![]() |
#1 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Noe pels ok?Er det noe pels som er ansett som greit å bruke? Skiller man da mellom oppdrett og annen slakt/jakt? Jeg har jo oppfattet at mink og diverse ikke er ok, men er selskinn noe bedre? Skiller antipelsaktivister på dette om de ser pelsbrukere på gata? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Noe pels ok?Selv syns jeg det er greit å bruke pels/skinn av nyttedyr, slik som sau, ku og geit - til en viss grad også kaniner om kaninen har levd et godt liv først. Jeg syns også det er helt ok å bruke skinn av f.eks. elg og hjort - dyr som blir jaktet på først og fremst for matauk.
![]() |
#3 |
Audacious
|
![]() Sv: Noe pels ok?Det er jo helt avhengig av hvorfor man er mot pels! Antipelsaktivister befinner seg i mange leire.
![]() |
#4 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Noe pels ok?Det er vel pelsoppdrett som er det verste, tenker jeg - altså dyr som fores opp ene og alene for at noen vil ha pelsen deres. Samt truede dyrearter som ulv og sånn da...
![]() |
#5 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Noe pels ok?Vi bruker jo skinnsko m.m. Dyr som er avlet frem kun for pels er nei nei. Om de ser forskjell på det, vet jeg ikke.
![]() |
#6 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Noe pels ok?Selskinn og hvordan man ser på det er nok veldig kulturelt betinget, ja. Jeg er delvist vokst opp i tilknytning til et fiskersamfunn, hvor selen ble sett på som skadedyr og hvor det til tider ble drevet aktiv jakt på sel fordi det var for mye sel i forhold til fisk. Mor hadde så jobben med å selge skinnene videre, jeg husker vi hadde en haug med selskinn i kjelleren en periode. Du verden hvor gode og varme selskinnsvester det ble av dem.
![]() |
#7 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Noe pels ok?Jeg syns ikke pelsoppdrett er ok, men jakt og bruk av hele dyret når vi allikevel spiser kjøttet syns jeg er ok. Jeg tviler på at dyrevernsaktivister skiller, de har ikke akkurat alltid vist seg å være av den intelligente typen.
![]() |
#8 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Noe pels ok?For meg går vel egentlig skillet på hvordan dyra har blitt behandlet før de stryker med. Elgpelskåpe er sikkert helt fint. Iallefall etisk sett. Mink som har sittet mishandlet i fangenskap hele sitt liv kun for pelskåpas skyld er ikke greit.
![]() |
#9 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Noe pels ok?Jeg har kjent typen "dyrene er våre venner, og man spiser da ikke vennene sine" - de var ikke alltid like reflekterte i sine argumenter. Men for all del - de var overbeviste, det skal de ha.
![]() |
#10 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Noe pels ok?
Men hvordan foregår seljakt? Jeg har fremdeles bilder i hodet mitt etter en Noah-video jeg så der små selunger ble hakket ihjel med ishakker rett foran mødrene. Det er vel ikke sånn i dag? I så fall synes jeg det er utrolig barbarisk! Forresten, litt merkelig om de skal benytte slike metoder, det ødelegger vel skinnet?
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Noe pels ok?
Om antipelsaktivister skiller eller er avhengig av faktorer som det Acsa nevner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Noe pels ok?Vel - den selen jeg kjenner til kommer fra helt andre forhold enn den selen som blir hakket i hjel på videoer fra Noah. Jeg vil anta de ble skutt eller harpunert. Og skinnene gikk til produksjon av vester og slikt - ikke pelskåper. Hovedpoenget med den seljakten var artsbegrensing og ikke pelsen, den var et biprodukt og penger på si.
![]() |
#13 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Noe pels ok?Jeg syns det er helt greit med pels som kommer fra nyttedyr som ku og sau. De vil jo bli slaktet uansett.
![]() |
#14 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Noe pels ok?Men hva med skinnkanten på hetta på dunjakka. Det er vel ikke uvanlig at dette er hund. Det nektes ofte for dette, men man har jo øyne i hode. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Noe pels ok?Jeg har en pelskant på skinnjakka, jeg liker det ikke men jeg hadde allerede kjøpt den når jeg innså at det faktisk var et ekte dyr der. Jeg later som det er syntet. Jeg håper dyret hadde det greit før det ble drept. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Noe pels ok?Jeg må også si at jeg syns det blir noe annet å bruke en arvet pels-sak enn å gå i butikken og kjøpe seg en ny pels. Den arvede pelsen sender nok sikkert like signaler til omverdenen på en måte, men jeg syns det blir litt annerledes allikevel. Om man kjøper ny pels i dag støtter man på en måte opp om næringen, men om man bruker arvet er det liksom så veldig for sent uansett....
![]() |
#17 |
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
|
![]() Sv: Noe pels ok?Jeg har arvet to, og bruker de begge.
![]() |
#18 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Noe pels ok?Vannrottepels er veldig varmt og anerkjent. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Sugaraddict!
|
![]() Sv: Noe pels ok?Jeg er mot pelsindustrien. Men dyr som vi uansett spiser, ser jeg ikke noe galt i å bruke skinnet på.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|