefeil
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-13, 13:42   #7
Mira
Bør lage seg en tittel selv

Mira sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

I Trondheim er det såvidt jeg vet ingen gratis sommerskole som i Oslo.
Jeg syns mange av sommeraktivitetene som tilbys her er veldig dyre.

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-13, 13:44   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mira, her.

I Trondheim er det såvidt jeg vet ingen gratis sommerskole som i Oslo.
Jeg syns mange av sommeraktivitetene som tilbys her er veldig dyre.

Jeg vet at vi er veldig heldige i Oslo altså, med gratis SFO i hele juni og august, samt gratis sommerskole. Men jeg syns jo ikke gode tilbud, uanset pris, bør karakteriseres som "oppbevaring", ei heller at det er moralsk forkastelig å melde barna på sommeraktiviteter av ulikt slag.

Gammel 21-06-13, 13:47   #9
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg vet at vi er veldig heldige i Oslo altså, med gratis SFO i hele juni og august, samt gratis sommerskole. Men jeg syns jo ikke gode tilbud, uanset pris, bør karakteriseres som "oppbevaring", ei heller at det er moralsk forkastelig å melde barna på sommeraktiviteter av ulikt slag.

Vi betaler for SFO i juni og august, så det er ikke gratis i Oslo heller.

Gammel 21-06-13, 13:49   #10
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Vi betaler for SFO i juni og august, så det er ikke gratis i Oslo heller.

Beklager, jeg mente betale ekstra.

Gammel 21-06-13, 14:04   #11
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns beløpene høres ganske riktige ut. Her koster SFO 200 kr dagen, det er jo 1000 pr uke. Aktivitetsleire koster fort fra 2500 og oppover, enda dyrere hvis det er med overnatting. En uke i Juni pluss to uker i August = ganske mange penger. Minst 3000, gjerne mer.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-13, 14:07   #12
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Vi sender poden på tre dagers fotballskole i sommer, hadde han ikke dratt dit hadde han vært på SFO. Han ønsker selv å dra. Det koster oss 700,-. Jeg synes det er synd hvis det skal være slik at man skal ha dårlig samvittighet for å sende ungene på ulike leirer etc. At man ikke bør kitte ungene avgårde på aktiviteter/ting de overhode ikke har veldig lyst til og/eller glede av, bør dog være ganske innlysende. Det tror jeg de aller færreste gjør med hensikt, og attpåtil betaler dyrt for.

Gammel 21-06-13, 14:09   #13
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Hva er det de mener egentlig? At alle skal slutte å jobbe og være sammen med barna 24/7? : provosert:

Gammel 21-06-13, 14:12   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Jeg syns beløpene høres ganske riktige ut. Her koster SFO 200 kr dagen, det er jo 1000 pr uke. Aktivitetsleire koster fort fra 2500 og oppover, enda dyrere hvis det er med overnatting. En uke i Juni pluss to uker i August = ganske mange penger. Minst 3000, gjerne mer.

Men i Oslo har man ikke noe valg enn å betale for juni og juli, de inngår i pakka. Så det er sånn sett ikke en ekstrautgift.

Gammel 21-06-13, 14:15   #15
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Men i Oslo har man ikke noe valg enn å betale for juni og juli, de inngår i pakka. Så det er sånn sett ikke en ekstrautgift.

Nei, men sånn er det jo ikke i resten av landet. Her er det 200 kr dagen i ferien uansett hvilken ferie det er. Hvis de holder åpent da.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-13, 14:17   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Nei, men sånn er det jo ikke i resten av landet. Her er det 200 kr dagen i ferien uansett hvilken ferie det er. Hvis de holder åpent da.

Jeg vet det. Det var derfor jeg skrev at det var sånn i Oslo.

Gammel 21-06-13, 14:17   #17
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Dette synes jeg blir for dumt. Virkeligheten er jo ikke sånn at alle kan ta ulønnet fri for å være sammen med ungene i skoleferien?

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-13, 14:55   #18
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Datteren min skal pine seg igjennom fotballskole siste uka før skolestart, i år som i fjor stakkars. Regner egentlig med at de smilene hun hadde plastret rundt fjeset da hun kom hjem på ettermiddagen i fjor bare var enorm lettelse over endelig å ha kommet seg bort fra ballhelvetet hun måtte gjennomleve hver dag. Men jeg tvinger henne avgårde likevel, jeg satte henne tross alt ikke til verden for å tilbringe tid med henne, men for at jeg skulle ha noe jeg kunne skryte av på jobb, og nok en anledning til å flashe den høye utdannelsen og den store formuen min. Noe annet skulle virkelig ta seg ut.

Gammel 21-06-13, 14:59   #19
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet det. Det var derfor jeg skrev at det var sånn i Oslo.

Og i Bergen.
Vi betaler hele året, bortsett fra juli som er betalingsfri. Og stengt (stengt totalt 5 uker i løpet av året).

Neste år blir det korpsskole i sommerferien, det tror jeg blir knakende bra.

Men ellers synes jeg tilbudet er så som så, det er noe aktivitetsleirer her og der. Jeg husker selv at jeg gikk på sommerskole/leir, masse idrettsgreier og aktiviteter. Og elsket det.
Og min mor var hjemmeværende store deler av oppveksten min, så det var ikke som at det var behov for å oppbevare meg heller.
Jeg synes det er fint å gi ungene noe å fylle dagene med, jeg.

Gammel 21-06-13, 15:12   #20
Olifant
Fersk i gamet

Olifant sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Poden skal en uke på sommerskole etter at AKS stenger for ferien. Utover det trenger vi egentlig ikke "oppbevaring" av noe slag, men han har selv ønsket seg fortballskole neste uke og da får han prøve det i år. Så får vi se selv om det er noe som frister tilgjentagelse. Jeg regner med det ikke blir ballspill sammenhengende hele dagen. Hvis han synes det er gøy og de har ledige plasser er det godt mulig vi melder ham på den siste uka før skolestart også.

Neste år kommer vi nok til åsøke om plass på Hudøy dersom noen han kjenner søker, i tillegg synes jeg sommercampen til Skiforeningen ser bra ut så hvis vi har behov eller han har lyst kan det godt tenkes vi melder ham på noe sånt.

Jeg må jo nesten le litt av vordan media klarer å trykke på knappene. En dag så er man dårlig samfunnsborger fordi man jobber redusert for å ha tid til barna, så går det noen uker og så er man dårlig foreldre fordi man jobber fullt og da faktisk trenger litt pass av ungene sine mens det er skoleferie.

Olifant er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:31.