Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Om varmt oppvaskvann (avsporing fra skolekjøkkentråden)

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-06-10, 16:25   #1
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om varmt oppvaskvann (avsporing fra skolekjøkkentråden)

....

Sist redigert av Guava : 28-11-12 kl 23:32.
Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 16:45   #2
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om varmt oppvaskvann (avsporing fra skolekjøkkentråden)

De midlene du har å bruke ved oppvask er:

• varme
  • tid
  • kjemi (oppvaskmiddel)

Det beste for å fjerne fett (eller annen skitt) er å bruke alle deler. I dag har i dog så pass bra oppvaskmiddel og som regel varmt vann så vi får fjernet fettet uten å la det stå i vann. Har man ikke så varmt vann så må man som regel la kaserollen (etc) stå med vann i seg med kanskje litt oppvaksmiddel.

Dette lærte jeg meg på kurs (som kjemileverandør hadde for oss).

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 08:48   #3
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Vi vasket ikke opp i glovarmt vann på skolekjøkkenet. Bare normalt varmt vann som man kunne ha hendene i. Men vi skylte i glovarmt vann og fisket ting opp.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 08:51   #4
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Vi vasket ikke opp i glovarmt vann på skolekjøkkenet. Bare normalt varmt vann som man kunne ha hendene i. Men vi skylte i glovarmt vann og fisket ting opp.

Samme her.

Gammel 09-06-10, 09:30   #5
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Mamma vasker opp i glovarmt vann hun ikke klarer å ha hendene i. Resultatet er at hun svisjer ting så raskt oppi der at oppvasken er meget merkbart mindre ren enn når jeg vasker opp med litt kjøligere vann, men bedre tid. Jeg har kranglet med henne om det 2000 gangher, men det er som å snakke til en stein. Så på hytta har vi seige tallerkner med lett såpesmak når hun er der....

Gammel 09-06-10, 09:36   #6
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eg hugsar det der varme vatnet på skulekjøkkenet ja...

I min barndomsheim vart ikkje vasken skylt! Den blei vaska i ein kum med nokså varmt vatn, og deretter tørka med ein gong. Antagelig var det såpe over det heile, men det var visst ikkje så nøye... Mulgens var det fordi det berre var ein kum og ein utsalgsvask (med korg i, til det som skulle tørkast).

Nå vaskar eg ting under rennande varmt vatn. Såpe på kosten - svisj-svisj-skyll-skyll-tørk-tørk. Ikkje særlig økonomisk da, men eg lar ikkje vatnet stå og renne.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 09:38   #7
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har ikke oppvaskmaskin, så jeg vasker opp for hånd hver dag. Jeg har vannet så varmt som jeg bare klarer, og skyller under rennende vann ved ca samme temperatur. Det blir både rent, og såpesmakfritt.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 09:50   #8
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er av de som forbinder smerte med oppvask på skolekjøkkenet. Vannet skulle være utrolig varmt, og det skulle skyldes i nesten kokende vann etterpå. Det ble muligens rent, men det blir rent på hytta vår også når vi vasker opp i moderat varmt vann og zalo.

Jeg har bodd hos en familie i Ungarn ett år. Der vasket de opp med en klut man jevnlig tok såpe på under lunkent rendende vann. Jeg reagerte veldig på det i starten, men det ble jammen rent det også.

Gammel 09-06-10, 09:53   #9
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kan melde om vasketradisjonen på Island (i alle fall slik eg kjenner det). Såpe i ei lita skål på benken, rennande GLOHETT (gratis) vatn som luktar svovel, dyppe kosten i såpe og vaske under strålen (ikkje vatn i ein kum). Skyll av og sett til tørk.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 10:19   #10
lucifine

Medlem siden: Dec 2007
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Men blir det egentlig helt rent når man vasker opp i kum? Jeg tenker på matrester som flyter rundt i vannet, matrester som sitter fast i kosten, bakterier som er der som har grodd og trives i kosten, vasken som kanskje ikke er helt ren i utgangspunktet (hvor amnge av oss vasker kost og vask før bruk?), og dersom man bruker varmt vann fra varmtvanstanken da er det jo humbug der og?

Blir litt smårar av å tenke sånn jeg..

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 10:41   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Litt varme er veldig greit for å løsne fettet, uten å måtte bruke altfor mye såpe.

Men glovarmt vann tror jeg ikke er nødvendig. Bakterier lever i skitt. Er fettet og skitten borte, er det ikke noe sted for bakteriene å leve heller. Så ting trenger ikke å steriliseres.

Gammel 09-06-10, 10:57   #12
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av lucifine, her.

Jeg tenker på matrester som flyter rundt i vannet, matrester som sitter fast i kosten, bakterier som er der som har grodd og trives i kosten, vasken som kanskje ikke er helt ren i utgangspunktet (hvor amnge av oss vasker kost og vask før bruk?), og dersom man bruker varmt vann fra varmtvanstanken da er det jo humbug der og?

Man skyller da av matrester først? Vi har for tiden en oppvaskmaskin som bare er til pynt, og vasker derfor opp for hånd. Jeg spyler av alt først, og så vasker jeg opp etterpå. Bytter vann etterhvert.
Oppvaskskosten byttes med jevne mellomrom, og bor egentlig i oppvaskmaskinen (som nå ikke virker). Dermed er den ren og pen.
Det stemmer at det kan være mye rart i varmtvannstanken, men ikke om den er varm nok. Dessuten blir jo vannet inn til huset renset.
Vi fikk for øvrig beskjed om å tørke godt eller skylle med kjøpevann da vi hadde vann fra reservekilde (som ikke kunne garanteres å være parasittfri) for litt siden.

Gammel 09-06-10, 11:47   #13
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Vi har ikke oppvaskmaskin, så jeg vasker opp for hånd hver dag. Jeg har vannet så varmt som jeg bare klarer, og skyller under rennende vann ved ca samme temperatur. Det blir både rent, og såpesmakfritt.

Jeg kjenner jeg er fylt av beundring. Jeg og mannen er helt klare på at vi hadde blitt skilt på en uke uten oppvaskmaskin.

Gammel 09-06-10, 14:33   #14
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Jeg kjenner jeg er fylt av beundring. Jeg og mannen er helt klare på at vi hadde blitt skilt på en uke uten oppvaskmaskin.

Jeg og mannen kjøpte vel oppvaskmaskin som tredje fellesting januar 1998. Da hadde vi bodd sammen 1 år, var studenter på 2.året, og fant ut at nok er nok.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:44.