Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det noen korps-foreldre her inne?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-10, 22:59   #1
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Er det noen korps-foreldre her inne?

7-åringen vår har veldig lyst til å begynne i korps.
Hvor mye jobb som forelder er det?

Vet at de her har et stort loppemarked en gang i året, at det er mye aktiviteter rundt 17.mai. Hva annet må man regne med som korps-forelder?

Gammel 15-05-10, 23:05   #2
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det noen korps-foreldre her inne?

Kommer helt an på korpset - ambisjoner, størrelse, økonomi etc etc.

Her er det relativt mye aktivitet. Loppemarked vår og høst, vareopptellinger, varestabling, kioskdrift og turer. Men mye av det er sosialt og moro, og man bestemmer selv hvor mye man vil delta på. Det er godt organisert med et poengsystem som antyder 'riktig' nivå på innsatsen, selv om bortimot halvparten av foreldregruppen aldri stiller opp på noe som helst.

Det gir ungene enormt mye, og du bestemmer i stor grad selv - just do it.

Gammel 15-05-10, 23:07   #3
Siritk
Bør lage seg en tittel selv

Siritk sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er ikke korpsmamma, men har spilt i korps siden jeg var 6 år. Det som har vært mine foreldres arbeidsbyrde har vært å stille opp på julemesse og noen konserter i året. Man må også regne med å stille opp på en korpstur eller to i løpet av skolekorpstiden. Det gikk med mer tid på å følge meg opp ift håndball og fotball enn korps. Arbeidsmengden vil nok variere fra korps til korps, men alt i alt er det en fin og utviklende hobby. Anbefales! :inhabil:

Jeg har nå spilt i korps i 24 år og det er fortsatt gøy. Har fått angst for 17. mai med årene da, er vel den alvorligste "bivirkningen"

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 23:08   #4
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Det er veldig forskjellig fra korps til korps, så du må nesten snakke med noen som er foreldre i et aktuelle korpset.

I korpset til frøkna vår, må alle foreldre stille opp på to juleforestillinger i Olavshallen i desember og selge kaffe og kaker, program og cd'er. Ellers er det en og annen forespørsel om å stille med kake, og 17. mai har korpset tombola på skolen, så da settes det opp liste slik at vi rullerer på å stå der. I tillegg har vi i år hatt en runde med salg av dopapir. Jeg var supernegativ i utgangspunktet, men salget gikk rimelig greit, så det er vel lett-tjente penger for korpset sånn sett.

Jeg syns dette er veldig overkommelig (selv om jeg gjerne skulle vært dopapirsalget foruten). De to forestillingene vi jobber i desember, er bare kos, og et par langpanner med sjokoladekake i året må man vel regne med uansett hva ungene er med på.

Men som sagt: store forskjeller mellom de ulike korpsene. Vårt korps tjener godt på juleforestillingsoppdragene, og har dermed ganske god økonomi slik at det er mindre behov for annet dugnadsarbeid.

Gammel 15-05-10, 23:08   #5
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har ikke erfaring som korpsforelder, men spilte selv som barn og ungdom. Allerede da eksisterte myten om mye dugnadsjobbing for korpsforeldre, men mamma insisterer på at det slett ikke stemmer, og at det som var, var gøy.

Jeg har vanskelig for å forstå hvordan korps kan kreve mer av foreldrene enn f.eks. fotball, når jeg ser hvor mye styr det er for venner og kolleger med fotballunger.

Gammel 15-05-10, 23:13   #6
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I vårt korps er det ikke så tung foreldreaktivitet. Vakt en øving høst og en vår. Og så baker vi masse.

Gammel 15-05-10, 23:14   #7
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Her er det loddsalg til jul og til markedsdagen i april/mai. Det er også påkrevd å stille opp på dugnad på markedsdagen og 17. mai. Ellers er det kjøring til og fra konserter osv. Gjerne stille opp på et eller annet verv i løpet av tiden.

Gammel 15-05-10, 23:16   #8
Callisto

Callisto sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Det er mye mer krevende å være håndball/fotball foreldre.

Jeg spiller i korps enda.

Gammel 15-05-10, 23:19   #9
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tror det kan være lurt å spørre det aktuelle korpset. Det har ihvertfall jeg gjort.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 23:22   #10
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er korpsmamma og mitt råd er:
SNAKK HENNE FRA DET!!!

Bil.mrk: drittlei dugnad!

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 23:33   #11
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke sikker på om det er noe mindre jobbing om du blir fotballmamma.
Vi har hatt tre dugnader hittil i år.
Loddsalg.
Trening en dag i uka.
Kamp en gang hver uke(kjøring til og fra i fylket).
Kioskvakt(dugnad) en på våren og en på høsten.

Gammel 15-05-10, 23:38   #12
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Varierer veldig fra korps til korps. Her er definitivt fotballen verre enn korpset som bare har en stor dugnad i året (loppemarked) mens fotballen har stadige vakter i kiosken og loddsalg. Men noen korps er innmari dugnadsutsatte.

Gammel 15-05-10, 23:46   #13
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Altså, det er MYE! mer jobb for oss med den dumme fotballen til jentungen. Der er det blandt annet sånn at alle lodd MÅ selges. Klarer du ikke selge dem må du kjøpe dem for de taes ikke i retur. Dugnader osv :blæh:

Gammel 15-05-10, 23:47   #14
Molly

Molly sin avatar

Hvor: Oslo
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Korpsmamma her.

Som flere sier så varierer det veldig fra korps til korps. Der datteren min spiller så er det to loppemarkeder i året + jobb i forbindelse med 17.mai. For hvert loppemarked så er det to kvelder med loppehenting i forkant, ca 2-3 timer pr kveld. Loppemarkedhelgen skal vi bake 1-2 kaker, pakke ut og gjøre i stand fredag kveld (kl 18-21), jobbe lørdag 9-16 og søndag 10-16, samt rydde etterpå. Det forventes at begge foreldrene jobber loppemarkedhelgen, men det gis fritak for en dersom man har små barn som ikke kan være med.
Loppis-helgene er tøffe, men det er veldig gøy også.

I forbindelse med 17.mai skal jeg bake to kaker og jobbe 1,5 time i pølsekiosken.

Jeg synes det var mye mer jobbing med fotballen hun gikk på i fjor.

Gammel 15-05-10, 23:49   #15
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Hos oss er håndball verst, fotball nr to, korps nr tre. Stort sett er det ikke mer å gjøre med korps enn andre aktiviteter. Også slipper du kamper i ytre enfold klokka 7 om morran i helgene

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 23:52   #16
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har vært korpsmamma, og makan til mas og styr har jeg aldri vært borti før. Jeg har vært fotballmamma også, det var bare barnematen i forhold til å være korpsmamma.

Jeg ble både glad og lettet da poden mistet interessen for å være med i korpset.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 01:02   #17
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Jeg har vært korpsmamma en liten periode og jeg synes det er mer oppfølging og jobb med håndballen enn det var med korpset.
Sikkert forskjell fra korps til korps, men hvis ungene skal være med på ting, så er man faktisk avhengig av foreldrebidrag i form av dugnadsjobbing og annet.
Evt man kan betale mangfoldige tusen i året i kontigent.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 01:17   #18
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg er korpsmamma og mitt råd er:
SNAKK HENNE FRA DET!!!

Bil.mrk: drittlei dugnad!

Toskete råd. Hvor mye arbeid det er varierer selvsagt fra korps til korps. Her er det loppermarket to ganger årlig, samt et par kakelotterier vi baker til. Så er det to foreldrevakter årlig, der vi må være til stede på øvelsen.
Naboen har hittil nektet barnet sitt å gå i korps fordi det er så mye å gjøre, men gjett hvem som bruker alle helgene på å kjøre barnet sitt på håndball?

Gammel 16-05-10, 01:20   #19
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Naboen har hittil nektet barnet sitt å gå i korps fordi det er så mye å gjøre, men gjett hvem som bruker alle helgene på å kjøre barnet sitt på håndball?

Ja, nemlig.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 01:54   #20
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Toskete råd.

Toskete råd? Jeg snakker ut fra erfaring!

Og her har vi både fotball og korps.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:20.