Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Støvsuge opp aske osv. i peisen

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-11-07, 20:34   #1
SmarteSmelt
Erfaren

SmarteSmelt sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
SmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Støvsuge opp aske osv. i peisen

Finnes det en spesiell støvsuger til dette?

Evt. finnes det noe man kan kjøpe å ha på sentralstøvsugere, eller er det kanskje ikke mulig pga brannfaren (jeg synes å erindre å ha hørt at det finnes et eller annet nemlig...)?

SmarteSmelt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-07, 20:36   #2
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Støvsuge opp aske osv. i peisen

Ja vi ahr koster faktisk kun rundt 4-500 kr. På byggmaker og slike butikker finner du dem.

Gammel 24-11-07, 20:37   #3
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Det finnes egne for det bruket ja. Ville ikke brukt sentralstøvsugeren.

Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-07, 20:38   #4
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du kan kjøpe askesuger som kan kobles på "alle" sentralstøvsugere. Koster 295,- på Elprice.no.

http://www.elprice.no/Product/Produc...17491&cid=5564

Gammel 24-11-07, 20:39   #5
Isa
--

Isa sin avatar

Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Askesuger! Så Obs! hadde tilbud til 149,- nå i helgen. Ellers har jeg sett de til 199,-

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-07, 20:47   #6
SmarteSmelt
Erfaren

SmarteSmelt sin avatar

SmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Takk, hm, så rart at dette ikke er brannfarlig..

SmarteSmelt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-07, 21:00   #7
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av SmarteSmelt, her.

Takk, hm, så rart at dette ikke er brannfarlig..

Det er stor forskjell på dem. Noen har vel til og med vann i. De billigere typene skal ikke støvsuge varm aske.

Du kobler sentralstøvsugeren i, også lager den vakum i boksen og suger i asken. Filtetret forhindrer asken å nå systemet.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-07, 21:06   #8
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Jeg kjøpte en i fjor, og koblet den til sentralstøvsugeren. Heldigvis er jeg skeptisk av natur, og ventet til jeg var 110% sikker på at det ikke var varme i ovnen, for da jeg var ferdig, så var det ikke et snev av aske i beholderen. Alt hadde gått i sentralstøvsugeren...

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-07, 21:11   #9
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Jeg kjøpte en i fjor, og koblet den til sentralstøvsugeren. Heldigvis er jeg skeptisk av natur, og ventet til jeg var 110% sikker på at det ikke var varme i ovnen, for da jeg var ferdig, så var det ikke et snev av aske i beholderen. Alt hadde gått i sentralstøvsugeren...

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-07, 21:18   #10
Maz
Pauset

Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Høres ut som det manglet et filter der.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-07, 21:20   #11
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Jepp, det var min reaksjon også...

Jeg skal prøve den med en gammel støvsuger jeg har stående. Mulig det er noe med sentralstøvsugersystemet som gjorde at det ikke funket. Skal i hvertfall ikke prøve med sentralstøvsugeren igjen, for det er ikke bare pga av brannfaren at man ikke skal støvsuge aske, men også fordi at det fine støvet i asken kan ødelegge motoren...

Gammel 24-11-07, 21:22   #12
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Jepp, det var min reaksjon også...

Jeg skal prøve den med en gammel støvsuger jeg har stående. Mulig det er noe med sentralstøvsugersystemet som gjorde at det ikke funket. Skal i hvertfall ikke prøve med sentralstøvsugeren igjen, for det er ikke bare pga av brannfaren at man ikke skal støvsuge aske, men også fordi at det fine støvet i asken kan ødelegge motoren...

Huff.

Ja, tror det er lurt å prøve med en gammel støvesuger.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-07, 22:08   #13
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bruker den vanlige støvsugeren, er det feil?
Venter selvfølgelig til det har gått minst ett (helst to) døgn siden det var fyr i ovnen.

Gammel 24-11-07, 22:15   #14
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Vi bruker den vanlige støvsugeren, er det feil?
Venter selvfølgelig til det har gått minst ett (helst to) døgn siden det var fyr i ovnen.

Feil og feil, fru blom...

Det du risikerer, er at motoren i støvsugeren går dukken, mye tidligere enn normalt. Grunnen er at askestøvet er så fint at noe av det kan gå gjennom filteret, sant trekke ut i åpningen på posen, og dermed gå inn i motoren. På sikt er ikke det så veldig sunt for motoren.

Gammel 24-11-07, 22:17   #15
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Feil og feil, fru blom...

Det du risikerer, er at motoren i støvsugeren går dukken, mye tidligere enn normalt. Grunnen er at askestøvet er så fint at noe av det kan gå gjennom filteret, sant trekke ut i åpningen på posen, og dermed gå inn i motoren. På sikt er ikke det så veldig sunt for motoren.

Så da kan jeg regne med å få ny, kul, støvsuger snart?
Først da skal jeg begynne å tenke på om jeg burde ha egen askesuger.

Gammel 24-11-07, 22:20   #16
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har to slike askesugere. En hjemme og en på hytta. De er i metall, og kan vel i grunn støvsuge opp aske med glør i.

Filtret inni hindrer støv (nå ja), glør og aske å forsvinne i støvsugeren. Den er tredd ned i ett hull i askesugeren for å suge, og rundt dette hullet er det ett kraftig filter. Enkelt og greit. Og askebeholderen lar jeg stå på trappa noen dager før jeg tømmer den for å være sikker på at alt har sluknet. ....eller fordi jeg er for lat til å tømme den med en gang.

Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-07, 22:36   #17
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da mangler den et filter.
Vi bruker vår Askesuger tilkoblet sentralstøvsugeren, og det er ikke noe problem, men det var to filtere som skulle monteres inni "hermetikkboksen".

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-07, 22:41   #18
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Da mangler den et filter.
Vi bruker vår Askesuger tilkoblet sentralstøvsugeren, og det er ikke noe problem, men det var to filtere som skulle monteres inni "hermetikkboksen".

Filteret er der det...

Har sammenlignet denne med andre og dyrere modeller, og de ser jo kliss like ut inni.

Så ikke vet jeg

Gammel 12-03-08, 18:58   #19
kongenavvoss
Nybegynner

Medlem siden: Mar 2008
kongenavvoss har et hav av muligheter foran seg
Standard

Hei.
Eg har forsøkt og bruke min ei par gonger men erfarer at ilteret må reingjerast minst to gonger under reingjering av ein liten vedovn. Er det andre som har erfaring frå dette? funker veldig bra på støre partikler som treflis etc då desse ikkje tetter hepa filteret.

kongenavvoss er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
ovn, rengjøring

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:17.