|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Når får barn barbere leggene sine?Jeg skjønner ikke helt fobien mot kroppshår, så jeg trenger litt rettledning.
![]() |
![]() |
#2 |
Champagne til alt
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når får barn barbere leggene sine?Min femtenåring har gjort dette et par år, tror jeg. Jeg begynte selv i fjortenårsalderen. Jeg tror nok jeg ville latt henne gjøre det tidligere om hun kom og spurte, men selvsagt informert og snakket om at det er helt ok å ikke gjøre det, metoder, hygiene etc.
![]() |
#3 |
etterpåklokest
|
![]() Sv: Når får barn barbere leggene sine?Tanken på at min 05-jente og venninnene hennes skal etterspørre å få barberere leggene er helt absurd, så jeg vet ikke helt hva jeg skal svare. De er jo barn, langt fra voksne, og også langt fra tenåringer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Når får barn barbere leggene sine?Cuya: det er jo akkurat det som er greia. At hun higer så voldsomt etter å bli større. Så jeg må velge mine kamper med omhu, men er ikke sikker på om dette er rett kamp å ta.
![]() |
![]() |
#5 |
biffvase
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når får barn barbere leggene sine?Jeg synes også det er absurd å tenke på fordi de er jo barn når de er 11 år. Men - jeg begynte selv da jeg var 11-12 år, så kua har glemt at hun selv var kalv. Jeg har mørk og ganske kraftig hårvekst og syntes ikke det var særlig kjekt å gå rundt med det på leggene og under armene. Dette var på slutten av 80-tallet og det var slettes ikke unormalt å ikke fjerne kroppshår, så jeg antar at det plaget meg ganske mye. Moren min har aldri værtsepseitl opptatt av dette - av og til fjernet hun, andre ganger ikke.
![]() |
#6 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Når får barn barbere leggene sine?Jeg vet ikke. Det har aldri vært et tema her enda, selv om jeg merker at hun på flere måter begynner å bli litt mer "tenåring" på oppførsel nå.
![]() |
#7 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Når får barn barbere leggene sine?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Når får barn barbere leggene sine?Jenta mi var ferdig utvokst/utviklet da hun var 11 og hadde hatt kroppshår lenge. Jeg husker ikke når hun begynte å barbere, men det er flere år siden (hun er 14,5 nå). Hun tok håret under armene lenge før hun begynte å barbere leggene, men så voksen som hun var i kroppen syntes jeg ikke godt jeg kunne nekte henne så lenge jeg gjorde det selv. Hun driver i tillegg en idrett der man viser ganske mye kropp i kamp (bryting), og når alle jentene hun konkurrerte mot barberte seg skjønner jeg godt at hun ikke ville skille seg for mye ut.
![]() |
#9 |
Sangfugl
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når får barn barbere leggene sine?Enig med Stompa. Er det "voksen" behåring synes jeg også barn bør få lov til å ta det bort, om de ytrer ønske om det. Datteren min er litt eldre og omtrent ferdig utvokst. Jeg ville aldri nektet henne å fjerne hår dersom hun ønsket det. Jeg tror ikke hun ville funnet på å spørre meg heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() Sv: Når får barn barbere leggene sine?Jeg tenker at om de vil så kan de få lov når de har noe å barbere?
![]() |
#11 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Når får barn barbere leggene sine?Jeg har ikke blandet meg borti dette for å være ærlig. Da storesøster kom og spurte etter barberhøvel fikk hun det. Rett og slett. Hun var nok i hvert fall begynt på ungdomsskolen før det ble aktuelt. Jeg synes 11 er veldig tidlig og har vondt for å se for meg at det i det hele tatt kan være så mye å fjerne, men er hun som mange over her nevner ferdig utviklet, så er det vel i grunnen ikke så tidlig allikevel.
![]() |
#12 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Når får barn barbere leggene sine?Jeg la faktisk merke til at en jente i podens klasse hadde så kraftig hårvekst på leggene, at jeg fikk litt hakeslepp. Jeg hadde ikke trodd at en så ung jente kunne ha så mye kroppshår. Hadde hun vært min datter, og vært ukomfortabel med hårveksten, så hadde hun fått barbert.
![]() |
![]() |
#13 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Når får barn barbere leggene sine?8-åringen min har spurt om dette i flere år. Det er ikke fordi hun har en trang til å se ut eller oppføre seg som om hun er 16, men fordi hun har mye hår på leggene og synes ikke det er fint, fordi hun vokser opp i et samfunn hvor man sjelden/aldri ser damer med mye hår på beina.
![]() |
#14 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Når får barn barbere leggene sine?Jeg ivrer overhodet ikke for å la småbarn leke tenåringer eller voksne. For eksempel får jeg hakeslepp da niåringer kommer fullt sminket og med magetopp i bursdag. Osv osv. Men for et barn som tidlig ute med kroppshår synes jeg en bør være fintfølende, selvsagt ikke pushe, men om en steiler veldig av trenden med hårfjerning så synes jeg det er lettere for en voksen dame å gå med hårete armhuler og legger enn å forvente at et barn skal gå foran med et godt eksempel. Jeg kommer ikke til å nekte sønnen min å barbere eventuelle fjoner heller, selv om han ikke har fylt 16 eller 18 eller hva som er den magiske grensen der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
intro
|
![]() Sv: Når får barn barbere leggene sine?
Veldig, veldig enig i dette.
![]() |
![]() |
#16 |
Må man ha en tittel?
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Når får barn barbere leggene sine?Nå har ikke mine to vært så fryktelig tidlig ute med dette, men da spørsmålet kom så fikk e selvfølgelig lov. Jenta var vel sikkert 13-14 da hun begynte å ta leggene, og etterhvert under armene.
![]() |
#17 |
Trøtt
|
![]() Sv: Når får barn barbere leggene sine?Min eldste har veldig (veldig!) kraftig og mørk hårvekst og kommer til å få lov fra det sekundet hun selv spør. Jeg kommer ikke til å ta det opp.
![]() |
#18 |
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Oslo
![]() Sv: Når får barn barbere leggene sine?Min eldste spurte aldri om lov, hun lånte en venninnes høvel og kom hjem med glattbarberte legger. Det er nok et par år siden, da var hun nesten 12 år.
![]() |
#19 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Når får barn barbere leggene sine?Her har det vært diskutert, men hun har ikke gjort det enda. Hun er 12 og har litt hår på beina, men heldigvis ikke så mye/mørk hårvekst som meg enda. Jeg kommer ikke til å nekte henne når hun vil begynne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Når får barn barbere leggene sine?Min 08-jente kvidde seg for første dag med shorts i år fordi hun har fått mer tydelig hårvekst på beina i vinter. Jeg ble helt tatt på senga av at dette var et tema, men heldigvis kom shortsen på og spørsmålet om barbering uteble. Enn så lenge. Som andre før i tråden har vært inne på synes jeg det er vanskelig fordi jeg barberer egne legger (til tross for lite hårvekst) selv. Hår under armene likeså. |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|