Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Pølser i fryseren, hvor lenge?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-07-25, 10:44   #1
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pølser i fryseren, hvor lenge?

Jeg vet at pølser har relativt kort holdbarhet i frysen, ca 3 måneder, men at det nok ikke er farlig å spise pølser etter det, selv om kvaliteten forringes. Men er det på et tidspunkt direkte usunt eller «farlig» å spise dem? Jeg spør fordi jeg har hørt et eller annet sted at fettet kan oksidere slik at det inneholder kreftfremkallende stoffer, men jeg finner det ikke igjen nå.

Bakgrunnen, i kort versjon, er at vi har utenlandske pølser (med masse fett og e-stoffer, overhodet ikke kvalitet), som vi har fått av slektning som kjøper i utlandet. Mannen elsker disse pølsene (barndomsminner), og han sier han er vokst opp med at de spiste pølser som noen ganger hadde ligget flere år i frysen.

De vi har i frysen nå, har vært fryst i ca et år. (Etter å ha blitt importert av slektning i bil, ikke nedkjølt. Men de er jo fulle av fett og de er røkt (evt med røykaroma, ikke vet jeg), og selv om jeg ikke hadde gjort dette selv, tror jeg ikke det er direkte helseskadelig.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-25, 14:18   #2
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pølser i fryseren, hvor lenge?

Er det Unox Rookworst?

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-25, 14:55   #3
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her ble jeg nysgjerrig og måtte spørre AI. Svaret ble:

Sitat:

Hvor lenge holder pølser seg i fryseren?
Frysing stopper bakterievekst, men kvaliteten på matvarer som fett og kjøttprodukter forringes gradvis over tid pga. fettoksidasjon og eventuell fryseskade. For vanlige kjøttpølser anbefales gjerne 3 måneder som kvalitetsgrense for optimal smak og tekstur. Men det er ikke farlig å spise dem etter dette, rent matsikkerhetsmessig, så lenge de har vært dypfryst hele tiden og ikke har vært tint underveis.

Kan pølser bli direkte usunne i fryseren over tid?
Det er sant at fett i mat kan oksidere over tid, også i fryseren, men dette skjer svært sakte ved lave temperaturer (typisk -18 °C eller lavere). Fettoksidasjon kan gi harsk smak og lukt, men vil sjelden utvikle nivåer av stoffer som er helsefarlige ved normalt konsum. Det er teoretisk mulig at noen oksidasjonsprodukter i harskt fett kan være uheldige i store mengder over lang tid, men i praksis vil kroppen håndtere dette greit, særlig om det skjer sporadisk. Kreftfremkallende stoffer som PAH-er (polysykliske aromatiske hydrokarboner) kan oppstå i hardt røkt og brent kjøtt, men mengden påvirkes ikke særlig av fryselagring. Eventuell risiko handler mer om tilberedningsmåten (f.eks. om pølsene grilles til svidd).

Hva ville jeg gjort? Dersom pølsene har ligget dypfryst i ett år, uten å ha blitt tint underveis, og uten tydelig harsk lukt eller fryseskader (iskrystaller, misfarging) når du tar dem opp — er de trygge å spise. Kvaliteten (smak og konsistens) vil trolig være noe redusert, men ikke helseskadelig. Hvis de lukter harskt, eller smaken er bitter / metallisk, ville jeg kastet dem — men av kvalitetsgrunner, ikke fordi de er farlige.

Utfordrinen er vel kanskje at de ikke var kalde i en periode før de ble lagt i fryseren, men om du er dårlige så kan du trolig merke det i følge hva som står over.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-25, 15:34   #4
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Den typen pølser det er snakk om her er hyllevare. De er steriliserte/pasteuriserte, ofte varmebehandlet og vakuumpakket. De er røkte og inneholder svært lite vann. De har lang holdbarhet i romtemperatur (6 til 12 måneder) og selges direkte fra hyllen, ikke kjølen, i butikkene, altså annerledes enn norske pølser. Holdbarheten er satt ut fra mikrobiologisk trygghet og kvalitet. Frysing vil ikke forlenge holdbarheten noe særlig fordi den allerede er lang av andre grunner som nevnt over. Dette har jeg fra svært nære og sikre kilder. Så altså: Hold dere til datomerkingen for å være sikre, evt. lukt og smak som vanlig, men ikke gi dem til barn i alle fall.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-25, 15:46   #5
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Er det Unox Rookworst?

Jepp. Og jeg har fått kvalifisert svar fra en som kan dette, og det anbefales ikke å spise dem. Men mannen bryr seg ikke og sier han skal ha dem uansett.

Gammel 14-07-25, 16:21   #6
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jeg sjekket datoen nå. Pølsa gikk ut 6/12-24. Til og med mannen synes det var litt lenge.

Jeg sendte forresten en melding til svigermor for å høre hva hun pleier å gjøre. Mistenke at mannen overdrev litt, men neida. Hun pleide å ha pølser i frysen i årevis uten at noen noensinne hadde blitt syke… Jeg tror henne, altså, det skal vel litt til å bli syk av det, men det byr meg litt imot, og jeg er ikke så nøye selv på dato når ting er i frysen.

Husker en gang svigermor ryddet i et dødsbo og ga meg bringebærsyltetøy som hadde ligget i en fryseboks i 40 år. Hun påstod at det var like godt, og jeg husker at vi spiste det også.

Sist redigert av Hyacinth : 14-07-25 kl 18:57.
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:43.