|
Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Rastløs dagdrømmer
|
![]() Mer kjøttfri mat. Hvilke matvarer er det greit å ha i hus?Jeg har ingen planer om å bli vegarianer, men jeg innså akkurat at jeg har levd så å si kjøttfritt den siste måneden uten å tenke noe særlig over det. Det skal sies at jeg spiser fisk til middag eller som pålegg stort sett hver dag, da.
![]() |
#2 |
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mer kjøttfri mat. Hvilke matvarer er det greit å ha i hus?Linser, bønner og kikerter. Tomatbaserte retter kan klargjøres god tid i forveien og fungerer godt å fryse også. En basissaus kan varieres i det uendelige.
![]() |
#4 |
... med mjuke pigger...
![]() Sv: Mer kjøttfri mat. Hvilke matvarer er det greit å ha i hus?Økonomisk lønner det seg å koke selv, men om du ikke vil det får du en boks grønne linser på Obs til 7,- nå. Det er rimelig, synes jeg.
![]() |
#5 |
Rastløs dagdrømmer
|
![]() Sv: Mer kjøttfri mat. Hvilke matvarer er det greit å ha i hus?
Ingen upris, nei!
![]() |
#6 |
... med mjuke pigger...
![]() Sv: Mer kjøttfri mat. Hvilke matvarer er det greit å ha i hus?Må slenge med byggryn også, det er næringsrikt og anvendelig til mange retter, salater osv. Ikke koster det all verden heller (16-18? for 550 gram).
![]() |
#7 |
Rastløs dagdrømmer
|
![]() Sv: Mer kjøttfri mat. Hvilke matvarer er det greit å ha i hus?Jeg kjøpte meg et vegetarmagasin der det er tips til ukesmeny. Det virker som om nesten alle rettene inneholder gul løk, hvitløk, tomatpuré, hermetiske tomater, sopp, gulrøtter og fløte. Er det gjengangere, eller har de bare litt dårlig fantasi?
![]() |
#8 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mer kjøttfri mat. Hvilke matvarer er det greit å ha i hus?Dårlig fantasi
![]() |
#9 |
*_*
|
![]() Sv: Mer kjøttfri mat. Hvilke matvarer er det greit å ha i hus?Min veggis go-to er linsegryte, som krever linser, løk, hermetiske tomater og kokosmelk. Ellers er det lurt å ha diverse friske grønnsaker i hus, da kan du alltids lage en wok. Toppes med cashewnøtter for metthetens skyld. Eller bakte grønnsaker med sitron, honning og blåmuggost: Rotgrønnsaker kuttes i stor munnfull-biter, legges ut over et stekebrett, drisle olje over og bake i ovnen i 15 minutter. Spises med salt, pepper, sitronskvis, en dæsj honning og blåmuggost i terninger. Og, hvis du har, valnøtter.
![]() |
![]() |
#11 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Mer kjøttfri mat. Hvilke matvarer er det greit å ha i hus?Hadde skrevet et laangt innlegg som forsvant, mistet litt motivasjonen her nå kjenner jeg.
![]() |
#14 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Mer kjøttfri mat. Hvilke matvarer er det greit å ha i hus?Mannen kjøpte ved en inkurie Meatish, som er soyaprotein. Det spiste vi i dag, og det var ..: interessant. Det LIGNET på kylling, men ikke sånn at det var skummelt likt på smak, på noe vis.
![]() |
#15 |
Rastløs dagdrømmer
|
![]() Sv: Mer kjøttfri mat. Hvilke matvarer er det greit å ha i hus?Jeg klarer ikke tanken på sånne produkter som skal ligne på kjøtt, jeg. For min del går det helt fint an å la være å spise kjøtt sånn i det store og hele.Jeg spiser jo som nevnt mye fisk, og jeg har heller ingen planer om å kutte ut kjøttet helt, så sånn sett er det jo lettere å variere. Jeg kan forstå at noen synes det kan bli vel mye linser og bønner i lengden om man skal leve helt vegetarisk, da.
![]() |
#16 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mer kjøttfri mat. Hvilke matvarer er det greit å ha i hus?Har ikke lest hele denne tråden, men jeg tenkte jeg skulle prøve å lage denne en dag. http://www.godt.no/#!/oppskrift/8207...8nnsaksform%5D |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Mer kjøttfri mat. Hvilke matvarer er det greit å ha i hus?Quinoa, amaranth, søtpotet, avokado og kokosmelk.
![]() |
#18 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Mer kjøttfri mat. Hvilke matvarer er det greit å ha i hus?Kjæresten min foretrekker "kjøttdeigerstatning" til taco, det er det eneste vi bruker det til. Jeg bruker helst kikerter eller bulgur, men bøyer meg for hans ønske, da vi ikke bruker sånt til noe annet.
![]() |
![]() |
#19 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Mer kjøttfri mat. Hvilke matvarer er det greit å ha i hus?
Nei, meatish ligner ikke så voldspomt. Men den jeg snakker om er det nærmeste jeg har kommet ekte vare og jeg har vel vært gjennom det meste av erstatninger både innenlands og utenlands de siste 7 årene. Det er jo en smakssak hva man liker og ikke, men anbefaler i hvert fall disse om man vil være veggis men savner kylling i maten.
![]() |
#20 |
Rastløs dagdrømmer
|
![]() Sv: Mer kjøttfri mat. Hvilke matvarer er det greit å ha i hus?Takk for spennende oppskrifter og tips til handlelista! Jeg får masse inspirasjon og gleder meg til å fortsette dette prosjektet!
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|