|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Absolut ateist
|
![]() FornuftsekteskapEr det utenkelig at man kan gifte seg/bli langvarige partnere med sin beste venn? Om man aldri opplever den intense kjærligheten beskrevet i alle legeromaner, er det da å godta second best å "settle" med noe "mindre"? Eller kan det være et like godt forhold, om enn annerledes, å slå seg til ro med en god venn som man er glad i og respekterer?
![]() |
#2 |
Bedreviter
|
![]() Sv: FornuftsekteskapJeg tror det kan gå veldig fint, lenge, men jeg tror det er en overhengende fare for at en av partene forelsker seg i den andre og på den måten lager "ubalanse" i forholdet. Å være forelsket i partneren min, uten at han gjengjeldte følelsene, ville jeg opplevd som veldig vondt, vet jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: FornuftsekteskapDet fungerer sikkert helt greit. I hvertfall en stund, til en av partene treffer "Den Eneste Ene".
![]() |
![]() |
#4 |
Textrovert
|
![]() Sv: Fornuftsekteskap
Men har man valgt et fornuftsekteskap, så er det jo fordi man tror/vet at forhold basert på forelskelse og lidenskap ikke trenger å være det helt store. Har man først valgt et "fornuftsforhold", så tror jeg det skal mer enn en lidenskapelig forelskelse til for å ødelegge forholdet.
![]() |
#5 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: FornuftsekteskapTja, min bestekompis og jeg har det helt suverent sammen. Vi er enige om alt og opplever vennskapet vårt som oppbyggende, trygt og godt. Problemet er at han er homse.
![]() |
#6 |
Passiv
|
![]() Sv: FornuftsekteskapJeg tror et forhold hvor basisen er gjensidig respekt, og at man er oppriktig glad i hverandre kan fungere like godt som et inngått i hodestups forelskelse. |
![]() |
![]() |
#7 |
ctrl+z
|
![]() Sv: FornuftsekteskapHvis man kan leve uten de brusende følelsene, så ser jeg ikke noe galt i det. Likevel synes jeg det er betenkelig hvis man ser for seg at man vil bryte ut av forholdet hvis man "finner noe bedre". Å slå seg til ro i en slags mellomfase med noe annet i tankene der fremme høres for meg helt absurd ut. Da ville jeg heller vært ærlig og brutt ut og prøvd å bevare vennskapet.
![]() |
#8 |
Textrovert
|
Det er jeg enig i. Man kan ikke få både i pose og i sekk. Velger man et fornuftsekteskap, må man være villig til å stå i det uansett om Mr. Passionate skulle komme bankende på døra om et par års tid.
![]() |
#10 |
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: FornuftsekteskapJeg tror aldri jeg selv hadde klart det. Da ville jeg heller blitt enig med den det gjaldt om å bo sammen som venner, evt venner med fordeler.
![]() |
#11 |
Jazzbabe
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Elvebyen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: FornuftsekteskapTja... En del "kjærlighetsekteskap" (kan man kalle det det?) går jo også over til å bli rene fornuftsekteskap etter noen år - og fungerer.
![]() |
#13 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: FornuftsekteskapDet er forskjell på kjærlighet og forelskelse, og jeg tror ikke forelskelse har noe å gjøre med om et ekteskap fungerer eller ikke. Jeg har bare en gang i mitt liv vært hodestups forelsket, og det fungerte overhodet ikke på noe vis. Mannen min er min bestevenn og jeg elsker ham, selv om han til tider kan være en dust. Men det hadde han nok vært selv om vi var forelska også.
![]() |
#14 |
Epikur
|
Ditto.
![]() |
#15 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: FornuftsekteskapJeg synes Marit og Kim i Himmelblå burde giftet seg.
![]() |
![]() |
#16 |
Passiv
|
![]() Sv: FornuftsekteskapTja, jeg vet ikke helt om jeg ville levd sånn men så vil jeg ikke ha et ekteskap i utgangspunktet. Tror kanskje mange ville holde sammen om de inngikk slike fornuftsekteskap vel og merke om de kjente hverandre veldig godt fra før av. Det er jo enkelte som hevder at følelsene vil komme, uansett er det vel hevet over enhver tvil at mennesker som tilbringer tid sammen og som gjør ting sammen knytter tette bånd. |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|