|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
godt brukt
|
![]() Fødte 18 dager over - barnet døde (Dagbladet.no)http://www.dagbladet.no/dinside/2007/11/16/518471.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Møllspist fletthurpe
|
![]() Sv: Fødte 18 dager over - barnet døde. (www.dagbladet.no)Det er rett og slett forkastelig. For en grusom måte å bli behandlet på..
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Fødte 18 dager over - barnet døde. (www.dagbladet.no)Jeg blir også sint og fortvilet over å høre slike historier. Jeg føler skrekken over det som denne familien opplevde strerkt på kroppen selv, som to ganger sterkt overtidig fødende. Jeg kjenner også at tillitten til helsevesenet er så som så. Sist redigert av daffy : 18-11-07 kl 09:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
frakoblet
|
![]() Sv: Fødte 18 dager over - barnet døde. (www.dagbladet.no)
Vel. Det er vel ikke uvanlig at man er engstelig, og det kan ikke være dette alene som skal styre hva som skal skje i forbindelse med en fødsel.
![]() |
#5 |
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fødte 18 dager over - barnet døde. (www.dagbladet.no)Helt tragisk, stakkars mennesker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Gjør så godt som jeg kan.
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Fødte 18 dager over - barnet døde. (www.dagbladet.no)Ille for de som ble rammet denne gangen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Møllspist fletthurpe
|
Det er forsåvidt greit men jeg syns man faktisk skal lytte til mødrenes magefølelse. Da jeg fødte snuppa visste jeg at noe var galt. Hjertelyden forsvant under hver rie men de sa det var så og si normalt sa de. Jeg følte noe var galt og jeg ville gjerne at de skulle ta keisersnitt fort. Jeg hadde hatt rier i 2 døgn uten framdrift. Jeg visste det var noe galt. hun satt fast oppi bekkenet.
![]() |
#8 |
Walking in the air
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fødte 18 dager over - barnet døde. (www.dagbladet.no)I mine øyne er dette nok et eksempel på hvordan de som ikke er ressurssterke nok til å kreve det de har rett på i norsk helsevesen, blir taperne. Det er grusomt, rett og slett grusomt.
![]() |
#9 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Fødte 18 dager over - barnet døde. (www.dagbladet.no)Selvsagt er det tragisk når et barn dør. Men 18 dager over tiden er nødvendigvis ikke ensbetydende med at barnet MÅ ut. Det nevnes også i artikkelen at barnet var stort, men 4,2 kilo er under hva forskriftene regner som et stort barn. Dessuten er jeg enig med Safran; skal smerter bestemme om KS er best eller ikke? Og det fra førstegangsfødende?
![]() |
#10 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Fødte 18 dager over - barnet døde. (www.dagbladet.no)Forferdelig tragisk sak, men jeg syns ikke det kommer fram i denne artikkelen at dødsfallet skyldes at hun gikk over tiden. 4,2 kg er ikke spesielt stort, heller ikke om dette er vekten ved termin. Og det med keisersnitt fordi man har veldig vondt - vel, det kan selvfølgelig bare være artikkelen som er dumt skrevet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
godt brukt
|
Jeg har nok en lignende erfaring bak meg og det er nok derfor jeg reagerer sånn også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
![]() Sv: Fødte 18 dager over - barnet døde. (www.dagbladet.no)Jeg mener at å gå 18 dager over i 2007, er forbundet med risiko.Man får nøyaktige datoer med ul, og enkelt å rekne ut befruktingsdato ol.Man klarer også å estimere vekt, så jeg mener det er unødvendig å la en førstegangsfødende, som venter et stort barn, gå over tiden.
![]() |
![]() |
#13 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Fødte 18 dager over - barnet døde. (www.dagbladet.no)Vektestimeringen er nå fremdeles ikke 100%, med over en halvkilos feilmargin vil jeg si at den ikke er noe å forholde seg 100% til. UL er faktisk ikke 100% heller. Jeg fikk legetermin og UL-termin med en mnds mellomrom med første, legen sa 24 juni og UL sa 23 juli. Emma var VELDIG overtidig da hun ble født 11 dager etter UL-termin.
![]() |
#14 |
strikker
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fødte 18 dager over - barnet døde. (www.dagbladet.no)Min første fødsel kunne også gått galt. 19 dager over termin, han veide 4400, men h.o. på 40 cm ble et problem.
![]() |
#15 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Fødte 18 dager over - barnet døde. (www.dagbladet.no)Da jeg var til UL kontroll med førstemann var det nettopp avsluttet et forskningsprosjekt i regi av KK som skulle endre overtidsvurderingene i Norge. Bl.a. at dersom det var mer enn 14 dager i forskjell på menstermin og UL termin skulle damene inn til ytterligere vurderinger for å vurdere termindatoene på nytt, og at å gå lenge over tiden skull unngås. Jeg vet ikke om det er publisert noe på disse funnene enda, eller om de har blitt "motbevist" uansett så synes jeg det er sterkt beklagelig at noe sånt skal skje. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Skrekkøgle
|
![]() Sv: Fødte 18 dager over - barnet døde. (www.dagbladet.no)Jeg skulle ikke igangsettes på dag 15 på overtid, legen ville sende meg hjem, så jeg er ikke overrasket over dette. Dessuten var jeg VELDIG uenig i ultralydtermin, men ble avfeid glatt, og ble idiotforklart da jeg forsøkte fortelle om kvinner som har tatt IVF, som VET når de ble befruktet og alikevel fått flyttet termin med 14 dager ekstra. Legen mente at jeg løy, eller så løy de.
![]() |
#17 |
Skrekkøgle
|
Når var dette? Altså hvilket år? Jeg har nemlig hatt store forskjeller på ul-termin og menstermin, og har aldri fått noe gehør for det overhodet. Kun fra fastlegen min, han var den eneste som hørte på meg, og forsto meg, og sendte meg til en ekstra ul i uke 27, men jordmoren eller legen som tok den, bare målte og sendte meg ut igjen, og sa at den riktige termin lå nok midt i mellom, men de kan ikke endre det uansett.
![]() |
#18 |
♥ ♥ ♥
Hvor: Nedre Romerike
![]() Sv: Fødte 18 dager over - barnet døde. (www.dagbladet.no)Uff så tragisk og stakkars foreldre.
![]() |
#19 |
superbruker
|
![]() Sv: Fødte 18 dager over - barnet døde. (www.dagbladet.no)En tragisk sak. Noe som bare ikke skal skje. En ting som kan ha vært på å gjøre ting vanskeligere for det stakkars paret er språkproblemer. Kanskje de ikke kunne uttrykke seg på riktig måte? Uansett er dette noe som ikke skal skje. barnet hadde hatt bor lite oksygen under en lengre periode. Det burde vært oppdaget.
![]() |
#20 |
Sant nok.
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|