Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Fornuftsekteskap

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-04-09, 09:00   #1
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fornuftsekteskap

Er det utenkelig at man kan gifte seg/bli langvarige partnere med sin beste venn? Om man aldri opplever den intense kjærligheten beskrevet i alle legeromaner, er det da å godta second best å "settle" med noe "mindre"? Eller kan det være et like godt forhold, om enn annerledes, å slå seg til ro med en god venn som man er glad i og respekterer?

Tanker?

Gammel 17-04-09, 09:05   #2
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fornuftsekteskap

Jeg tror det kan gå veldig fint, lenge, men jeg tror det er en overhengende fare for at en av partene forelsker seg i den andre og på den måten lager "ubalanse" i forholdet. Å være forelsket i partneren min, uten at han gjengjeldte følelsene, ville jeg opplevd som veldig vondt, vet jeg.

Det er også en fare for at en av partene forelsker seg i noen andre før eller siden. Dette risikerer man selvsagt i et "vanlig" forhold også, men jeg innbiller meg at det lettere kan skje når man er i et forhold som ikke er basert på forelskelse i utgangspunktet.

Ellers er det å være gift med sin beste venn selvsagt ikke så uvanlig: jeg er for eksempel det, men jeg er forelsket i ham også.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-09, 09:06   #3
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Det fungerer sikkert helt greit. I hvertfall en stund, til en av partene treffer "Den Eneste Ene".

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-09, 09:16   #4
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Det fungerer sikkert helt greit. I hvertfall en stund, til en av partene treffer "Den Eneste Ene".

Men har man valgt et fornuftsekteskap, så er det jo fordi man tror/vet at forhold basert på forelskelse og lidenskap ikke trenger å være det helt store. Har man først valgt et "fornuftsforhold", så tror jeg det skal mer enn en lidenskapelig forelskelse til for å ødelegge forholdet.

Men som Teo sier, hvis den ene parten er forelsket, mens den andre er i foholdet av fornuftsårsaker, så blir maktfordelingen veldig ujevn, og jeg ser for meg at det kan bli vondt for den forelskede å ikke bli "sett".

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-09, 09:19   #5
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja, min bestekompis og jeg har det helt suverent sammen. Vi er enige om alt og opplever vennskapet vårt som oppbyggende, trygt og godt. Problemet er at han er homse.

Jeg tror det kunne ha funka, men sannsynligheten for at en av partene har blitt hodestups forelska i noen andre i løpet av tiden er kanskje veldig til stede? - Det blir man vel gjerne som gift i et "kjærlighetsforhold" også, men vil forpliktelsesfølelsene være det samme?

Og å ha sex med sin beste venn? Funker det, mon tro?...Jeg er skeptisk til dealen, selv om jeg ser fordeler også.

Gammel 17-04-09, 09:21   #6
Left
Passiv

Standard

Jeg tror et forhold hvor basisen er gjensidig respekt, og at man er oppriktig glad i hverandre kan fungere like godt som et inngått i hodestups forelskelse.
Jeg tror man fint kan bo sammen med noen man ikke er forelsket i, men det må kanskje være gjensidig? Hvis man fra før er gode venner over noe tid, så vet man jo litt hva man får.

Svar med sitat
Gammel 17-04-09, 09:28   #7
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis man kan leve uten de brusende følelsene, så ser jeg ikke noe galt i det. Likevel synes jeg det er betenkelig hvis man ser for seg at man vil bryte ut av forholdet hvis man "finner noe bedre". Å slå seg til ro i en slags mellomfase med noe annet i tankene der fremme høres for meg helt absurd ut. Da ville jeg heller vært ærlig og brutt ut og prøvd å bevare vennskapet.

Gammel 17-04-09, 09:33   #8
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Hvis man kan leve uten de brusende følelsene, så ser jeg ikke noe galt i det. Likevel synes jeg det er betenkelig hvis man ser for seg at man vil bryte ut av forholdet hvis man "finner noe bedre".

Det er jeg enig i. Man kan ikke få både i pose og i sekk. Velger man et fornuftsekteskap, må man være villig til å stå i det uansett om Mr. Passionate skulle komme bankende på døra om et par års tid.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-09, 09:33   #9
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Det trenger ikke nødvendigvis å være en dårlig ting. Jeg er mye mer skeptisk til ekteskap og graviditet etter to måneders hodestups forelskelse.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-09, 09:35   #10
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tror aldri jeg selv hadde klart det. Da ville jeg heller blitt enig med den det gjaldt om å bo sammen som venner, evt venner med fordeler.

Gammel 17-04-09, 14:19   #11
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Hvor: Elvebyen
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Tja... En del "kjærlighetsekteskap" (kan man kalle det det?) går jo også over til å bli rene fornuftsekteskap etter noen år - og fungerer.

Kanskje kan også et fornuftsekteskap gå over i kjærlighet etterhvert?

Vanskelig spørsmål åkke som. Man er jo aldri garantert at ekteskapet holder, samme hva det var bygget på i starten (jmfr. skilsmissestatistikken).

Gammel 17-04-09, 14:41   #12
Siri
seru

Siri sin avatar

Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, hvorfor ikke? De fleste ekteskap er jo i dag basert på kjærlighet/forelskelse, og skilsmissestatistikken sier jo sitt om oddsen til disse ekteskapene også.

Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-09, 16:10   #13
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Det er forskjell på kjærlighet og forelskelse, og jeg tror ikke forelskelse har noe å gjøre med om et ekteskap fungerer eller ikke. Jeg har bare en gang i mitt liv vært hodestups forelsket, og det fungerte overhodet ikke på noe vis. Mannen min er min bestevenn og jeg elsker ham, selv om han til tider kan være en dust. Men det hadde han nok vært selv om vi var forelska også.

Gammel 17-04-09, 16:17   #14
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Ellers er det å være gift med sin beste venn selvsagt ikke så uvanlig: jeg er for eksempel det, men jeg er forelsket i ham også.

Ditto.

Jeg prioriterer allikevel trygghet, hyggelighet og kameratskap langt over fyrverkeri, stjerner og harpemusikk, altså. I et godt fornuftsbasert forhold kan kjærligheten vokse seg sterk, mens i et forhold basert på en voldsom forelskelse, kan det fort bli kjølig når hverdagen setter inn. :erfart:

Gammel 17-04-09, 16:31   #15
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes Marit og Kim i Himmelblå burde giftet seg.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-09, 21:10   #16
Skvetten
Passiv

Standard

Tja, jeg vet ikke helt om jeg ville levd sånn men så vil jeg ikke ha et ekteskap i utgangspunktet. Tror kanskje mange ville holde sammen om de inngikk slike fornuftsekteskap vel og merke om de kjente hverandre veldig godt fra før av. Det er jo enkelte som hevder at følelsene vil komme, uansett er det vel hevet over enhver tvil at mennesker som tilbringer tid sammen og som gjør ting sammen knytter tette bånd.

Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:28.