|
Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Introvert textrovert
|
![]() Lavkarbo og fett - spørsmål fra en noviseJeg startet med lavkarbo på tirsdag og har spist gravis mindre brød. Første dagen spiste jeg 4 knekkebrød og i går og i dag kun ett (Ryvita). Jeg har ellers spist litt en del bringebær, enten med vaniljekesam eller fløte og surkrinmelis. Jeg spiser fete oster. I dag laget jeg blomkålmos med masse smør og litt fløte.
![]() |
#2 |
Salt in the rainbow
|
![]() Sv: Lavkarbo og fett - spørsmål fra en noviseHvis du spiser lavkarbo uten fett vil du miste energien din. Det er fordi kroppen kun kan lage energi av karber eller fett. Ikke proteiner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lavkarbo og fett - spørsmål fra en noviseJeg lurer litt på det samme. Jeg har spist i dag:
![]() |
#4 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Lavkarbo og fett - spørsmål fra en noviseFlere spørsmål:
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lavkarbo og fett - spørsmål fra en noviseFølger med på denne tråden...og håper noen deler kunnskapen sin
![]() |
#7 |
Passiv
|
![]() Sv: Lavkarbo og fett - spørsmål fra en noviseSjekk matvaretabellen.no Da får du en pekepinn. |
![]() |
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lavkarbo og fett - spørsmål fra en novise
Sjekker man da det totale karbohydratinnholdet pr 100 g og ganger det opp i forhold til mengden man spiser av det aktuelle produktet? Slik som når man telle kalorier ellers....bare dette blir med karbo?
![]() |
#9 |
er her
|
![]() Sv: Lavkarbo og fett - spørsmål fra en noviseDet kommer jo helt an på hvor du legger deg på lavkarboskalaen, skal du i ketose så må du være mye mer nøye med karbene en om du "bare" spiser lavkarbo ala Fedon.
![]() |
#10 |
Introvert textrovert
|
Fortell meg om ketose da. Jeg tror det kunne vært en motivasjonsfaktor.
![]() |
#11 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Lov og lov, spørs hvor mye karber du skal ha. Vaniljekesam inneholder endel sukker, tror jeg, og er høyt i karber, så jeg ville heller feks. tilsatt vaniljedråper eller noe i den vanlige. Eller unngå det helt.
![]() |
#12 |
er her
|
![]() Sv: Lavkarbo og fett - spørsmål fra en noviseKaramell: Jeg tror noen andre bør fortelle deg om ketose, som har bedre peiling en meg, flere her inne som er i ketose. Men om du er i forsøksstadiet, så ville jeg tatt det gradvis i starten for å se hvordan kroppen din reagerer. For min del så var det å redusere karbohydratene ned til litt under 100 ca (jeg teller ikke, så det blir et anslag) et merkbart steg. Søtsuget forsvant, vekten gikk nedover og tarmsystemet mitt fungerte mye bedre (jeg har litt problem med det ved høykarbokost). For min del så gikk reduksjonen på å kutte ut brød, ris, pasta, potet og andre høykarboprodukter.
![]() |
#13 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Lavkarbo og fett - spørsmål fra en noviseJeg sliter med magen og håper dette hjelper ja. Jeg spiser ikke brød, pasta, ris eller poteter. Kun litt Ryvita eller Rugsprø så lang, men jeg er altså bare på dag 3.
![]() |
#14 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Lavkarbo og fett - spørsmål fra en noviseDa må jeg jo telle og veie.
![]() |
#15 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Lavkarbo og fett - spørsmål fra en noviseDu bør nok kanskje telle og veie litt i begynnelsen, kanskje bare første uka eller to, bare for å få en viss oversikt over hvor mye karbo du får i deg av diverse mat. Mange går på store smeller ved å spise feks. masse frukt, knekkebrød, vaniljekesam, nøtter, bær osv. Mat som oftest kan spises i små mengder men som folk kaster i seg som ville fordi "det er jo sunt". Mange får nok sjokk når de ser hvor mye karbo som faktisk finnes i endel mat, på samme måte som mange får sjokk over hvor mange kcal de får i seg når de legger menyene sine inn i sånne kalori-dagbøker.
![]() |
#16 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Lavkarbo og fett - spørsmål fra en noviseFinnes det en karbo-utregner på nett? Der man kan plotte inn mat og gram?
![]() |
#17 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Lavkarbo og fett - spørsmål fra en noviseBanan er svært rikt på karber og ganske søtt, så ja. Jeg bruker banan i smoothien, men jeg er ikke voldsomt striks på karbene siden jeg ikke skal noe ned i vekt.
![]() |
#18 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Lavkarbo og fett - spørsmål fra en noviseFor å ligge i ketose må mange (som jeg) ligge omtrent helt unna karber. HELT. Dvs kun spise det lille man ikke kan unngå. Jo flere karber pr. 100g jo mindre kan man spise av matvaren, naturlig nok. Bare ett knekkebrød er nok til å vippe meg ut. Likeledes alt som smaker søtt (med mindre det er små mengder, dvs teskjeer av det.) Jeg kan ikke drikke melk feks.
![]() |
![]() |
#19 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Lavkarbo og fett - spørsmål fra en noviseJeg har aldri kommet i ketose, såvidt jeg vet. Jeg teller og veier ikke heller, men jeg er veldig nøye med hva slags råvarer jeg spiser. Jeg mener selv, uten å ha regnet, at jeg ikke spiser så mange karber. Jeg spiser kun kjøtt, fisk, grønnsaker over jorda, bittelitt bær, litt frø, ost, cc, fløte/ rømme, egg, mandler og sånne ting. En sjelden gang ørlite grann linser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Lavkarbo og fett - spørsmål fra en noviseJeg har respondert fullt på ketosticksen i lang tid, og samtidig f.eks spist vanilijekesam blandet med kesam 8%. Så det er veldig ulikt hvor lavt man må ligge i karber for å være i ketose.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|