Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Et bilde av et elghjerte, grotesk?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-07-16, 13:19   #1
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Tommel ned

Et bilde av et elghjerte, grotesk?

Jeg følger NRK sin side «nrkbok» på Instagram, og de har en bildekonkurranse gående.

Nå publiserte de det første bildet som går til finalen i konkurransen, og bildet et av et elghjerte. Jeg synes bildet var både sterkt og fint, og kommenterte positivt.

Men det hagler jo av kritikk da. Fra «elgmord», folk som får dagen ødelagt ved å se et sånn bilde, som mener dette er uetisk og i det hele tatt.

Jeg skjønner at folk har ulikt syn på både jakt, og det at vi i det hele tatt spiser kjøtt. Men det er måten det blir diskutert på her da.

Jeg legger ved bilde av elghjertet, og så en screenshot av noen av tilbakemeldingene på det jeg har skrevet, som jeg synes var både irriterende og provoserende.

Utklipp av kommentarer, det er den fra nagini.jpg jeg sikter mest til:

Jada, jeg vet navnet mitt vises der, men shit au. Er ikke så nøye.

Jeg prøvde å diskutere mer, men jeg ga egentlig opp, for de som skriver sånn de gidder uansett ikke lytte. De bare pøser ut.

Men hva mener dere da? Er bildet virkelig så ille? Jeg synes det er noe ekte, naturlig og vakkert over det.
Jeg slenger dette på skravleforum bare fordi jeg fikk lyst skravle med noen om det jeg irriterer meg over selv

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-16, 13:34   #2
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et bilde av et elghjerte, grotesk?

Jeg synes bildet er veldig sterkt, på mange måter, egentlig. Sånn sett forventet at noen i kommentarfeltet går bananas.

Men jeg syns ikke et organ er uetisk eller noe i den duren. Kroppsdeler og organer er jo

utrolig. fantastiske.

Det er mange ting rundt organer som kan være helt forjævlige, men det går på menneskets ondskap, ikke organet (f.eks. organtyveri)

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-16, 13:41   #3
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Folk er blitt livredde det som er ekte. Dyr skal være søte på bilder og innpakket i butikken. Jeg synes ofte det er den samme gjengen som spiser billig kylling som roper om mord når de ser virkelighet. Jeg tror vi har forlatt naturligheten til fordel for en mer behagelig vakuuminnpakket verden der vi slipper å forholde oss til realitetene.

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-16, 14:02   #4
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes ikke det greit. Å hovere med et jaktbytte som dette kan oppfattes som synes jeg personlig blir grotesk. Og nei, jeg spiser ikke billig kylling. Ikke i det hele tatt. Jeg er ikke i mot jakt av nødvendighet. Men å hovere med elghode på veggen og dette bildet er bare utrolig unødvendig.

Gammel 12-07-16, 14:15   #5
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Jeg synes ikke det greit. Å hovere med et jaktbytte som dette kan oppfattes som synes jeg personlig blir grotesk. Og nei, jeg spiser ikke billig kylling. Ikke i det hele tatt. Jeg er ikke i mot jakt av nødvendighet. Men å hovere med elghode på veggen og dette bildet er bare utrolig unødvendig.

Helt enig.
(Så godt å se at vi er flere!)

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-16, 14:11   #6
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg likte bildet, syns det var estetisk pent gjort, og ikke groteskt et øyeblikk.

Så har jeg heller ingen problem hverken med jakt eller slakt, så lenge begge deler begås på en etisk måte, hvor hensynet til dyrets velferd er tatt på best mulig vis.

Gammel 12-07-16, 17:32   #7
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg likte bildet, syns det var estetisk pent gjort, og ikke groteskt et øyeblikk.

Så har jeg heller ingen problem hverken med jakt eller slakt, så lenge begge deler begås på en etisk måte, hvor hensynet til dyrets velferd er tatt på best mulig vis.

Dette.

Gammel 12-07-16, 15:24   #8
Strutsen
TittelTøs

Strutsen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Urban sunnmøring
Blogginnlegg: 40
Strutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt av
Standard

Personlig klarer jeg ikke å se noe problem med dette bildet. Jeg er enig med med Inagh at det er et estetisk pent bilde. Jeg er gift med en jeger og har dermed sett verre, for å si det mildt.

Men jeg klarer likevel å se hvorfor folk reagerer. Det at jeg ikke gjør det, betyr ikke at andre ikke burde reagere negativt. Jakt just for fun er jeg ikke tilghenger av. Jeg kan forstå at noen ser på dette som å hovere, og at det oppfattes groteskt og unødvendig. Men om bildet hadde vært satt i sammenheng med at det ble tilberedt og spist, hadde kanskje færre reagert.

Gammel 12-07-16, 15:27   #9
Strutsen
TittelTøs

Strutsen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Urban sunnmøring
Blogginnlegg: 40
Strutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt av
Standard

Eller da hadde det kanskje heller vært reaksjoner som "Æsj! Spise et hjerte?! :dånespy:"

Gammel 12-07-16, 15:35   #10
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Flott bilde, ikke ekkelt, hva er mer naturlig enn et hjerte?

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-16, 15:40   #11
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Flott bilde, ikke ekkelt, hva er mer naturlig enn et hjerte?

Ja, det er litt sånn jeg tenker også. Selv om jeg skjønner folk er forskjellig, og at noen kan bli støtt.

Gammel 12-07-16, 16:32   #12
Frances
Lykkelig naiv

Frances sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

Absolutt ikke groteskt. Jeg likte enkelheten i bildet, og synes det traff bra til oppgaven. All den tid elgjakt er lovlig, så reagerer jeg ikke på billedbruken. Hadde det vært bilde av hjertet til et utrydningstruet dyr, ville jeg nok følt det annerledes. Det ville provosert meg (gitt at det var jaktet på, ikke avgått naturlig med døden).

Frances er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-16, 16:53   #13
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det var et fint bilde, og ikke ekkelt. Litt "trofè" er det over det, men jeg har i grunnen ikke noe mot jakt "for the fun of it", heller. Hvorfor skulle ellers folk drive med det, hvis de ikke likte det? Av sitt hjertes godhet for å forvalte naturen? Det er vel heller en heldig kombinasjon av at noen liker å drive med noe som samtidig er bra for naturen, tenker jeg.

Gammel 12-07-16, 16:57   #14
Siritk
Bør lage seg en tittel selv

Siritk sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Min første reaksjon er at jeg har veldig lyst på røkt elghjerte.
Bildet var nydelig, men så er jeg kanskje litt inhabil i og med at jeg har jaktet en del tidligere. Jeg er (som de fleste) bevisst på at ungene skal lære seg hvor maten kommer fra, så de har begge vært med på slakting og har sett både hjerter, nyrer og det som "verre er".

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-16, 17:10   #15
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Dere sier stort sett det jeg mener, men ga opp med å formidle det når responsen er hva jeg ville følt om de jakta på meg, og skar meg opp i biter

Gammel 12-07-16, 17:38   #16
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kult bilde.
Enkelte dyrevernfolk er helt crazybanana, det kan man se i kommentarfeltene rundt om. Synes synd på dyrene gjør de, men truer samtidig med å dissekere mennesker.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-16, 17:52   #17
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes bildet var både fint og kult.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-16, 18:06   #18
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg synest biletet er sterkt. Både provoserande og talende, slik god kunst skal vere. Fotokonkurransen har tema hjertesmerte og eg synest biletet løyser temaet på ein veldig god måte.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-16, 19:01   #19
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Du vet hvor jeg står. Jeg er gift med en jeger. Å se kjøtt som fortsatt sitter fast på et dyr, og fortsatt har kroppstemperatur er noe jeg har blitt vant til.
Men ja, jeg måtte bli vant til det. Selv om jeg alltid har vært for jakt.
Det er noe galt med verden når folk syns det er helt greit å se voldsom vold i videoer og foto i media fra voldsepisoder. Krigsbilder med avrevet lemmer osv osv. Men å se et elghjerte, det blir for kraftig kost? Henger overhodet ikke på greip. Og det provoserer meg.

En del av de jeg kjenner som er vegetarianere i varierende grad (noen spiser fisk, andre melk eller egg og jeg kan ikke alle termene), er mot jakt. Og sidestiller det med kjøtt av burhøns omtrent. Slikt viser hvor viktig eksponering for virkelig og ekte mat (i dette tilfellet kjøtt) er. Kunnskap er makt. Og noen trenger mer kunnskap om livet i naturen tenker jeg. Naturlig er best.

Gammel 12-07-16, 19:34   #20
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er helt fair å være mot å spise mat man må ta et liv for å spise, egentlig. Men om man skal rangere så må jeg si jeg syns vilt er langt mer etisk enn for eksempel burhøns, for å ta noen ytterpunkter.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:15.