|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Kan man defineres som tolerant dersom man har for vane å gi andres vaner merkelapper? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() ![]() |
27 | 50,94% |
Nei |
![]() ![]() ![]() ![]() |
26 | 49,06% |
Deltakere: 53. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Stadig underveis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Er man tolerant?Kan man defineres som tolerant dersom man har for vane å gi andres vaner, verdier, smak, kultur, uttrykksform og/eller religiøse tradisjoner betegnelser som teit, harry eller andre mindre positive merkelapper? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Dukkar plutseleg opp ...
![]() Sv: Er man tolerant?Ja, kan ein ikkje det då? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
kamerat
|
![]() Sv: Er man tolerant?Er det pr. definisjon intolerant å ha (evt. sterke og negative) meninger om ting?
![]() |
#4 |
Dukkar plutseleg opp ...
![]() Sv: Er man tolerant?Det spørst sjølvsagt om kommentarar og merkelappar vert gitt i negative ordlag som har som mål å få personen til å skamme seg og endre seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Er man tolerant?Spørs vel hvordan man oppfører seg i forhold til andre, jeg ser ikke akkurat på det som tolerant om man går rundt og spyr opp negative bemerkninger om alt man ikke tror på eller skjønner (religion, seksuell legning osv), men man er ikke automatisk en intolerant person om man har meninger om noe. Men akkurat det du beskriver, Nooria, synes jeg vitner om intoleranse ja.
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() Sv: Er man tolerant?hmmmm...jeg tror kanskje ikke er tolerant ordet jeg ville valgt i forhold til de eksemplene du kommer med. Jeg vil kanskje heller kalle det for å være litt direkte og at man har litt mangelfullt utviklet sosial intelligens (som med letthet kan trenes), kanskje mangel på ydmykhet og empati også, dersom man strekker det man mener for langt og begynner å bli personlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
flisespikker
|
![]() Sv: Er man tolerant?Det er klart man kan. "Merkelapper" og "fordommer" er ikke negative i seg selv, det er hurtigklassifiseringer som er nødvendige for å tenke og navigere og mene - om man er tolerant eller ikke, synes jeg ikke kan avgjøres av hva man velger å kalle bestemte typer oppførsel, men hvordan man forholder seg til andre mennesker, og om man respekterer deres rett til å foreta egne valg (som er noe helt annet enn å respektere valgene deres).
![]() |
#8 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Er man tolerant?Jeg savner et "tja-alternativ" egentlig...
![]() |
#9 |
Stadig underveis
![]() Sv: Er man tolerant?
Jeg opplever ikke mennesker som tolerante om de har sterke/negative "meninger" om personers verdier, smak, vaner osv på en sånn måte at de setter merkelapper på personen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
flisespikker
|
Det er vanskelig å helt generelt forlange respekt for andres oppfatninger og religiøse tradisjoner, ettersom mange oppfatninger og religiøse tradisjoner ikke fortjener respekt.
![]() |
#11 |
representert
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er man tolerant?Om man jevnt over er negativ, så vil jeg ikke si at man er tolerant. Men man kan være tolerant og kritisk. For for å være kritisk må man være nysgjerrig, og så lenge man er ute etter informasjon, så mener jeg at man er tolerant. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Guardian of the galaxy
|
Enig.
![]() |
#13 |
Borte
|
Ja, det mener jeg bestemt at man kan. Jeg ser ikke på tolerant som et statisk uttrykk, man kan være tolerant i noen tilfeller og intolerant i andre. Det finnes mye som ikke fortjener toleranse. Og det går fint an å tolerere at andre er teite eller harry (dine ord).
![]() |
#14 |
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Jeg mener nei. Ihvertfall hvis man generelt er nedlatende eller kritisk i sin beskrivelse av andre, slik som teit og harry, men samtidig påstår at man respekterer at andre er slik...faller på sin egen urimelighet.
![]() |
#15 |
Stadig underveis
![]() Sv: Er man tolerant?Jeg synes at det er litt spesielt om man opplever seg selv om som tolerant, samtidig som man stadig vekk har ovenfra-og-ned betraktninger om andres levesett. Hvor er toleransen da? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Leser
|
Vel, det er ikke bare å legge merke til at andre er anderledes hvis du sier de er dumme, uempatiske, snobbete eller harry. Da har man gjort to ting, man har lagt merke til noe og man har klassifisert det negativt.
![]() |
#17 |
Borte
|
Det kan jeg godt være enig i, at om noen stadig behandler andre med en ovenfra-og-ned-holdning og stadig fremhever at ens eget levesett er bedre enn andres, så vil den personen ikke oppleves som tolerant av meg, selv om han/hun mener selv å være det.
![]() |
#18 |
flisespikker
|
![]() Sv: Er man tolerant?Jeg synes på en måte det med f.eks. vaner og smak (eller interesser, som him nevner) er litt pussige ting å snakke om toleranse i forhold til. Jeg synes det er rart om man skal bruke et såpass sterkt ord som "intoleranse" om det å synes at andre er stygge på håret eller å synes at det er uforståelig at noen gidder å bruke tid på å lese fantasy. Eller om det å synes at "sydenferie" er harry, for den del.
![]() |
#19 |
Tåler regn
|
Det kommer an på hvordan det sies og hvilken omgangsform en har med den en sier det til. Synes i utgangspunktet at man kan si man er uenig på en høfligere måte. Jeg synes det er greit hvis man sier det til den det gjelder, og ikke alle andre. (selv om det ikke alltid er like lett) |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Leser
|
Jeg synes ikke man er lite tolerant om man synes sydenferie er harry, jeg synes man er lite tolerant hvis man tror at sydenferie er harry bare fordi en selv synes det.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|