Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Posten

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-09-09, 13:03   #1
Slettet bruker
Passiv

Tommel ned

Posten

Postbudet har sluttet å dele ut post til oss. Posten blir adressert med riktig navn, riktig adresse, riktig postnummer, til den adressen vi er folkeregistrert på, postkassen står i en rekke og er merket med husnummer, og allikevel kommer f*** ikke posten vår frem. Den går derimot i retur til avsender med beskjeden om at vi har flyttet, og at ettersendingstiden har løpt ut.

Finnes det noe regelverk som tilsier at de har anledning til å gjøre dette? Jeg må snart melde dem inn til forbrukerombudet. Det jeg vet er at brev og pakker går i retur, regninger kommer ikke frem til oss, og gudene vet hva ellers. Jeg har småpanikk for hva dette til slutt kommer til å koste oss.

Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 13:06   #2
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Posten

Ring Posten og kjeft.
Vi sendte flyttemelding både her og der, og har betalt for videresending. Likevel kom posten til gamle adressen vår hele tiden. Posten lå seg langflat.

Ring den der servicetelefonen.

Gammel 10-09-09, 13:10   #3
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Ring Posten og kjeft.
Vi sendte flyttemelding både her og der, og har betalt for videresending. Likevel kom posten til gamle adressen vår hele tiden. Posten lå seg langflat.

Ring den der servicetelefonen.

De sier at jeg må bruke min id (som jeg ikke har fordi de ikke har levert ut brevet som skulle komme i posten), og melde flytting. Eller gjøre det på nærmeste postkontor.

Hallo! Jeg har ikke bestilt ettersending av post eller noe. Jeg mener jeg har rett til å flytte (hvis jeg ikke ber om ettersending av post) uten at posten får beskjed om flyttingen. Dessuten fikk vi post helt som vi skulle frem til for en måned siden, så var det bråstopp. Og vi flyttet for halvannet år siden.

Jeg har ringt og klaget, uten at det hjalp en tøddel.

Skal jeg da melde flytting til posten fra min adresse til samme adresse?

Jeg har sendt klage også, men blir møtt med en rungende taushet. Møkkabedrift!

Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 14:14   #4
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Jeg mener jeg har rett til å flytte uten at posten får beskjed om flyttingen.

Hvordan skal de da vite at du bor der du bor?

Hva svarte de da du ringte og klaget? Sa de ved hvilken adresse du var regisrert?

Gammel 10-09-09, 14:32   #5
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Hvordan skal de da vite at du bor der du bor?

Fordi den posten som kommer til meg har min adresse skrevet på konvolutten.

Jeg begynner å få flashbacks til filmen "budbringeren".

Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 14:38   #6
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Fordi den posten som kommer til meg har min adresse skrevet på konvolutten.

Vi hadde samme problemet nemlig, og da sa de at de ikke hadde person med mitt navn registrert på denne adressen og da sendte de posten min i retur. Jeg måtte altså bli registrert på min adresse, men det fikset de heldigvis per telefon.

Vi har fått inkasso og dill på grunn av dette, og jeg ser gjerne at noen går til sak mot dem.

Gammel 10-09-09, 13:12   #7
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da hadde jeg gått videre ja. De kan jo ikke bare slutte å levere ut post.

Gammel 10-09-09, 13:18   #8
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Kan du ta en variant for dummies? Har dere flyttet? Og hatt omadressering? Har denne utløpt? Har omadresseringen fungert, og så sluttet å fungere? Har Posten "plutselig" bestemt at dere bor på et annet sted? Og hva mener du med at du har rett til å flytte uten at Posten vet om det?

Skjønte ikke helt hva som lå bak her.

Det som slo meg (som kan være feil hvis jeg har misforstått noe i innledende runde) var at kanskje da dere flyttet (hvis dere har flyttet) så kanskje dere bestilte omadressering, i stedet for å melde flytting? I såfall opptrer Posten korrekt nå. Har dere meldt varig adresseforandring da dere flyttet dit dere bor nå? Er det der dere har bodd i halvannet år?

Ett spørsmål til: har dere navn på postkassen?

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 13:25   #9
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Kan du ta en variant for dummies? Har dere flyttet? Og hatt omadressering? Har denne utløpt? Har omadresseringen fungert, og så sluttet å fungere? Har Posten "plutselig" bestemt at dere bor på et annet sted? Og hva mener du med at du har rett til å flytte uten at Posten vet om det?

Skjønte ikke helt hva som lå bak her.

Det som slo meg (som kan være feil hvis jeg har misforstått noe i innledende runde) var at kanskje da dere flyttet (hvis dere har flyttet) så kanskje dere bestilte omadressering, i stedet for å melde flytting? I såfall opptrer Posten korrekt nå. Har dere meldt varig adresseforandring da dere flyttet dit dere bor nå? Er det der dere har bodd i halvannet år?

Ett spørsmål til: har dere navn på postkassen?

Vi meldte flytting til folkeregisteret for halvannet år siden. Det skjemaet skulle også virke som flyttemelding til posten.
Vi har ikke bedt om noen form for omadressering, da min mor bodde i nabohuset og tok med den posten som kom dit til meg.
Jeg mener at posten ikke har noen rett til å bestemme seg for at jeg bor et annet sted enn jeg gjør, ei heller å nekte å levere ut post til den adressen jeg bor på (de leverer ikke ut reklame engang). Det finnes grunner til at enkelte ikke ønsker å ha navn på postkassen. Den er merket med husnummer, og står i en rekke med postbokser med adresse med samme husnummer og undernummer a-b-c-d-e-f-g. Jeg lurer på om de har hjemmel til å nekte å utlevere post til den postkassen som tilhører min bostedsadresse uten at jeg har meldt flytting derfra. Spesielt når det åpenbart er løgn når de klistrer på en returlapp om at jeg har flyttet derfra, og at ettersendingsperioden er utløpt.

Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 13:43   #10
bina
Ustabil

Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Nå er det en stund siden jeg har flyttet, men jeg mener at Posten har et eget system, som ikke er knyttet til den flyttemeldingen du leverer til Folkeregisteret.

Det jeg mener å ha hørt en gang, men nå kjenner jeg at hukommelsen svikter meg litt, er at Posten ikke har lov til å utlevere post i postkasser som de ikke har en registrert eier av. Mener å ha vært borti at dette hadde noe å gjøre med mulighetn for kriminalitet og svindel. Jeg mener derfor at du må være registrert som flyttet til den adressen.

Det du burde gjøre er å levere flyttemelding til Posten, fra gammel adresse til der du bor nå, uten å bestille ettersending. For noen år siden (hukommelse...?) hadde Posten en storstilt registrering av adresser og postkasser. Det var mange da som plutselig oppdaget at postkassen fikk klistremerke hvor det sto: "Denne postkassen er ikke i bruk" eller noe i den dur.

Hvis du snur på det, hvis jeg brukte ditt navn, skaffet meg en postkasse på et stativ i en eller annen by, og begynte å bestille varer i ditt navn, til "min" adresse, så tror jeg du burde vært glad for at Posten nektet å utlevere varene til meg.

Jeg mener også at Posten ikke har lov til å utlevere post til f.eks. "Kari Hansen, Furuveien 3", hvis ikke de har registrert at personen Kari Hansen faktisk bor der. Det betyr at hvis du er på ferie hos noen i Furuveien 3, og vil ha posten din dit, må du bruke c/o adresse til noen som bor der.

Masse regler som jeg ikke kan, men jeg husker stor-oppryddingen i adresser og postkasser for noen år siden (2 år? 10 år? Hvem vet..?), for blant annet søsteren min fikk klistremerke på postkassen sin, og måtte melde i fra. Jeg mener også å huske at vi måtte skrive opp navn på alle i husholdningen, inkludert barna. Hvis ikke kunne vi risikere at post i barnas navn, på riktig adresse, ville gå i retur. (Ellers kan man jo bare dikte opp navn og personer og bestille varer i hytt og pine).

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 13:46   #11
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Oi! Ja, pakken din ligger nå her hos meg da... Håper du får ordnet opp i dette!

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 13:57   #12
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Nå er det en stund siden jeg har flyttet, men jeg mener at Posten har et eget system, som ikke er knyttet til den flyttemeldingen du leverer til Folkeregisteret.

Det jeg mener å ha hørt en gang, men nå kjenner jeg at hukommelsen svikter meg litt, er at Posten ikke har lov til å utlevere post i postkasser som de ikke har en registrert eier av. Mener å ha vært borti at dette hadde noe å gjøre med mulighetn for kriminalitet og svindel. Jeg mener derfor at du må være registrert som flyttet til den adressen.

Det du burde gjøre er å levere flyttemelding til Posten, fra gammel adresse til der du bor nå, uten å bestille ettersending. For noen år siden (hukommelse...?) hadde Posten en storstilt registrering av adresser og postkasser. Det var mange da som plutselig oppdaget at postkassen fikk klistremerke hvor det sto: "Denne postkassen er ikke i bruk" eller noe i den dur.

Hvis du snur på det, hvis jeg brukte ditt navn, skaffet meg en postkasse på et stativ i en eller annen by, og begynte å bestille varer i ditt navn, til "min" adresse, så tror jeg du burde vært glad for at Posten nektet å utlevere varene til meg.

Jeg mener også at Posten ikke har lov til å utlevere post til f.eks. "Kari Hansen, Furuveien 3", hvis ikke de har registrert at personen Kari Hansen faktisk bor der. Det betyr at hvis du er på ferie hos noen i Furuveien 3, og vil ha posten din dit, må du bruke c/o adresse til noen som bor der.

Masse regler som jeg ikke kan, men jeg husker stor-oppryddingen i adresser og postkasser for noen år siden (2 år? 10 år? Hvem vet..?), for blant annet søsteren min fikk klistremerke på postkassen sin, og måtte melde i fra. Jeg mener også å huske at vi måtte skrive opp navn på alle i husholdningen, inkludert barna. Hvis ikke kunne vi risikere at post i barnas navn, på riktig adresse, ville gå i retur. (Ellers kan man jo bare dikte opp navn og personer og bestille varer i hytt og pine).

Det var som sagt samordnet melding om flytting for halvannet år siden. At systemene deres ikke virker er ikke mitt problem. At jeg er folkeregistrert på adressen postkassen tilhører er da også en indikasjon på at adressen ikke er fiktiv.
Det står ingen lapp på postkassen min om at den ikke er i bruk.

Er det noen lovhjemmel som tilsier at de kan la være å levere ut post til min folkeregisterregistrerte adresse?

Forresten vil vel et sånt regelverk gjøre ting litt vanskelige for studenter som ikke kan melde flytting? Skal ikke de få post?

Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 14:14   #13
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Posten har nok dessverre sitt på det tørre. Det er ingen sammenheng mellom å melde flytting til folkeregisteret og å melde flytting til posten; du må gjøre begge deler. Se her, hva Skatteetaten skriver om flyttemelding.

Gammel 14-09-09, 17:21   #14
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det blir jo langsøkt da. Vi har hytte, der er vi på sommeren. Dit vil jeg kunne få sendt post og jeg kan gjerne ikke flyttemelde meg dit for noen uker. Posten ble ikke levert, men jeg fikk stoppet postdamen og fortalte henne at vi hadde hytte der og etter det fikk vi posten. Hun mente at det måtte stå navn på postkassen (i dette tilfelle er postkassen utenfor huset, ikke i en rekke).

Jeg skulle se til å få tatt en prat med postmannen.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 15:50   #15
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Vi fikk tilsendt post til ny adresse før vi endret adressen hos posten og folkeregisteret. Det var bare å bruke den nye adressen, det.
Jeg tror de svimer mye på posten.

Gammel 10-09-09, 16:07   #16
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med du, Ru.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 16:58   #17
Slettet bruker
Passiv

Standard

jeg ringte norge.no, og vedkommende var ikke helt sikker, men mente at jeg ikke hadde plikt til å melde flytting til andre enn folkeregisteret, og at posten skal leveres dit den er adressert.

Jeg skal snakke med en som kan det regelverket litt bedre i morgen.

Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 18:18   #18
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Kan det være noen som har stjålet identiteten deres og brukt den til å endre adressen din? Du bør i så fall sjekke med banken og teleoperatørene om det finnes kontoer eller telefonabonnementer i ditt navn som ikke er dine.

elg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 18:41   #19
Slettet bruker
Passiv

Standard

Godt poeng, Elg. Det må også sjekkes.

Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 13:11   #20
Slettet bruker
Passiv

Standard

Fortsatt ikke noe svar fra posten. Lørdagsbudet leverer ut post, men ikke det ordinære postbudet. Vi får ikke reklame engang. Jeg har sendt ny klage til kundeservice, men har ikke troen på at vi noen sinne får post igjen. Dette blir dyrt.

Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:16.