|
Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom. |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
07-10-17, 20:05 | #1 |
Rastløs dagdrømmer
|
Lær meg om overvintring av sommerplanter!Vi har en del planter i potter på terrassen i år. Jeg er dårlig med blomster, og jeg kan ikke en gang navnet på alle. Vi har en pelargonia. Den kan oppbevares innendørs om vinteren, ikke sant? Bør vi ta den inn nå eller vente litt?
07-10-17, 21:10 | #2 |
Dig for victory!
|
Sv: Lær meg om overvintring av sommerplanter!Pelargonia bør inn nå. Noen sorter tåler litt frost, men ikke over tid. De kan overvintres inne i stuetemperatur, men da krever den gjerne ekstra lys. Eventuelt kan man sette den kjøligere - de fleste gjør det om de har mulighet. Jeg har mine i vinterhage/glassveranda i ca 8-10 grader. De kan også stå i en kjeller. Det er viktig at de ikke får det for fuktig, da får de fort råteskader, og de bør «pusses» med jevne mellomrom, hvilket vil si at man klipper av nye skudd, blomster og stygge blad, men lar stilkene sitte igjen og visne. Visne stilker og blader må siden plukkes av. De skal ha nokså lite vann når de står såpass kaldt, heller for lite enn for mye. Tidlig vår formklipper man og potter evt om. :har vært på kurs:
08-10-17, 15:22 | #4 |
Dig for victory!
|
Sv: Lær meg om overvintring av sommerplanter!Bare hyggelig. Lite vann betyr for øvrig lite vann - de kan godt bli så tørre at jordklumpen slipper potta. Jeg tror mine fikk litt vann ca hver fjerde uke forrige vinter - i år skal jeg følge med litt mer, men de trenger altså ikke mye. Jo varmere de står, jo mer lys og vann må de ha.
Visningsmåter | |
|
|