|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Pølser i fryseren, hvor lenge?Jeg vet at pølser har relativt kort holdbarhet i frysen, ca 3 måneder, men at det nok ikke er farlig å spise pølser etter det, selv om kvaliteten forringes. Men er det på et tidspunkt direkte usunt eller «farlig» å spise dem? Jeg spør fordi jeg har hørt et eller annet sted at fettet kan oksidere slik at det inneholder kreftfremkallende stoffer, men jeg finner det ikke igjen nå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Pølser i fryseren, hvor lenge?Er det Unox Rookworst? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Pølser i fryseren, hvor lenge?Her ble jeg nysgjerrig og måtte spørre AI. Svaret ble:
Utfordrinen er vel kanskje at de ikke var kalde i en periode før de ble lagt i fryseren, men om du er dårlige så kan du trolig merke det i følge hva som står over. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Pølser i fryseren, hvor lenge?Den typen pølser det er snakk om her er hyllevare. De er steriliserte/pasteuriserte, ofte varmebehandlet og vakuumpakket. De er røkte og inneholder svært lite vann. De har lang holdbarhet i romtemperatur (6 til 12 måneder) og selges direkte fra hyllen, ikke kjølen, i butikkene, altså annerledes enn norske pølser. Holdbarheten er satt ut fra mikrobiologisk trygghet og kvalitet. Frysing vil ikke forlenge holdbarheten noe særlig fordi den allerede er lang av andre grunner som nevnt over. Dette har jeg fra svært nære og sikre kilder. Så altså: Hold dere til datomerkingen for å være sikre, evt. lukt og smak som vanlig, men ikke gi dem til barn i alle fall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Pølser i fryseren, hvor lenge?
Jepp. Og jeg har fått kvalifisert svar fra en som kan dette, og det anbefales ikke å spise dem. Men mannen bryr seg ikke og sier han skal ha dem uansett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Pølser i fryseren, hvor lenge?Jeg sjekket datoen nå. Pølsa gikk ut 6/12-24. Til og med mannen synes det var litt lenge. Sist redigert av Hyacinth : 14-07-25 kl 18:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|